Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Standard Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 14:44

I och med texten "Du får bara markera en av dessa anmälda kandidater." högst upp på Pp:s valsedlar så låser man och öppnar inte upp för folk att skriva dit egna kandidater.

Är inte detta helt motsatt mot vad Piratpartiet står för? öppenhet och deltagarkultur på "gräsrotsnivå". Om någon i landet vill föra en egen kampanj så ska väl det uppmuntras istället för som nu helt utelåsas?

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#2) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #151867
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 14:47

Det är tyvärr så valet går till. Man väljer ett parti och en kandidat (ej obligatoriskt) som man vill rösta på. Partiernas listor måste dessutom vara registrerade hos valmyndigheten innan valet.

PP's lista röstades igenom av årsmötet tidigare i år.

Svara med citat
  (#3) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #151917
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 18:26

Citat:
Obrell86 (2009-May-28)Det är tyvärr så valet går till. Man väljer ett parti och en kandidat (ej obligatoriskt) som man vill rösta på. Partiernas listor måste dessutom vara registrerade hos valmyndigheten innan valet.

PP's lista röstades igenom av årsmötet tidigare i år.

Ja, det är uppenbarligen så det har gått till. Men det är inte så det MÅSTE gå till och som jag sa så ser jag inte varför det skulle vara så.

Jag tror att du missförstår hur det fungerar, självklart ska vi ha de 20 namnen som röstades fram på årsmötet för kryssning. Men läs på http://www.val.se/val/ep2009/valsedlar/index.html så förstår du vad jag menar med anmälda kandidater.

Jag vidhåller att jag tycker att det är mot Pp:s grundtänk att ha låsta vallistor.

Tänk på hur du röstar: skyddat privatliv och delad kultur eller skyddad kultur och delat privatliv.

"Folk som säger att politik är tråkigt har aldrig engagerat sig i #piratpartiet - jag längtar efter tråkigt!" /Joshen
"JAG är piratpartiet och ryktet om min död är överdriven. Eller som vi säger på fackspråk: Go fuck yourself!" /KP

Svara med citat
  (#4) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #151974
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 21:18

Om jag inte har fel finns det ingen begränsning på hur många namn man får på en valsedel, så vill man ha sitt eget tillagt kan man ju bara lägga fram det innan årsmötet. Så vitt jag förstår är det dock snarare brist på pirater som är villiga att bli heltidspolitiker och eventuellt flytta.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Svara med citat
  (#5) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #151983
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 21:30

jo, det låter ju vettigt, men vad skulle det göra för skada att tillåta ditskrivning utav egna namn?

Det kan ju ha kommit nya medlemmar som vill vara med på listan men som inte var medlem innan årsmötet, eller som behövde ta lite tid för att växa in i beslutet.

Rösten tillfaller ju alltid partiet, så det tar ju ingen skada.

Om jag inte har sagt det förut så tycker jag att det är tvärtemot Pps budskap

Svara med citat
  (#6) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #152024
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-05-28, 22:34

Handlar nog enbart om valsedelsbestämmelser. Man måste bestämma sig hur de ska se ut i god tid innan man pungar ut en förmögenhet för att få dem tryckta.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

Svara med citat
  (#7) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #153453
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-06-03, 09:27

Nja, jag pratade med Rick om detta och det visade sig att det tyvärr är systemet som ligger bakom igen. (Inte för att jag är helt övertygad om att det inte hade varit låsta sedlar ändå, men jag har inget att argumentera emot)

Vill man ha öppna sedlar så förlorar man samtidigt att partiet är registrerat hos valmyndigheten.

Helt stört.

hmmm...

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ndex.html#kap7

...fast jag tyder ju faktiskt inte alls regelverket så...

http://www.val.se/det_svenska_valsys...ter/index.html

Nä du Rick... det blir bakläxa på det.

Jag vidhåller att det är dålig stil och att jag hoppas på ändring till riksdagsvalet.

Svara med citat
  (#8) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #153456
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-06-03, 09:30

Citat:
Kaysow (2009-May-28)Handlar nog enbart om valsedelsbestämmelser. Man måste bestämma sig hur de ska se ut i god tid innan man pungar ut en förmögenhet för att få dem tryckta.

Som sagt... Valsedeln ser exakt likadan ut som idag fast ordet "anmälda" i fetstil inte finns med.

Enda skillnaden är att man då har rätt att skriva dit ett nytt namn.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #153462
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-06-03, 09:46

Du har helt rätt på alla punkter, morr.

Det hade gått alldeles utmärkt att tillåta att ett eget namn skrivs dit, enbart genom att vi inte hade "låst" vår valsedel.

Och jo, det är ett avsteg från vår öppenhetsideologi. Men det var ju å andra sidan själva röstandet på kandidatlistor också. I stället för som inför riksdagsvalet 2006, där medlemmarna fick bestämma vilka kandidater som skulle finnas med och i vilken ordning de skulle stå, så fick vi denna gång bara rösta på kompletta listor. Ungefär som det går till i gammelpartierna alltså.

Det verkar finnas en hel del som behöver fixas till i våra stadgar. Viktiga saker. Och det är mycket tack vare att vi fått så otroligt mycket nytt blod, med friska synpunkter och åsikter, som vi kan lyckas genomföra en förvandling av vårt lite amatörmässiga parti till ett mer proffsigt dito.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
morr Inte uppkopplad

morrs avatar

Länk: #154962
Standard RE: Varför låsta valsedlar? - 2009-06-07, 12:59

Tack för det Björn

Fast med olåsta valsedlar så hade ju de som var missnöjda med att inte kunna påverka listorna, eftersom man bara fick rösta på tre färdiga alternativ, kunnat påverka detta.

Majoriteten hade ju använt sig utav ett förtryckt listnamn ändå... men möjligheten för "rättelser" hade funnits.

Jag hoppas att du inte drar ett likhetstecken mellan din referens till gammelpartier i näst sista stycket och "proffsiga partier" i sista stycket.

För enda anledningen till att vi existerar är ju för att allt gammelpartierna gör, är inte per automatik "rätt"

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Låsta trådar mobboffer Övrig diskussion 11 2009-11-30 19:36
Låsta positioner i superdebatt om fildelning mobboffer PP i media 3 2009-07-02 23:53
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 20:10
Varför? Davisx3m Ung Pirat - allmänt 4 2007-09-09 20:54
varför använder ni SSL? sebastian nielsen Forumgruppen/teknisk support 6 2006-05-11 10:49