Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Max Gnipping Inte uppkopplad

Max Gnippings avatar

Reg.datum: Feb 2007
Standard Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-05, 17:33

Tjo alla.

Lyssnade på P3 dokumentär här om dagen om Ny Demokrati och hörde att de hade använt ett system av typ "val-obligationer" där folk kunde köpa en obligation för 10 lax så fick man tillbaks 11 om de kom in. Nu föreslår jag inte att vi gör samma sak men en tanke är att låta medlemmarna finansiera valsedlarna, åtminstone delvis, med ett litet lån av valfri storlek (räntefritt) sen när vi fått ersättning av pappa staten för valsedlarna så går de pengarna till att betala tillbaks våra medlemmar. För jag skulle bli jävligt chockad om vi inte kom över en procent i valet, men för att safe-guarda kanske man kan slänga in att vi bara kan betala tillbaks om vi kommer över den där procenten.

Alltså jag sätter in 200 spänn på ett konto och när vi kommer in i riksdagen (och regeringen) så får jag tillbaks mina 200 utan att det kostar PP ett öre. Känns som ett failsafe sätt för oss att slippa spendera hela valbudgeten på valsedlar och jag tror att en hel del kan tänka sig att låna ut pengar till PP innan valet.

Så vad tror vi?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #178291
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-05, 17:35

Sverigedemokraterna verkade ha fått in flera miljoner på att sälja något som kanske liknar det ND gjorde. Det ska dessutom ge någon sorts avkastning som man kan lösa in efter en viss tid. Detta kan även kopplas till valresultat, ju bättre valresultat desto bättre avkastning, en högre avkastning finansieras bland annat med att Partiet får större inkomster ju bättre valresultatet blir.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Max Gnipping Inte uppkopplad

Max Gnippings avatar

Reg.datum: Feb 2007

Länk: #178315
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-05, 19:41

nja, jag är väldigt emot att "lånen" ska ge avkastning till de som lånar pengar till partiet. Avkastningen att partiet kommer in i riksdagen är väl nog

Om man ska kunna tjäna pengar på det så kanske vi får fler att investera men det kan komma att kosta oss asmycket pengar sedan. Se bara på ND som fick betala fett mycket till de som gick in och köpte obligationerna. Jag tycker iaf att de pengarna kan gå till mycket bättre saker.

Svara med citat
  (#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #178320
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-05, 20:07

Valobligationer är ett välkänt och beprövat sätt att bekosta en valrörelse. Ett alternativ där de ger utdelning om man kommer in är ju bara plus för partiet för de hjälper då till att bekosta den investering som det då innebär att ställa up i ett val.

Då alla lokal val t.ex. inte bekostas av partiet så är det ett sätt att hjälpa till och bekosta dem genom att då använda det partistöd man får till att betala tillbaka valobligationerna.

Man kan även ha ett system där alla som ställer upp på uppdrag för system och får ett heltidsarbete i uppdrag får betala 5% av sin lön före skatt till Partiet för att hjälpa till och betala av de penger partiet satsade i valet för att få dem invalda. På så sätt kan man få tillbaka kostnaderna för valobligationerna.

Som kuriosa kan nämnas att partistödet för 2009/2010 till 'riksdagspartierna' är:
Socialdemokraterna 52 957 800 kronor
Moderaterna 37 386 150 kronor
Centerpartiet 15 609 750 kronor
Folkpartiet 16 593 300 kronor
Kristdemokraterna 14 861 400 kronor
Vänsterpartiet 14 003 700 kronor
Miljöpartiet 12 597 600 kronor
Sverigedemokraterna 999 900 kronor

Så att komma in i riksdagen är värt minst 50 MSEK för ett parti.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #178424
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-06, 17:59

Tycker inte att man ska göra någon form av obligationer utan en lösning är att personerna som står med på listerna får gå ihop och dela på kostnaden de som står på riks för den och de som ställer upp i kommunvalet på den osv.
//Peter

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #178428
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-06, 18:52

Citat:
AndersLindbäck (2009-Nov-05)
Som kuriosa kan nämnas att partistödet för 2009/2010 till 'riksdagspartierna' är:
....
Just det partiet som får över 50 mille har funnits i riksdagen längre än mina föräldrar levt.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
Jonas Lundqvist Inte uppkopplad

Jonas Lundqvists avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #178430
Standard RE: Valsedlar, valsedlar, valsedlar - 2009-11-06, 19:20

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Nov-06)
Citat:
AndersLindbäck (2009-Nov-05)
....
Just det partiet som får över 50 mille har funnits i riksdagen längre än mina föräldrar levt.
Jag skulle tro att han menade att bidraget blir &gt; 50 miljoner totalt för hela mandatperioden (förutsatt att bidraget inte sänks…)

Edit: Stavfel
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jonas Lundqvist  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 21:10
Valsedlar? Ken Rabelius Övrig piratpolitik 1 2009-04-27 09:31
Valsedlar Henry Rouhivuori Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 9 2006-09-22 17:15
Hur får jag tag på valsedlar? johey Fram till valet 2006 i Västmanlands län 5 2006-09-14 08:42
Valsedlar Emil Övrig piratpolitik 1 2006-06-22 01:08