Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
FRA Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Copyright och Patent på AIDS mediciner - 2006-01-07, 13:24

Några länder i Asien och SydAmerica har öppet trotsat USA och EU och Pirat kopierat bla AIDS Fågelvaccin mediciner till den réella kostnaden i befintliga fabriker och räddar på så sett livet på miljoner fattiga och den här frågan ingår i diskutionen och får ej förbises.

USA har dåliga argument för att hindra denna hjälp till skuldsatta länders befolkningar

mer än att utan patent och mönsterskydd skulle ingen uppfinna mediciner mot AIDS och fågelinfluensa Ebola etc skitsnack om man har möjlighet att hjälpa någon så delar man med sig gentekniken är en inom univeritets och forskarvärlden en opensource verksamhet

som USA intensivt försöker förhindra det låter som Malthus befolknings Teori (en av liberalismens grundare men det har inte med saken att göra) där han ville ha pesten tillbaka för att hindra att maten inte räcker till åt alla samt att bygga städer nära stillastående vattensamlingar hindra läkarna att utföra sitt arbete mot mindre lottade.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #3430
Standard RE: Copyright och Patent på AIDS mediciner - 2006-01-07, 14:47

Man skulle kunna betrakta just medicinsk forskning som något så viktigt att det inte bör bedrivas i privata företag utan av staten. Tyvärr är det ju så att staten sällan är lika effektiv som ett privat företag med vinstintresse. "Girighet" är en stark drivkraft.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Lenkki Inte uppkopplad

Länk: #3860
Standard RE: Copyright och Patent på AIDS mediciner - 2006-01-09, 03:53

Citat:
TorSkude2 (2006-Jan-07)Man skulle kunna betrakta just medicinsk forskning som något så viktigt att det inte bör bedrivas i privata företag utan av staten. Tyvärr är det ju så att staten sällan är lika effektiv som ett privat företag med vinstintresse."Girighet" är en stark drivkraft.

Det du säger är helt sant, men vilken nytta har effektiviteten om den inte hjälper dom som behöver?

Såhär är det, jag stödjer Charles Darwins evolutions teori, de starka ska överleva och de svaga tinar bort för ett starkare samhälle "It's for the greater good". Jag är även något av en garderobs-zen-buddhist i det mån att jag har insett att man kan kontrollera sitt psyke, och att psyket kontrollerar kroppen (dra inte in mig i den diskussionen snälla ;P) och med en liten gnutta fatalism, kanske en nutida samurai ( i den populära meningen, jag kan deras riktiga historia so ni behöver inte påpeka det ni som kan ).

Poängen är den att jag bryr mig egentligen inte om att folk har dött här och var, tankar som går igenom mitt huvud är oftast i stil med "Darwin gjorde sitt igen", "Det var menat från början" och jag lyfter inte ens en fena.

SÅ LÄNGE det inte är orsakat av någon annan, jag kan sympatisera med mordoffers familjer och dylikt, och att folk ska behöva dö för att företag inte kan tänka sig att minska vinsten lite ( medicin osv ) är rent vidrigt. Eller när vissa företag som tillhandahar resor, inte spenderar tillräckligt på passagerarnas säkerhet ( självfallet händer det alltid olyckor osv men ibland är det uppenbart slarveri). Det är dessa saker som får mig at koka över...

Nu när jag har skrivit det här så glömde jag min poäng... säg till om ni hittar den...

Svara med citat
  (#4) Gammal
FRA Inte uppkopplad

Länk: #4734
Standard RE: Copyright och Patent på AIDS mediciner - 2006-01-12, 03:24

När du nämner Darwin´s läror så dras man onekligen in på prästen Malthus "om befolkningsfrågan" en av liberalismens grundare men det hör inte hit utan bara upplysningsvis så har hans Possitiv Checks och negative Checks i befolkningsfrågan diskuterats under 1800-1900talet intensivt av både anhängare som sa att han förespråkade Negative checks fast han rekomenderade i sin essé om befolkningsproblematiken Possitive Checks

1.Negative Checks var att uppmana till avhållsamhet och preventiva metoder abborter mm

2.Possitive Checks var att bygga gatorna trängre så att smittspridning i de lägre skikten skulle gå snabbare att bygga byar nära stillastående vattensamlingar hindra läkarna som inte förstod sitt eget bästa från att hjälpa utsatta grupper att inte förespråka renlighet etc i ett enda syfte att få pesten tillbaka och på såvis skulle maten räcka till åt de rika

Det går att dra liknande parallell i AIDS Ebola Malaria Cancer FågelInfluensa bekämpning nu idag rika länder har råd med att betala för mediciner ingen annan får kopiera till ett överkomligt pris och som rika länder i Nord har råd att lagerföra och vid eventuell värdsomspännande epedemi i Syd sälja till marknadsvärdet vad är en fattig människas liv värt som inte ens har råd med Malaria medicin nu ännu mindre rent vatten och hygienartiklar som vi ser som en självklarhet här till och med rakvatten är en självklarhet

så du hade en klar poäng där utan att beskriva den mer än lite Satirisk underton

Satir överdriver inte nödvändigtvis verkligheten utan förtydligar samband med en gnutta humor i allvarliga frågor

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
EU Demands Canada Rework Its Copyright, Patent Law Simon Strandman PP i media 5 2010-01-02 21:02
En Anarko-Liberitariansk Patentadvokat om problem med Patent & Copyright (Youtube-klipp) Darkwand PP i media 7 2009-08-28 21:59
Economists Say Copyright and Patent Laws Are Killing Innovation; Hurting Economy Magnus Jacobsson PP i media 1 2009-03-11 11:11
Public Choice problems with Patent and Copyright laws mobboffer Övrig piratpolitik 0 2008-12-17 18:44
Knepig glidning mot copyright-syn på patent Bo Leuf Kunskap och patenträtt 7 2007-02-09 21:04