Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 12:31

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Visst har vi ett jäklar anamma inom partiet och jobbar vidare, givet.

Men dessa resultat måste få till någon form av självrannsakan och förändring. Frågan är bara vad måste göras? Och hur?
Ja, alltså om man tror att partiet är på rätt väg efter detta resultat så förstår jag inte vilka förnuftsargument som skulle kunna ändra den personens inställning.

Jag säger inte att allt är bra eller att allt är dåligt, men hallå på vilket sätt kan en seriös utvärdering av partiets politik, organisation och ledning vara något dåligt?

Svara med citat
  (#2) Gammal
PatrikG Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #236756
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-24, 23:21

Jag skulle vilja se mer information kring det arbete pp faktiskt gör i tex Eu. Så att vanligt folk ser att det är ett seriöst parti. Informationen kanske redan finns någonstans, men vi kunde jobba på att göra den mer tillgänglig för allmänheten.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #236768
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-25, 00:18

Bidra gärna till den lilla undersökningen jag startat på http://vbulletin.piratpartiet.se/sho...t=29916&page=3

Svara med citat
  (#4) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #236786
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-25, 00:44

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Vimsar är kanske ett ord jag inte skulle använda för att beskriva mig själv. Möjligen hårddrar jag mitt resonemang en smula. Visst förstår jag att det är skillnad på 2 och 20 000 röster. Men för en utomstående är 0,4 och 0,7 ungefär lika illa. Så även om vi själva gläds åt att vi inte backade kommer ingen utomstående imponeras över vår valframgång oavsett hur vi försöker.

Däremot kan F! alltid kontra med att även om de gick back i riksdagsvalet så har de kommit in kommunalt och därmed fått en chans att börja implementera sin politik. Något liknande resultat kan vi inte peka på. Även om det var på håret i Älvsbyn.
Jag förstår vad du menar men det finns två sätt att se på det hela. Men det hela bli så klart mycket svårare när vi inte ens hade en målsättning, och än mindre en plan för hur vi skulle nå den målsättningen. Vi körde bara på och nu när vi ser resultatet så vet vi inte ens om det var ett bra eller dåligt resultat. Det kan skrämma mig lite. Hade vi satt upp ett mål innan och hur vi skulle jobba för att nå det målet, då hade vi kunnat utgå från en punkt om vi nått vårat mål eller inte.

Det som är bra är faktiskt att vi ökar både i procent och röster. Det som är negativt är att vi inte får gratis valsedlar som blir distribuerade vid nästa val. Men likväl vet vi inget även om vi kan se vad vi missat.

Jämför det med fotboll. Ett lag som efter 22 matcher fick 6 poäng och en målskillnad på 8-124 vet ju oftast ifall de gjort en bra säsong eller inte utifrån sin målsättning. Det är ju inte som så att klubben efter säsongen börjar diskutera om det var en bra eller dålig säsong enbart utifrån resultatet. Laget kanske fick fler poäng än förra säsongen men samtidigt så vann de ingen match medan de vann en match förra året etc.

Sen var det ju jag som kallade dig "vimsig" och du behöver så klart inte sätta detta epitet vid ditt namn ifall du inte känner dig som jag beskrev dig

Frågan är om Fi ens vet ifall de gjorde ett bra eller dåligt val. Sätter partier ens upp mål för vad de vill nå? Inom idrotten är det ju självklarheter. Visst är det svårare inom politik då man inte har lika mycket kontroll över sin prestation men nog borde det gå.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Kjella Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #236800
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-25, 02:01

Citat:
Ursprungligen postat av ATIX Visa inlägg
Men det hela bli så klart mycket svårare när vi inte ens hade en målsättning, och än mindre en plan för hur vi skulle nå den målsättningen. Vi körde bara på och nu när vi ser resultatet så vet vi inte ens om det var ett bra eller dåligt resultat.
The goal was clear: 4%, and I don't think there's any doubt we failed it. The question is, by how much did we miss it? And why? And I don't mean that we missed it by 4%-0.65% = 3.35%. I mean how far was we from something that'd start a positive media cycle, that could lead to more and more people believing in 4%?

If we look back to the more sober polls in the last year, the party had around 1% at the end of 2009 (0,9%, 0,9% the last two months before we dropped below Novus' 1.5% limit). Sadly I think it went too long between the EU election and to the Pirate Party was able to say something concrete about the politics for RD 2010, people had lost attention.

Reading back on the news mail from June to October 2009 it was a huge amount of "celebrity" media attention, a lot of restructuring, vacations and so on. Very little on what PP would do in RD, that we'd tell about in our 2010 campaign which was not ready yet. The process might have been good for the members, but it lost crucial time.

If we could have stayed above 1.5% in the polls, kept our pirate flag and pirate staple we would be far more "in the game", as it was suddenly PP suddenly disappeared and the media was busy writing about SDs 4-5% records. Many things after that has a smell of desperation as PP realized how much momentum they actually lost.

Looking back it's easy to say that is when PP flopped a little. But I, like most people here I guess, felt at the time that PP was near invincible. Maybe a little too much effort went into discussing the finer points of our politics and too little on getting the main message out there.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Sisyfos boll Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #236890
Standard Re: Framtiden för partiet... - 2010-09-25, 13:42

Vi var det mest prioriterade valet för 36000 människor. Det är en ganska stor sak, även om det är lätt att tycka att vi borde vuxit. Jag har sett en massa åsikter om vad vi borde göra åt det, däremot inga förklaringar till varför det gick så här.

Som jag ser det så har vi kvar en stabil väljarbas, vilket är fantastiska nyheter. Gör vi fel sker nu, sliter vi sönder partiet och får verkligen 150 röster nästa gång. De andra partierna är rädda för oss, därför att om vi kommer in så kommer de vara tvungna att sluta med sin billiga och lättköpta övervakningshysteri. De är så rädda för oss att de till och med gör direkt reklam för SD i Landskrona dagarna innan valet, så att årets utmanarparti skall vara SD som inte kräver någon större anpassning från deras sida. SD hade också en annan fördel: En strikt hierarki. Det var lätt för dem att relatera till partipiska och vertikalt beslutsfattande. Piratpartiet skulle utmanat deras arbetssätt. Slutligen vet vi att sittande maktpartier utövat påtryckningar mot media ett längre tag (G. Persson för ett tag sedan hotade till och med en programledare...) för att få som de vill. I detta val resulterade det i en total tystnad kring oss.

Och ändå behöll vi våra väljare.

Det finns många vägar att gå nu, men om vi bara ser till att börja fungera som ett traditionellt parti med tydliga maktstrukturer, med en tydlig politik i alla frågor, så kommer vi inte kunna göra jobbet när vi väl kommer in. Dessutom skulle vi förlora de fördelar vi har genom att INTE jobba på deras sätt, och vi skulle slita partiet i småbitar genom att anamma höger-vänster-schismen i vår ideologi.

Det finns några viktiga saker. Vi har mest talat om hur vi inte vill ha det. Det vinner man inga val på. Vi skall ha tydliga mål inom våra områden, med konkreta förslag på t.ex. hur patenträtten skall fungera. Vi behöver också lära människor tänka som vi gör, påminna dem om alla de där principerna som behövs för att demokrati skall fungera, och varför. Till sist föreslår jag att vi börjar punktmarkera våra fiender. Ta reda på vilka de är, vad de har gjort, och vilka de samarbetar med. Med den informationen ute blir det mycket lättare att debattera. Det är inga gosegubbar vi kämpar mot, det finns mer än tillräckligt hos dem för att de skall smutskasta sig själva.

Svara med citat
  (#7) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #236938
Standard Sv: Framtiden för partiet... - 2010-09-25, 16:36

Citat:
Ursprungligen postat av PatrikG Visa inlägg
Jag skulle vilja se mer information kring det arbete pp faktiskt gör i tex Eu. Så att vanligt folk ser att det är ett seriöst parti. Informationen kanske redan finns någonstans, men vi kunde jobba på att göra den mer tillgänglig för allmänheten.
Debattartiklar sprungna ur HAX bloginlägg skulle troligen kunna hjälpa är. JAg tycker att han beskriver den tragiska verkligheten i EU-parlamentet väl, samt hur Piratpartiet är en part i att försöka rensa upp i träsket (med lyckade resultat)

(Nu kan säkert alla här länken utantill, men jag postar den ändå)

http://henrikalexandersson.blogspot.com/

/Troed

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer