Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 19:02

Nu när vi har de slutgiltiga resultaten från valet http://www.val.se/val/val2010/slutre...ike/index.html så kan jag inte undgå att fråga mig själv, vad innebär detta för partiet?

Att vi har fått, i princip, samma resultat som för 4 år sedan (2006: 34918 = 0,63% / 2010: 38491 = 0,65%) trots ett x antal donerade miljoner och tusentals arbetade timmar på aktivism är ingen smickrande bild.

Visst har vi ett jäklar anamma inom partiet och jobbar vidare, givet.

Men dessa resultat måste få till någon form av självrannsakan och förändring. Frågan är bara vad måste göras? Och hur?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #236276
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 19:27

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Nu när vi har de slutgiltiga resultaten från valet http://www.val.se/val/val2010/slutre...ike/index.html så kan jag inte undgå att fråga mig själv, vad innebär detta för partiet?

Att vi har fått, i princip, samma resultat som för 4 år sedan (2006: 34918 = 0,63% / 2010: 38491 = 0,65%) trots ett x antal donerade miljoner och tusentals arbetade timmar på aktivism är ingen smickrande bild.

Visst har vi ett jäklar anamma inom partiet och jobbar vidare, givet.

Men dessa resultat måste få till någon form av självrannsakan och förändring. Frågan är bara vad måste göras? Och hur?
Styrelsen bör ta ledningen i detta arbete.
Just nu är det Rick som sprungit före och på så sätt fått utforma arbetet.

Det finns trådar med koppling till detta här:

(PP) skulle som (S) behöva en kriskommission efter valet?
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29914

Är tankesmedjan beslutad av styrelsen/Rick?
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29968

Nyhetsbrev 2010-09-23: Nu utvärderar vi och jobbar vidare
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29972

Svara med citat
  (#3) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #236280
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 19:30

Frågan är hur dåligt det är egentligen. Vi borde nog ha kontakt med Fi för att se hur de utvärderar sin valkampanj. För deras resultat är katastrof ifall man jämför med oss.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #236296
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 20:15

Citat:
Ursprungligen postat av ATIX Visa inlägg
Frågan är hur dåligt det är egentligen. Vi borde nog ha kontakt med Fi för att se hur de utvärderar sin valkampanj. För deras resultat är katastrof ifall man jämför med oss.
Bättre är att kolla på (S) som redan tillsatt en kriskommission:
http://www.socialdemokraterna.se/Med...riskommission/

Partistyrelsens beslut innebär att följande fyra arbetsgrupper tillsätts:
  1. Politiken. Politikens innehåll och det Socialdemokratiska uppdraget ska granskas. Arbetgruppen ska ledas av Ardalan Shekarabi, fd. ordförande för SSU samt Anna Johansson, ordförande för Göteborgs Partidistrikt
  2. Analysen. Analysera valets siffror och huvudfrågor på djupet. Arbetet ska ledas av Morgan Johansson, riksdagsledamot från Malmö.
  3. Idédebatten. Få igång idédebatten inom hela arbetarrörelsen och andra nätverk . Arbetsgruppen ska ledas av Kajsa Borgnäs, fd. ordförande för S-Studenter.
  4. Organisationen. Hur ser vår folkrörelse ut och hur vill vi att den ska vara i framtiden? Arbetsgruppen ska ledas av Johan Persson, kommunalråd i Kalmar.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #236298
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 20:31

Citat:
Deras val är inte sämre än vårt. F! fick in fyra mandat i simrishamns kommun och har alltså en konkret valframgång att peka på i årets val. De gick visserligen sämre procentuellt än oss i riksdagsvalet. Men i det system vi har är allt under 1% exakt lika dåligt.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #236302
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-23, 20:42

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Nä det är sant, men det här valet var mer extremt och lyftes fram som ett ödesval på många sätt. Det förra riksdagsvalet upplevde då inte jag på samma sätt. Trots att det här valet var så speciellt så fick partiet +3573 röster fler än 2006. Även fast aktivismen kanske har gett många lyssnare en mer positiv bild av partiet och dess frågor, så krävs det ändå väldigt mycket för att bli det mest prioriterade alternativet vid ett val.
Citat:
Mina förslag:
1: Mer konkretiserade förslag istället för lite halvflummiga svar som att "integritet går in i alla områden" utan att ha tydliga exempel och problemlösningar som är förankrade och accepterade inom partiet. Det borde vi kontinuerligt diskutera igenom grundligt och börja redan nu.

2: Intressanta och genomtänkta förslag för att gynna demokratin, både under själva valen och mellan valen, tror jag skulle gynna PP. Kommunalt tror jag frågan om ökat inflytande med enkla möjligheter att framföra bra idéer, insyn på politikernas debatter och möten via nätet och liknande skulle uppskattas. På riksdagsnivå är det nog mer förändringar och förbättrande av själva valproceduren, mandatfördelningen, 4% spärren och liknande som är mer intressant.

3: Patentfrågan är inte viktig för väldigt många i Sverige och jag tror personligen att frågan är en belastning för partiet. Inställningen totalt avskaffande uppfattas troligen som ganska oseriös av många i Sverige, och en fråga som man ovilligt får med "på köpet" om man röstar PP.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #236452
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 10:07

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Mina förslag:
1: Mer konkretiserade förslag istället för lite halvflummiga svar som att "integritet går in i alla områden" utan att ha tydliga exempel och problemlösningar som är förankrade och accepterade inom partiet. Det borde vi kontinuerligt diskutera igenom grundligt och börja redan nu.

2: Intressanta och genomtänkta förslag för att gynna demokratin, både under själva valen och mellan valen, tror jag skulle gynna PP. Kommunalt tror jag frågan om ökat inflytande med enkla möjligheter att framföra bra idéer, insyn på politikernas debatter och möten via nätet och liknande skulle uppskattas. På riksdagsnivå är det nog mer förändringar och förbättrande av själva valproceduren, mandatfördelningen, 4% spärren och liknande som är mer intressant.

3: Patentfrågan är inte viktig för väldigt många i Sverige och jag tror personligen att frågan är en belastning för partiet. Inställningen totalt avskaffande uppfattas troligen som ganska oseriös av många i Sverige, och en fråga som man ovilligt får med "på köpet" om man röstar PP.
+ 1 på konstruktivt tänkande av Tommten

med tillägget att:
Just nu är det Rick som sprungit före och på så sätt fått utforma arbetet

Svara med citat
  (#8) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #236464
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 10:36

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Just nu är det Rick som sprungit före och på så sätt fått utforma arbetet.

Det finns trådar med koppling till detta här:

(PP) skulle som (S) behöva en kriskommission efter valet?
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29914

Är tankesmedjan beslutad av styrelsen/Rick?
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29968

Nyhetsbrev 2010-09-23: Nu utvärderar vi och jobbar vidare
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29972
Ytterligare en tråd med relevant koppling:

Ge upp målet om en vågmästarroll
http://vbulletin.piratpartiet.se/showthread.php?t=29664

Senast redigerad av Sven Petersson den 2010-09-24 klockan 10:37. Anledning: layout

Svara med citat
  (#9) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #236468
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 10:45

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Deras val är inte sämre än vårt. F! fick in fyra mandat i simrishamns kommun och har alltså en konkret valframgång att peka på i årets val. De gick visserligen sämre procentuellt än oss i riksdagsvalet. Men i det system vi har är allt under 1% exakt lika dåligt.
Nu är du allt ute och vimsar lite. Allt under 1% är inte lika dåligt. Det är som att säga att en förlust i fotboll med 0-1 är lika dåligt som en förlust med 0-9. Supportrarna kan övertyga dig om att så inte är fallet.

Men rent praktiskt händer det lika lite på 2 röster som 40 000 röster, men även du inser att hade vi fått 150 röster i detta val så hade vi nog stängt igen butiken. Så nog är det skillnad på att gå svagt framåt med några tusen röster som att tappa tiotusentals röster när man jämför två partier som hade ungefär likvärdigt resultat senaste valet.

Det enda som gör att Fi får fyra mandat i Simrishamn är ju just för att Schyman bor där och detta visar hur viktigt det är med person före politik.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #236534
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 12:21

Citat:
Nu är du allt ute och vimsar lite. Allt under 1% är inte lika dåligt. Det är som att säga att en förlust i fotboll med 0-1 är lika dåligt som en förlust med 0-9. Supportrarna kan övertyga dig om att så inte är fallet.

Men rent praktiskt händer det lika lite på 2 röster som 40 000 röster, men även du inser att hade vi fått 150 röster i detta val så hade vi nog stängt igen butiken. Så nog är det skillnad på att gå svagt framåt med några tusen röster som att tappa tiotusentals röster när man jämför två partier som hade ungefär likvärdigt resultat senaste valet.

Det enda som gör att Fi får fyra mandat i Simrishamn är ju just för att Schyman bor där och detta visar hur viktigt det är med person före politik.
Vimsar är kanske ett ord jag inte skulle använda för att beskriva mig själv. Möjligen hårddrar jag mitt resonemang en smula. Visst förstår jag att det är skillnad på 2 och 20 000 röster. Men för en utomstående är 0,4 och 0,7 ungefär lika illa. Så även om vi själva gläds åt att vi inte backade kommer ingen utomstående imponeras över vår valframgång oavsett hur vi försöker.

Däremot kan F! alltid kontra med att även om de gick back i riksdagsvalet så har de kommit in kommunalt och därmed fått en chans att börja implementera sin politik. Något liknande resultat kan vi inte peka på. Även om det var på håret i Älvsbyn.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är