Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010
Standard Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 13:36

Parti--------- Medlemmar---Väljare------Väljare per medlem
S------------ 103027-------1827497-------17,7
M------------ 55612--------1791766------32,2
C-------------37340---------390804-------10,5
KD-----------22320------- -333696-------15,0
FP------------17875--------420524--------23,5
PP------------16968---------38491----------2,3
MP-----------10635--------437435--------41,1
V--------------8706--------334053--------38,4

En reflektion man kan göra är att PP:s medlemmar inte genererar i närheten av det antal väljare som de andra partiernas medlemmar gör.

Varje medlem har i snitt adderat en icke medlem att rösta på PP. Varje MP-medlem har i snitt adderat 40 stycken. En lösning på detta är att satsa på våra medlemmar. Ta hand om dem och inlemma dem i lokala gemenskaper. Bara så blir de AKTIVA medlemmar och effektiva valarbetare.

Satsa ordentligt på kommunalvalen nästa gång och börja nu.

Senast redigerad av Jan-Olof Ruuska den 2010-09-27 klockan 13:50.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #237576
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 13:53

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg

En reflektion man kan göra är att PP:s medlemmar inte genererar i närheten av det antal väljare som de andra partiernas medlemmar gör.

Varje medlem har i snitt adderat en icke medlem att rösta på PP. Varje MP-medlem har i snitt adderat 40 stycken. En lösning på detta är att satsa på våra medlemmar. Ta hand om dem och inlemma dem i lokala gemenskaper. Bara så blir de AKTIVA medlemmar och effektiva valarbetare.

Du tolkar statistik på samma sätt som Djävulen tolkar Bibeln.

Förklaringen torde snarare vara att man blir medlem i Piratpartiet genom att klicka på en länk och blir medlem i de andra partierna genom att skilja sig från surt förvärvade slantar.

Jag argumenterar inte för att Piratpartiet skall införa en medlemsavgift av samma storleksordning som de andra partierna, men om man gjorde det så blev kvoten helt säkert mycket högre.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #237578
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 13:57

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg

Förklaringen torde snarare vara att man blir medlem i Piratpartiet genom att klicka på en länk och blir medlem i de andra partierna genom att skilja sig från surt förvärvade slantar.

Jag argumenterar inte för att Piratpartiet skall införa en medlemsavgift av samma storleksordning som de andra partierna, men om man gjorde det så blev kvoten helt säkert mycket högre.
Jag tror ändå att de som fyllt i sina personuppgifter och klickat på "bli medlem" gjort det för att de vill bli medlemmar och att de är potentiella lokalpolitiskt aktiva och valarbetare för PP om de bara tas om hand på rätt sätt. Inte hänvisas till enbart digital gemenskap.

Svara med citat
  (#4) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #237580
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 14:04

Citat:

JAg skulle föreslå att du samtidigt kolla antal röster per krona spenderat så komemr sifrorna bli omvända. Det är enkelt att få många röster/medlem så man ha kadrar av heltidsanstälda som jagar röster. och har räd med utskick i posten mm. svårare så den enda inkomsten är friviligarbete.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #237586
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 14:15

Citat:
Medlemskap i miljöpartiet som har bäst kvot får du till exempel genom att SMS:a, det kostar 20 eller 50 kr, inte så blodigt om du frågar mig.

http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=166165

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #237588
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 14:22

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
JAg skulle föreslå att du samtidigt kolla antal röster per krona spenderat så komemr sifrorna bli omvända. Det är enkelt att få många röster/medlem så man ha kadrar av heltidsanstälda som jagar röster. och har räd med utskick i posten mm. svårare så den enda inkomsten är friviligarbete.
Självklart spelar pengarna roll, men det är inte enda förklaringen. Har miljöpartiet mest pengar per medlem? Jag vet inte.

Jag har koncentrerat mig på det vi kan påverka - hur vi tar hand om nya medlemmar och bygger lokala gemenskaper. Många av våra medlemmar verkar vara passiva!?

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #237608
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 15:31

Citat:
Vårt problem är att vi har för få AKTIVA medlemmar. Det är delvis därför vi har låg kvot. Vi behöver nå en kritisk massa i varje kommun av aktiva för att det ska bli lokala kraftcentra. En eller ett par Kommunledare och några få medlemmar till utöver det är otillräckligt.

Vi har inte en massa pengar att spendera, men vi har idéerna och de aktiva piraterna. Vi kan utveckla idéerna och bli fler aktiva - det kan räcka långt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
mippe Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #237612
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 15:43

Citat:
Vårt problem är att vi har för få AKTIVA medlemmar. Det är delvis därför vi har låg kvot. Vi behöver nå en kritisk massa i varje kommun av aktiva för att det ska bli lokala kraftcentra. En eller ett par Kommunledare och några få medlemmar till utöver det är otillräckligt.

Vi har inte en massa pengar att spendera, men vi har idéerna och de aktiva piraterna. Vi kan utveckla idéerna och bli fler aktiva - det kan räcka långt.
Tycker du har en poäng i detta.
Att starta upp aktivt arbete i en kommun är inte helt enkelt, speciellt då det är små kommuner.
Själv skulle jag vara intresserad men har inte kunskapen. Trots detta ser jag mig som aktiv, men det är kanske för att jag hänger på UP.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till mippe  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #237614
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 16:18

Citat:

Jag tror att en möjlig väg att skapa fler aktiva lokalt är att satsa på Ung Pirat. Var lokalavdelning där får trots allt ett par tusenlappar om året att bedriva verksamhet för (samt lite pengar per medlem i lokalavdelningen), och även råd och stöd om hur man sköter en lokal organisation från förbundet centralt.

Så om man sätter ett lokalt mål på att få igång en aktiv lokalavdelning inom UP under det närmsta året, med målsättningen att rekrytera fler medlemmar på skolor. Så har man en självförsörjande piratverksamhet som genererar fler aktiva.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#10) Gammal
mippe Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #237616
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 17:05

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag tror att en möjlig väg att skapa fler aktiva lokalt är att satsa på Ung Pirat. Var lokalavdelning där får trots allt ett par tusenlappar om året att bedriva verksamhet för (samt lite pengar per medlem i lokalavdelningen), och även råd och stöd om hur man sköter en lokal organisation från förbundet centralt.

Så om man sätter ett lokalt mål på att få igång en aktiv lokalavdelning inom UP under det närmsta året, med målsättningen att rekrytera fler medlemmar på skolor. Så har man en självförsörjande piratverksamhet som genererar fler aktiva.
Ja, framförallt i mindre kommuner. Tycker detta är något som bör diskuteras så att medelålders pirater visar sig och stöttar Ung Pirat. Men samtidigt måste de äldre som vill engagera sig uppmuntras och ges stöd i framförallt verbal kommunikation, vi är inte alla duktiga på det.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till mippe  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg