Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
yogi Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006
Standard Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 16:46

Efter att ha haft problem med relakks sen de börja sin tjänst pröva jag idag liknande tjänst från dold.se. Det fungerar utmärkt, inga nerkopplingar eller sega hastigheter. Dessutom svarar de på frågor som man ställer dem, något som relakks vägrar göra. Testa själva och bedöm.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #52764
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 17:34

<DIV>Hmm kundtjänsten kan jag inte bedömma eftersom jag aldrig varit i kontakt med de.</DIV><DIV></DIV><DIV>däremot skillnaden mellan relaxx och dold.se är att relax innefattar såvitt jag med min begränsade tekniska kunskap innefattar även program (det som dold.se benämner som fildelning).</DIV><DIV></DIV><DIV>dold.se är säkert bra om man inte kräver att även de program man använder ska krypteras och har windows installerat.</DIV><DIV></DIV><DIV>men som sagt mina kunskaper i det området är begränsade.</DIV>
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#3) Gammal
pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Länk: #52769
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 17:44

Trodde inte dold.se tillät fildelning eller andra "olagligheter", och dessutom bara fungerade med HTTP och HTTPS? Isåfall är det ju inte ett alternativ till relakks för fem öre, men jag kan ha hört fel.

---

Svara med citat
  (#4) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #52843
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 21:11

Sen vet man ju inte om all trafik via Relakks är krypterad, men de hävdar ju iaf det.

/R

Svara med citat
  (#5) Gammal
laws of tradition Inte uppkopplad

Länk: #52842
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 21:11

Helt rätt. Ingen "olaglig" trafik får förekomma. Nu spelar ju inte det någon roll, för eftersom de inte har några loggar kan ingen ställas till svars (så klausulen är nog bara en formalitet).

Problemet är dock att den bara funkar med protokollet http: (och https: ), dvs. websidor. Du kan inte använda fildelningsprogram (ens till lagliga syften), du kan inte använda ftp (för att t.ex. tanka en linuxdistribution, drivrutiner eller spelpatchar, vilka ofta ligger på ftp, du kan förstås heller inte ladda upp anonymt till en ftp-server), du kan inte använda någon IM-klient (MSN, ICQ osv), du kan inte använda e-post (går via IMAP eller POP3-protokollen, jag vet inte hur det är med webbmail) och du kan heller inte använda IP-telefoni (Skype) utan att anonymiteten försvinner.

Detta är min tolkning. Jag är inte dataexpert, är iaf inte duktig på olika överföringsprotokoll och tekniker, så vad som står här kanske är pinsamt fel. Det vore bra om nån kvalificerad datatekniker kunde stödja (eller dissa) det jag skrivit...

Dock är det logiskt i mina ögon. Läs om HTTP:

http://en.wikipedia.org/wiki/Http

Vad jag ser verkar det bara innefatta websidor (och andra filer servade via HTTP).

/R

Svara med citat
  (#6) Gammal
sebastian nielsen Inte uppkopplad

Länk: #52845
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 21:24

men vissa FTP-servrar har en server som lyssnar på port 80.

Tex piratpartiet har en FTP-server som även lyssnar på 80.

http://ftp.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#7) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Länk: #52856
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 21:57

Dold.se begår dock ett brott mot personuppgiftslagen (PUL) genom att inte berätta hur personuppgifterna behandlas. Det är information som man ska få UTAN ATT BE OM DET. Oftast brukar det finnas ett avtal man ska godkänna där det står hur personuppgifter hanteras. Man måste läsa avtalet för att kunna godkänna det, i teorin, och därför är det sättet tillåtet. Dold.se använder ingen sådan metod. Jag hittar inte deras integritetspolicy någonstans överhuvudtaget.

Och ja, det är personuppgifter som behandlas. E-postadress, användarnamn och lösenord är personuppgifter.

Dold.se bryter mot den integritet som de utger sig för att skydda, genom att missa en av våra viktigare integritetsskyddande lagar.

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#8) Gammal
sebastian nielsen Inte uppkopplad

Länk: #52859
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 22:05

användarnamn och lösenord är absolut inga personuppgifter, precis som ett kundnummer är det inte en personuppgift.

(om användarnamnet går att välja själv ELLER det inte är förnamn/efternamn)*

Däremot är en epostadress personuppgift. (eftersom epostleverantören kan koppla det till personuppgifter)

Kundnummer/användarnamn/lösenord blir dock en personuppgift för andra. Tex får man inte registrera en post i databasen "Användarnamn hos dold.se" och registrera dom där, eftersom användarnamnet kan kopplas till epostadress som kan kopplas till deras personuppgifter.

utgå från följande: "kan uppgiften ensamt via någon annan användas för att ta fram något som defineras som personuppgifter, dvs förnamn, efternamn, adress, telefonnummer eller personnummer"

* om användarnamnet är valfritt och någon väljer att ha sitt personnummer eller förnamn/efternamn så är det hans val

Svara med citat
  (#9) Gammal
Emil Vikström Inte uppkopplad

Emil Vikströms avatar

Länk: #52873
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-07, 22:27

sebastian, visa mig en källa för dina påståenden. I lagtexten definieras nämligen personuppgifter som "All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet."

Mitt användarnamn kan ju - med hjälp av Dold.se:s register - kopplas till min e-postaress. Min e-postadress kan, med hjälp av Gmail:s register eller en sökning på Google, kopplas till mitt namn. Mitt namn kan kopplas till mig som person.

Det är vad jag har förstått en helt godkänd kedja av "indirekt hänförande".

Observera att Datainspektionen gjort bedömningen att IP-nummer är personuppgifter. Även hemadresser är såvitt jag vet personuppgifter.

0734-33 17 15 :: emil.vikstrom (snabel-a) piratpartiet.se

Svara med citat
  (#10) Gammal
BarateaU Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #52978
Standard RE: Slösa inte eran tid med relakks....dold.se fungerar bättre - 2006-09-08, 09:52

Heh lite roligt är att det är personer från IDG som håller i det.

Fredrik Bernsel

Affärsområdeschef

Mia Kamlén

Marknadsansvarig

Mats Öhman

Projektledare

Men tycker det är bra idé från deras sida också att lägga upp det.

Ju fler desto bättre, tummen upp för dem trotts att tjänsten inte erjuder mer en http/s

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SL:s säkerhetskameror fungerar inte Denuviate PP i media 11 2010-01-08 13:35
Lögndetektorer fungerar inte Mårten Fjällström PP i media 4 2008-12-29 07:00
Sms betalning fungerar inte Tattaren Forumgruppen/teknisk support 1 2006-12-31 09:12
Jag är artist: Om eran upphovsrättsändring går igenom kommer inte jag kunna tjäna några pengar. laws of tradition Djävulens Advokat 201 2006-09-26 08:02
@piratpartiet.se fungerar inte? camilla.andersen Forumgruppen/teknisk support 1 2006-07-06 06:45