Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Parti--------- Medlemmar---Väljare------Väljare per medlem
S------------ 103027-------1827497-------17,7
M------------ 55612--------1791766------32,2
C-------------37340---------390804-------10,5
KD-----------22320------- -333696-------15,0
FP------------17875--------420524--------23,5
PP------------16968---------38491----------2,3
MP-----------10635--------437435--------41,1
V--------------8706--------334053--------38,4

En reflektion man kan göra är att PP:s medlemmar inte genererar i närheten av det antal väljare som de andra partiernas medlemmar gör.

Varje medlem har i snitt adderat en icke medlem att rösta på PP. Varje MP-medlem har i snitt adderat 40 stycken. En lösning på detta är att satsa på våra medlemmar. Ta hand om dem och inlemma dem i lokala gemenskaper. Bara så blir de AKTIVA medlemmar och effektiva valarbetare.

Satsa ordentligt på kommunalvalen nästa gång och börja nu.
Allt under 100K medlemmar är fail....

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
xix xeaon Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #237692
Standard Re: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 20:59

Jag skrev i en annan tråd för ett tag sen:
Citat:
Ursprungligen postat av xix xeaon Visa inlägg
Medlems antalet tex är ju helt missvisande, det är "för lätt" att bli medlem så att säga, bara att klicka på en länk och skriva in några detaljer. Kostar inte ens något, och då tänker jag mycket på skillnaden mellan helt gratis och bara idéen att det kostar något (om ens ett öre) och att man måste plocka fram sitt kredit kort. Jag menar inte att det Ska kosta något, bara att om vi har lika många medlemmar som parti x så betyder det inte att vi kommer att få lika många röster.
Självklart blir man inte medlem i PP om man inte till stor del håller med vår politik, men å andra sidan så betyder det ju inte att man "brinner" för vårt parti. När det är dags att rösta så spelar PPs frågor inte ens i närheten så stor roll som som tex skatter, jobb och skola för Vanligt Folk.

Det skulle inte se så bra ut i media om vi började tappa medlemmar men samtidigt så skulle man kunna säga att om man inte ens orkar betala 5 kronor med ett sms så borde man inte ha rätt till att tycka till i partiet, men å andra sidan så gör man förmodligen inte det heller då. Ett plus skulle kunna vara att PP framstår som mer seriöst med en medlemsavgift, och jag skulle påstå att vi har ett problem med att framstå som just seriösa.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #237708
Standard Sv: Re: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 21:47

Citat:
Det skulle inte se så bra ut i media om vi började tappa medlemmar men samtidigt så skulle man kunna säga att om man inte ens orkar betala 5 kronor med ett sms så borde man inte ha rätt till att tycka till i partiet, [...]
Varför ska rätten till inflytande kopplas till en ekonomisk transaktion? Är de som anser sig ha råd att avvara femman mer värda än de som inte anser det? Finns det en något bra argument för att man ska kräva att det ska kosta pengar att engagera sig politiskt (oavsett i hur stor omfattning man sen engagerar sig)?

Vår trovärdighet bygger inte på medlemsavgift. Den bygger på att vi kan framstå som trovärdiga i vår kommunikation utåt.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #237718
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 22:14

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Allt under 100K medlemmar är fail....
Okey, inte mig emot med höga mål.
Vad tycker du vi ska ha för mål när det gäller antal aktiva medlemmar?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #237720
Standard Sv: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 22:15

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag tror att en möjlig väg att skapa fler aktiva lokalt är att satsa på Ung Pirat. Var lokalavdelning där får trots allt ett par tusenlappar om året att bedriva verksamhet för (samt lite pengar per medlem i lokalavdelningen), och även råd och stöd om hur man sköter en lokal organisation från förbundet centralt.

Så om man sätter ett lokalt mål på att få igång en aktiv lokalavdelning inom UP under det närmsta året, med målsättningen att rekrytera fler medlemmar på skolor. Så har man en självförsörjande piratverksamhet som genererar fler aktiva.
+ 1 på detta.

Svara med citat
  (#6) Gammal
xix xeaon Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #237730
Standard Re: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 22:32

Nej, jag föreslår inte att man ska betala för att vara medlem, det ska ju självklart inte ha något med ens ekonomiska situation att göra. Jag tycker bara att det är intressant att se på saker och ting på olika sätt och diskutera dem.

Hur man blir medlem är en del av vår kommunikation utåt och jag tror definitivt att folk som har blivit medlemmar (eller bara kollat) kan ha fått en uppfattning om att "PP är inte så seriöst [som andra medlemskap] eftersom det är gratis". PP var bara en grej de blev medlem i på nätet mellan Facebook och en lol-katt. Det är ju självklart tragiskt att folk tänker så men det kanske inte har särskilt stor effekt, speciellt inte om vi framstår som seriösa på andra sätt.

Å andra sidan så det jätte bra att vem som helst kan bli medlem i vårt parti och börja engagera sig på bara några minuter. Tyvärr så är det förmodligen många som sen "glömmer bort" PP redan nästa dag. Det vore intressant om man kunde framställa en siffra av typen "hur många medlemmar har vi som är lika aktiva som medlemmarna i andra parti?" just för att kunna jämföra med de andra partierna. Hur många väljare per medlem skulle PP ha då tex?

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #237746
Standard Sv: Re: Väljare per medlem 2010 - 2010-09-27, 23:00

Citat:
Å andra sidan så det jätte bra att vem som helst kan bli medlem i vårt parti och börja engagera sig på bara några minuter. Tyvärr så är det förmodligen många som sen "glömmer bort" PP redan nästa dag.
Exakt min poäng.

Vi är ett onlineparti, men för att bli riktigt starka behöver vi bygga afk-gemenskaper. Som valarbetare och lokalpolitiskt aktiva möter vi människor mycket afk, vi pratar med vänner, bekanta, släktingar och studie-/arbetskamrater.

För detta bygge i kommunerna behöver vi hjälp och stöd från partiet på olika sätt, kanske framförallt genom att tillsammans få vara med och bygga upp en vision för framtiden - det vi vill åstadkomma i kommuner, landsting och i Sverige- vårt budskap som vi ska gå till val på. Visionen måste få oss att brinna igen och vi måste få vara stolta över vårt parti, att det är i samklang med våra visioner för Sverige.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är