Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-16, 22:24

Citat:
Freeman (2008-Jan-16)
Citat:
HR (2008-Jan-16)
Citat:
Freeman (2008-Jan-16)Varje punkt ska ha en egen omröstning och helst ska det ske i samband med partistämman eller årsmöte.
Nej, inte sådant på ett årsmöte.

Tiden räcker inte.
Då går det bra med en extrainsatt partistämma.
Ett medlemsmöte då enligt våra stadgar.

http://www.piratpartiet.se/stadgar

§ 11 MEDLEMSMÖTE

Medlemsmöte skall äga rum då styrelsen finner det nödvändigt, eller då revisorer eller

minst två tredjedelar av partiets medlemmar skriftligen begär det. Styrelsen skall kalla

till medlemsmötet inom fyra veckor efter det att en sådan skriftlig begäran erhållits.

Kallelse jämte dagordning för mötet postas elektroniskt senast 14 dagar före

medlemsmötet. Vid medlemsmöte behandlas endast de ärenden som angivits i kallelsen.

Medlemsmöte kan ske elektroniskt om styrelsen så finner lämpligt.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #91205
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-17, 11:57

Det här är dock en medlemsomröstningen.

Jag håller med om att till nästa gång bör det kallas till ett medlemsmöte där man går igenom varje enskild ändring i vår politik/principer. En diskussion innan mötet ska dock ske på forumet, exakt som det har gjorts idag.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Freeman Inte uppkopplad

Länk: #91213
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-17, 12:54

Citat:
HR (2008-Jan-16)
Citat:
Freeman (2008-Jan-16)
Citat:
HR (2008-Jan-16)
Citat:
Freeman (2008-Jan-16)Varje punkt ska ha en egen omröstning och helst ska det ske i samband med partistämman eller årsmöte.
Nej, inte sådant på ett årsmöte.

Tiden räcker inte.
Då går det bra med en extrainsatt partistämma.
Ett medlemsmöte då enligt våra stadgar.

http://www.piratpartiet.se/stadgar

§ 11 MEDLEMSMÖTE

Medlemsmöte skall äga rum då styrelsen finner det nödvändigt, eller då revisorer eller

minst två tredjedelar av partiets medlemmar skriftligen begär det. Styrelsen skall kalla

till medlemsmötet inom fyra veckor efter det att en sådan skriftlig begäran erhållits.

Kallelse jämte dagordning för mötet postas elektroniskt senast 14 dagar före

medlemsmötet. Vid medlemsmöte behandlas endast de ärenden som angivits i kallelsen.

Medlemsmöte kan ske elektroniskt om styrelsen så finner lämpligt.
Exakt vad jag menar!

Och här har vi varför:

Styrelsen skall kalla till medlemsmötet inom fyra veckor efter det att en sådan skriftlig begäran erhållits. Kallelse jämte dagordning för mötet postas elektroniskt senast 14 dagar före medlemsmötet.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #91324
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-18, 15:38

Citat:
Mårten Fjällström (2008-Jan-16)Bra poäng, håller med.

Är inte säker på att jag håller med. Rösta kan vi göra om principerna, men inte om den slutliga formuleringen.

Ett dokument har många fram-, bak- och korsreferenser, och för att bli sammanhängande behöver det tas som helhet eller inte alls. Det finns ett experiment på nätet där man röstar fram en berättelse mening för mening. Resultatet blir ganska underhållande, men inte speciellt sammanhängande.

Vdg medlemsomröstning eller inte så har alla principförändringar hittills tagits på precis det här sättet, och det har fungerat bra -- så om det inte är ett problem, varför göra det till ett?

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #91327
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-18, 17:03

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Jan-18)Vdg medlemsomröstning eller inte så har alla principförändringar hittills tagits på precis det här sättet, och det har fungerat bra -- så om det inte är ett problem, varför göra det till ett?

Nu kom jag på varför jag valde att göra en omröstning i stället för ett stadgeenligt medlemsmöte, och det var för att hålla omröstningen öppen en längre tid (än ett möte) så att fler kunde delta.

Ett medlemsmöte varar under en ganska begränsad tid. Röstningar om principförändringar har hittills varit öppna minst en vecka, och så vill jag gärna fortsätta ha det så att de som vill rösta kan göra det.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #91329
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-18, 17:21

Det vi saknar var en fas för att yrka på delar.

Alltså, vi har ett framvaskat förslag som speglar ungefärlig konsensus i skrivargruppen, när det sedan går mot omröstning kanske en del tycker att ett visst stycke/avsnitt/mening blev sämre med de införda ändringarna. Då kan den personen yrka på en viss ändring. När alla yrkanden är inne kan propositionsordningen vara knepig, men lösbar (för den som är obekant med termen propositionsordning, så är det i vilken ordning man tar yrkandena).

Ett tänkbart yrkande är: Jag yrkar att den nyinförda meningen om Open Access stryks från det nya förslaget.

Att få folk att inte yrka på cykelställsfrågor, t.ex. grammatik eller ordval, utan hålla sig till principiella frågor handlar mycket om organisationskultur, framförallt så att det går att förstå och påverka de principiella frågorna.

Så vad jag tänker till nästa gång är:

1) Skrivarfas

2) Beslutsdatum annonseras (tekniskt ett medlemsmöte så 14-28 dagar innan det börjar (det finns ingen stadgemässig begränsning på hur länge ett möte kan vara)), sista yrkandedag är dagen innan (eller annat lämpligt)

3) Omröstning om yrkandena och det framvaskade förslaget.

Yrkandefasen fyller två syften: dels att ge den som inte tyckte sig få gehör i skrivargruppen möjlighet att ta frågan till hela mötet, dels att ge möjlighet att påverka till den som av någon anledning inte deltagit i skrivprocessen (om alla medlemmar deltog skulle den processen bli ohanterlig).

Efter att läst igenom stadgan hittar jag inga referenser till principprogrammet, så det är helt enkelt oreglerat hur det justeras. Den föreningspraxis jag är van vid så är det årsmöte/medlemsmöte/fullmäktige som justerar sådana långsiktiga dokument medan styrelsen arbetar efter vad det dokumentet säger (och föreslår ändringar när det blir konstigt). Medlemsmöte (eller årsmöte) ser jag som de forum, reglerade av vår stadga, som borde ha makten över det dokumentet.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #93026
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-01-31, 23:06

Jag finner att vi med 96% ja och 4% nej (röstetal 107-4) har antagit Principer 3.1.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Rydberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #94900
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2008-02-26, 02:12

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Jan-18)
Citat:
Mårten Fjällström (2008-Jan-16)Bra poäng, håller med.

Är inte säker på att jag håller med. Rösta kan vi göra om principerna, men inte om den slutliga formuleringen.

Ett dokument har många fram-, bak- och korsreferenser, och för att bli sammanhängande behöver det tas som helhet eller inte alls. Det finns ett experiment på nätet där man röstar fram en berättelse mening för mening. Resultatet blir ganska underhållande, men inte speciellt sammanhängande.

Vdg medlemsomröstning eller inte så har alla principförändringar hittills tagits på precis det här sättet, och det har fungerat bra -- så om det inte är ett problem, varför göra det till ett?
Individen är överlägsen majoriteten när det gäller att prestera hela sammanhängande saker. Problemet med poppulism och majoritetsvälde är att man offrar onödigt mycket för att lösa problem. Man bör vara konsekvent ekonomisk, konsekvent rättvis, konsekvent frihetlig och/eller konsekven realist om man ska komma någon stans. Opunionsvindar och moralsm mm tenderar att undergräva konskvent tänkandet och det i sin tur trögar ner samhällsutvecklingen.

Den som inte har något att dölja har ingenting att frukta...

och regeringen vidtar extraordinära säkerhetsåtgärder.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #127805
Standard RE: Ska vi anta Principer 3.1? - 2009-02-07, 15:29

Mårten Fjällström, du upphör aldrig att imponera på mig!

Tycker detta är en viktig fråga till nästa gång, styrelsen vet själva att det finns både inbördes & utbördes kritik mot hur förfarandet ser ut nu. Vi har många inaktiva medlemmar, som vill vara inaktiva, men ändå lita på oss aktiva. Jag vill vara aktiv, men hinner inte med i de snabba svängarna! Jag har juh jobb, typ 100 hobbies, hund & har dessutom nyligen haft råd att skaffa internet. Kändes som att man kunde acceptera sådana här halvdana stadgar när partiet var nytt, men efter tre år bör styrelsen KÄMPA för att ge medlemmarna bättre inflytande.

Ändras detta maktförfarande inte inom något år, vet jag själv att jag kommer ta med mig principerna in i ett annat mer etablerat parti, med sorg i mitt pirathjärta! Men jag tror det kommer bli nödvändigt för mig...

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kan vi anta mötespresidie? Albihn Konstituerande årsmöte GBG 10/4 0 2006-04-10 20:14
Feb-12: Vi har antagit Principer 3.0 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 8 2006-03-17 15:00
Ska vi anta Principer 3.0? Rick Falkvinge Medlemsomröstningar 12 2006-02-12 21:17
16. Ska vi anta principprogram 2.5? Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 1 2006-01-29 13:03
18. Kan vi anta dessa stadgar? Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 2 2006-01-29 13:03