Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Cecilia Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Tv debatt imorgon - 2006-02-07, 17:15

Hej fick detta mail inför tv programmet imorgon. Någon som har några förslag på vad jag ska säga som svar?

Hej Cecilia!

Här kommer mailet.

Ang. upplägget, vi tänker oss att prata om:

* Vilka valfrågor kommer bli stora?

* Hur kommer valrörelsen se ut tror ni?

* Mer tydliga "block" (borgerliga alliansen vs. regeringen+v+mp) - hur kommer det påverka valrörelsen?

* Flera "uppstickare" - FI, Junilistan, Sjukvårdspartiet, Piratpartiet - hur påverkar det valet?

* Har "uppstickarna" lättare att nå unga väljare ?

Tja, förmodligen hinner vi inte med allt, men så här ser våra tankar ut i alla fall.

Jonas Kraft SVT

Cecilia

<BR>

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gustav Nipe Inte uppkopplad

Gustav Nipes avatar

Länk: #8630
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-07, 17:49

Prata om den personliga integriteten som kränks.

Lägg inte fokus på upphovsrätten.

Om det blir tid över så försök få in en kommentar om patentlagen

Vi måste få bort stämpeln från piratpartiet som lyder; piratpartiet vill bara kunna fildela och bryr sig inte om något annat och är ett enfråge parti. Hallå! Vi har faktsikt 3 stycken väldigt viktiga frågor.

Vi måste alla hjälpas åt för att få bort denna stämpeln!

Gustav Nipe

| gustav ((punkt)) nipe ((snabel-a)) piratpartiet .se |

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #8633
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-07, 18:18

Med inskänkningen av den personliga integriteten så kommer man ju osökt in på demokrati i allmänhet. Kan ju ta upp den allmäna distansen till politik som ledde till att Bodström lyckades driva dessa frågor så långt innan folk började reagera. Förhoppnigsvis så blir detta valet då vi återskapar demokratin igen. Det gäller bara att ta upp RÄTT frågor och inte fösvinna in i samma gnällande mellan LO arbetsgivarna som alla andra valrörelser verkat handla om.

Sen kan du ju prata lite om hur vi har använt internet för att bilda och forma detta parti.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Timmyy Inte uppkopplad

Länk: #8640
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-07, 19:27

Jag håller med om att vi borde lägga fokus på den personliga integriteten.

Vi måste nå ut till folk vad vi anser om upphovsrätten men jag tror inte det är lägligt just nu och i detta program. Men vi måste visa folk att vi har annat än just "ta bort upphovsrätten och göra nedladdning av musik lagligt" som folk tror.

Att fokusera på den personliga integriteten visar oss från en annan sida. Att frågan sedan varit i ropet och granskats kritiskt i medierna den senaste tiden är inte negativt. Speciellt inte då de andra Riksdagspartierna mest framställs som lama ja-sägare till förslagen. Ingen har tryckt på den röda varningsknappen.

Svara med citat
  (#5) Gammal
zolo_charly Inte uppkopplad

Länk: #8648
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-07, 20:46

<DIV>
Citat:
Cecilia (2006-Feb-07)Hej fick detta mail inför tv programmet imorgon.
</DIV><DIV>Vilken tid sänds tv programmet? tänkte spela in det.</DIV>
Bifogade filer
Filtyp: zip ung pirat umeå.zip (171.3 KB, 66 visningar)
  Skicka ett meddelande via MSN till zolo_charly  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Cecilia Inte uppkopplad

Länk: #8686
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-08, 06:17

Hej

Re:agera sänds kl 20 på tv2 tror jag. Men jag är med i

tvärsnyttstv så det ses bara av tvärsnyttstittare ex Västerås

Örebro med omnejd.

Jag tror dock att man kan se det via svt.se och tvärsnytts hemsida.

Där kan man också tycka till och skriva i forumet titta under

forum och val. (tror det heter så)

<BR>

Svara med citat
  (#7) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8687
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-08, 07:11

Citat:
Cecilia (2006-Feb-07)* Vilka valfrågor kommer bli stora?
* Mer tydliga "block" (borgerliga alliansen vs. regeringen+v+mp) - hur kommer det påverka valrörelsen?
* Flera "uppstickare" - FI, Junilistan, Sjukvårdspartiet, Piratpartiet - hur påverkar det valet?
* De gamla vanliga, ett par procent hit och dit i föräldraförsäkringen, tjafs om vem som gjort vad eller inte gjort vad osv, osv, bla, bla. *gäsp* Vi skiter i det, vi vill fokusera på att driva ett par frågor som är viktiga för oss och vi vill driva dem bra.
* Spännande. :-)
* De nya partierna kommer att börja luckra upp blockpolitiken. De små partierna som ingår i blocken får mer och mer behov av att profilera sig mot de stora ju närmare valet man kommer.
* Det blir fler och fler partier som kan hamna i närheten av 4%-spärren och även ganska små skillnader mellan dem kan ge stora skillnader i hur Riksdagen kommer att se ut framöver.
* Ja.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #8708
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-08, 10:03

Citat:
Cecilia (2006-Feb-07)Någon som har några förslag på vad jag ska säga som svar?
Här är mina förslag till svar:

Citat:
Vi tror att den personliga integriteten kommer bli en stor fråga. Vi ser överallt i tidningar och teve hur människor reagerar mot att Bodström vill införa storebrorssamhället. Man kan inte skydda demokratin genom att införa mer övervakning av vanliga människor som inte ens är misstänkta för brott.

Citat:
Vi tror att internet kommer bli ännu viktigare än det varit i tidigare val. Det är bra, för internet passar väldigt bra för att diskutera politik. Det finns plats att verkligen förklara vad man vill, och man har tid att tänka igenom argumenten innan man svarar. I piratpartiet är det forumet på webben som är själva hjärtat i partiet. Det är där vi diskuterar fram våra ståndpunkter. Diskussionerna är helt öppna, så vem som helst kan vara med och följa dem och delta själv. Det ser vi som en stor styrka.

Citat:
Det man kan vara rädd för är att hela valrörelsen kommer att handla om om det ska vara 78 eller 80 procents ersättningsnivå i något visst system. Så blir det ju lätt när blocken får diskutera ostörda med varandra. Men vi hoppas att uppstickare som piratpartiet kan få debatten att också handla om de mer grundläggande frågorna om hur vi ska värna det öppna och fria samhället. På sikt är den frågan viktigare för Sverige än skillnaden mellan 78 och 80 procent.

Citat:
Vi hoppas att uppstickare som piratpartiet kan få debatten att handla om de mer om de värderingar som ligger till grund för det öppna samhället. Det viktigare än skillnaden mellan 78 och 80 procent.

Citat:
Så kan det nog vara, men inget parti kommer in i riksdagen med bara ungdomsröster. Vi riktar oss till alla som är oroade av marschen mot storebrorssamhället, och som tycker det är dags att stanna upp och tänka efter vart vi är på väg. Det är inte bara ungdomar som tycker att det öppna samhället är viktigt. Själv är jag 34 år och har tre barn, och jag är väldigt oroad över vart Bodström är på väg att leda oss.

PS. Jag vet att jag skrivit samma svar på fråga 3 och 4. Men jag tror inte att det är någon nackdel att upprepa sig i teve.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #8722
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-08, 11:25

Ett tips är att även komma med praktiska exempel i bodströmstil, så vi inte håller våra argument för teoretiska.

Något i stil med liknelsen med 'snickaren som jobbar en dag och får betalt varje gång någon använder huset han byggt.' 'Samt att hans släktingar får betalt 70år efter hans död, varje gång någon använder huset.'

Alternativt att 'varjegång huset skall målas (remixas, samplas, återanvändas) efter hans bortgång måste samtliga släktingar till byggjobbaren godkänna färgen på huset.'

spåna bara lite

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#10) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #8803
Standard RE: Tv debatt imorgon - 2006-02-09, 09:08

Programmet finns här: http://svt.se/svt/road/Classic/share...42275&a=535559

Viktig fråga = demokratifrågor, att engagera folk. Som den sista på gatan svarade "jag bryr mig inte". Det är viktigt att ta upp frågor som engagerar, särskilt bland unga.

Framtidstro kommer ur en upplevd möjlighet att påverka.

Cecilia, du gjorde ett bra intryck, trots att du stakade dig på den andra frågan där, men du lyckades nästan se uttråkad ut, lite blasé och världsvan sådär. :-) Skitbra svar på frågan därefter. Jisses vad sossetjejen tände på den. Hon låter lite gnällig... "återinföra demokratin", perfekt. Strongt av programledaren att bara kapa sossetjejens "stjäla en CD"-argument, rakt av. Synd att du inte fick mer tid att utveckla ditt resonemang om demokrati och bemöta stöld-argumentet head-on. Kul att hon i mitten erkände att det finns ett demokratiunderskott och att sossetjejen erkände att de kan ha nåt att lära av oss.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Citat från Amelia Andersdotter (debatt svt 10 nov) " jag tycker det här är en jävla pseudo debatt, ingen bry sig om 9/11" zeitgeist187 Övrig diskussion 6 2010-01-05 18:27
Debatt på Linköpings Universitet imorgon Onsdag 20/5 Jonatan Walck 5. Östergötlands län, 4 2009-05-22 16:34
DN imorgon 2009-04-29: Piratpartiet 5,1% ?!?!? Andreas Wesik PP i media 65 2009-05-01 13:29
Vad händer imorgon 7/4? Yamiko Luleå 1 2009-04-06 15:49
Lycka till imorgon! fredrik.funderar Arkiv för Södra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland södra) 5 2006-09-22 11:17