Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 22:44

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-27)

Skälet till dom fem namnen var att folk skall kunna rösta på kandidater utanför sina distrikt. Både internt i en medlemsomröstning och av väljarna i valet.

Varför bör de kunna det? Att ha ett spritt stöd över hela landet är egentligen meningslöst då personkryssen räknas valkretsvis och man alltså måste ha 8% av rösterna i en och samma valkrets för att det ska påverka ordningen.

Citat:

Om jag förstod dig rätt skulle endast första platsen i varje distrikt vara en tingad plats för toppkandidater på riksnivå.

Det var snarare en fråga om du tyckte att det var en bra lösning. Jag anser att det bör vara fem olika listor, med unika namn. Vilka namn som handlar vart är för mig sekundärt.

Citat:

Stockholmsdistriktet är mycket säkrare än norra distriktet för att få en plats.

Varför?

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #161017
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 22:54

Citat:
Mab (2009-Jun-27)
Citat:

Stockholmsdistriktet är mycket säkrare än norra distriktet för att få en plats.
Varför?
Stockholms län är den största valkretsen och Stockholms kommun den näst största.

Chansen att få mandat ökar ju större den största valkretsen i distriktet är.

Även om samma lista förekommer i flera valkretsar så är den största mest sannolik som utvald.

Vore valkretsarnas storlek än skevare fördelad, så hade exempelvis ingen blivit vald från norra distriktet om partiet får 4,01%.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #161022
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-27, 23:38

Citat:
Mab (2009-Jun-27)Jag anser att det bör vara fem olika listor, med unika namn. Vilka namn som handlar vart är för mig sekundärt.
Då får vi rangordna det antal kandidater vi vill ha och placera ut dessa matematiskt efter valkretsarnas storlek.

70/n, 150/n, 250/n, 350/n ... = x%

Alla valkretsar jämförs -- ju lägre procent desto lättare att få det mandatet.

Nummer ett hamnar då i stockholms län som nummer ett, alltså som nummer ett på det distriktets lista.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #161027
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-28, 00:41

Fem rikslistor, fast då blir det fem högar i varje vallokal. Tre kanske vore bättre med den lösningen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #161069
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-28, 14:00

Här är den gamla tråden: http://forum.piratpartiet.se/Topic159205-17-1.aspx

Någon av trådarna borde låsas, för att hålla diskussionen samlad.

Kan vi säga att vi har konsensus kring att listorna ska tas fram genom öppen nominering och medlemsomröstning snarare än av en valberedning?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Länk: #161096
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-28, 18:55

Citat:
Tor Skude (2009-Jun-28)Här är den gamla tråden: http://forum.piratpartiet.se/Topic159205-17-1.aspx

Någon av trådarna borde låsas, för att hålla diskussionen samlad.

Kan vi säga att vi har konsensus kring att listorna ska tas fram genom öppen nominering och medlemsomröstning snarare än av en valberedning?

Listorna bör absolut tas fram genom öppen nominering och medlemsomröstning. Däremot vore det nog bra med någon sorts valberedning som håller i det hela, och dessutom ser till att få fram och underhålla information om de olika kandidaterna, så att medlemmarna får bra och korrekt information om de som går att rösta på.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #161115
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-28, 22:42

Citat:
Leo (2009-Jun-28)Däremot vore det nog bra med någon sorts valberedning som håller i det hela, och dessutom ser till att få fram och underhålla information om de olika kandidaterna, så att medlemmarna får bra och korrekt information om de som går att rösta på.
Kan man inte lämna den biten åt kandidaterna själva? Det borde ju ligga i deras intresse. Den som inte presenterar sig på ett rimligt sätt bör heller inte få speciellt många röster. Eller menar du att någon bör syna kandidaterna i sömmarna?

Svara med citat
  (#8) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #161176
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-29, 10:23

Ang ett antal fasta platser över hela landet är inte jag så intresserad av kryssmöjligheten i valet utan mer att jag kanske vill ha en göteborgare eller "norrbo" på listan. med uppdelning kan jag inte internt rösta om mer än en kandidat utanför mitt distrikt, om jag har tur.

Hur det sedan kryssas på valdagen bryr jag mig inte så mycket om så länge jag känner att dom som sitter på listan generellt kan representera partiet på ett bra sätt

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#9) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #161193
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-29, 13:21

Då är Gerts önskemål ungefär som min ide om matematisk modell där en lägre ranking ger en plats som motsvarar chanser att komma in oavsett geografi.

Kodslavarna inom partiet får skriva ihop en rutin som fördelar kandidaterna.

Jag finner detta mycket intressant, men hur är det bland dom som inte gillar matematik så mycket som jag?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#10) Gammal

Tor Skudes avatar

Länk: #161194
Standard RE: Diskussion om hur man tar fram namn till Riksdagsvalet - 2009-06-29, 13:27

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Jun-29)Då är Gerts önskemål ungefär som min ide om matematisk modell där en lägre ranking ger en plats som motsvarar chanser att komma in oavsett geografi.

Kodslavarna inom partiet får skriva ihop en rutin som fördelar kandidaterna.

Jag finner detta mycket intressant, men hur är det bland dom som inte gillar matematik så mycket som jag?
Jag tror att du behöver rita en figur som illustrerar din modell, Henry. Jag har läst vad du har skrivit, men jag kan inte riktigt förstå hur du menar.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
15 förslag på texter till flyers / valaffischer till riksdagsvalet 2010 andreasma Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-11-21 06:36
Kampanjorganisation till riksdagsvalet PP-black sheep Allmän information och frågor 7 2009-08-12 01:20
Byt namn till Integritetspartiet! Daniel_i_08 Integritet och privatliv 32 2006-06-07 02:32
Namn till valsedeln Göran Axelsson 28. Västerbottens län 13 2006-04-13 07:15
Nomineringar till riksdagsvalet Balder Lingegård Riksdagsvalet 2006 11 2006-04-10 19:56