Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-01, 12:15

I Linköping har alla förtidsröstningslokaler tre separata valsedelsställ, ett för partivalsedlar och blanka valsedlar (d.v.s. de som valnämnden måste tilhandahålla), en för namnvalsedlar från dessa partier, och en för övriga partier (SPI och oss).

Jag är distributör för tre lokaler i Linköping och på två av dem fick jag ställa mina valsedlar i samma som riksdagspartierna när jag påpekade att det fanns JO-beslut på att vi inte fick särsorteras. I den tredje så tillkallades Sven Lundberg (Nämndsekr i Valnämnden i Linköpings kommun) som hävdade att valmyndigheten hade rekommenderat detta förfarande, och det enda tillägget som Valnämnden i Linköpings kommun hade gjort var att besluta att övriga partier skulle sorteras alfabetiskt, och hävdade att JO-beslutet bara handlade om separata bord. Jag viste att det var så i det prövade fallet i lund, men hävdade att beslutet gick längre än så, något jag dock inte hade citat på. Jag har nu letat reda på citat, och bifogar en PDF skapad från JOs hemsida [1] med markering på relevant text. Jag har nu tre utskrifter med mig (en per förtidsröstningslokal), och skulle uppskata om fler klagar och har mer kött på benen än jag hade. Dokumentet kan också vara användbart i fler kommuner om de gör likadant.

Jag har även skickat ett artigt brev till Sven Lundberg med en hänvisning till detta beslut och citerat relevant stycke.
Citat:
Hej Sven

Vi pratade vid förtidsröstningen i Passagen idag angående särsorteringen av valsedlar från "övriga" i lokalen. Jag skulle bara vilja förse dig med JO-beslutet jag refererade till. Jag kom tyvärr ihåg fel på vilket klagomål som gått ända till JO, men resultatet är detsamma.

Jag vill särskilt betona stycket:
"Det finns således inget skäl för valförrättaren att synliggöra en skillnad mellan de två kategorierna av valsedlar, exempelvis genom att förbehålla ett särskilt valsedelsställ för den ena gruppen. Tvärtom är det från objektivitetssynpunkt angeläget att någon åtskillnad av det slaget inte görs, jfr 1 kap. 9 § regeringsformen. Alla valsedlar ska med andra ord tillhandahållas på ett likformigt sätt, på en och samma plats."
- 3270-2009 Kritik mot Valnämnden i Lunds kommun, som i en röstlokal inte tillhandahållit alla valsedlar på likformigt sätt
http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=10...cision&Id=4779

Förfarandet i Linköping fallerar enligt min bedömning uppenbart på punkterna "ett särskilt valsedelsställ" och "ett likformigt sätt", även om att ställen står brevid varandra gör att avvikelsen kanske inte är riktigt lika allvarlig.

Med vänlig hälsning
Jon Severinsson
[1] http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=10...cision&Id=4779
Bifogade filer
Filtyp: pdf JO.pdf (130.9 KB, 135 visningar)

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42

Senast redigerad av Jon Severinsson den 2010-09-01 klockan 13:01.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #230512
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping - 2010-09-01, 12:52

Tack för bra sammanställning.

Jag frågade just valmyndigheten om de givit några instruktioner angående ställen och de har de inte, ställen är en fråga för valnämnderna (som naturligtvis ska följa lagen). Så att valmyndigheten givit instruktioner om särbehandling stämmer inte.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#3) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #230518
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping - 2010-09-01, 13:05

Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Fjällström Visa inlägg
Så att valmyndigheten givit instruktioner om särbehandling stämmer inte.
Sven Lundberg sa rekommendation, inte instruktion. Det är en stor skillnad mellan dessa, så både din och min källa kan mycket väl ha rätt...

Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #230520
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping - 2010-09-01, 13:07

Det är förstås sant.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#5) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #230556
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-01, 16:43

Jag har på de flesta ställen fått ställa i ett ställ bredvid idag, och det är faktiskt bättre för synlighetens skull.

Man ser ett gytter till vänster. Och så PP i ensamt majestät till höger...

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#6) Gammal
Lobax Inte uppkopplad

Lobaxs avatar

Reg.datum: Nov 2007

Länk: #230558
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-01, 16:53

I alla de förvalslokaler jag lagt ut valsedlar på så har jag hänvisats till ett separat ställ (ligger i samma bord dock), trots att det funnits gott om plats tillsammans med riksdagspartierna+SD. Det fans till och med en affish uppsatt där det stog om att "partierna med mer än 1% i förra riksdagsvalet" skulle hållas isär från de andra.

Inte för att jag tror att det är något problem egentligen, men bryter inte detta mot JO-beslutet?
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Lobax  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #230560
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-01, 16:54

Citat:
Ursprungligen postat av Lobax Visa inlägg
I alla de förvalslokaler jag lagt ut valsedlar på så har jag hänvisats till ett separat ställ (ligger i samma bord dock), trots att det funnits gott om plats tillsammans med riksdagspartierna+SD. Det fans till och med en affish uppsatt där det stog om att "partierna med mer än 1% i förra riksdagsvalet" skulle hållas isär från de andra.

Inte för att jag tror att det är något problem egentligen, men bryter inte detta mot JO-beslutet?
Jo det gör det. Och om det sitter en affish som särskiljer dem är det ännu värre. Skriv ut beslutet och ta med till lokalerna.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #230590
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-01, 20:03

Diskclaimer: Jag är inte juridikkunnig, så ta detta inlägg med en nypa salt.

Jag har dock spenderat kvällen med att läsa lagtexter, och finner det troligt att rustad med ovan nämnda JO-beslut, Brottsbalken 17 kap. 8 §, samt Rättegångsbalken 24 kap. 7 § så har envar (d.v.s. du och jag) rätt att gripa den valförrättare som egenmäktigt flytta bort våra valsedlar till ett separat valseddelsställ, förutsatt att han tas på bar gärning (eller på flyende fot), och att han skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.

Var dock väldigt säker på att jag har rätt innan du gör detta, för har jag fel så begår du olaga frihetsberövande, vilket har betydligt högre straffskala än otillbörligt verkande vid röstning. Mycket säkrare att bara (hota om att) göra en polisanmälan...

Relevanta paragrafer (min emphasis):
Citat:
Brottsbalken 17 kap. 8 §
Den som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller eljest otillbörligen inverka på omröstningen, dömes för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det förövats med våld eller hot om våld eller innefattat missbruk av tjänsteställning.

Den som mottager, låter åt sig utlova eller begär otillbörlig belöning för att i allmänt ärende rösta på visst sätt eller icke rösta, dömes, om det ej är mutbrott, för tagande av otillbörlig belöning vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1977:103).
Citat:
Rättegångsbalken 24 kap. 7 §
Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.

Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).
Bifogade filer
Filtyp: pdf BrB17.pdf (63.3 KB, 101 visningar)

Senast redigerad av Jon Severinsson den 2010-09-02 klockan 11:17.
Svara med citat
  (#9) Gammal
nef Inte uppkopplad

nefs avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #230734
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-02, 14:03

Citat:
Ursprungligen postat av Lobax Visa inlägg

Det låter som en konstig affisch. Vem är avsändaren? Kan du inte lite diskret ta ett foto på den och posta det här?

"I am not young enough to know everything."
— Oscar Wilde

Svara med citat
  (#10) Gammal
Sharpless Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #230738
Standard Sv: Särsorterade valsedlar i Linköping, JO:s kritik - 2010-09-02, 14:14

Min åsikt är att så länge det är på samma bord och inte sämre placerat, så finns det inget att klaga på.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är