Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-20, 23:45

Citat:
John Nilsson (2006-Mar-20)Det är ganska lätt för dig också. Starta en tråd där du: 1. Citerar ett stycke ur den rådande versionen, 2. Föreslår en ändring, 3. Argumenterar för denna. [br]Allternativt så gör du allt på wikin och lämnar bara en notis i forumet.

Du har helt rätt. Det är bara det att jag är ganska pissed på hur partiet har skötts och förmodligen sköts. Jag är inte aktiv medlem och vet inte ens om jag skulle vara det om partiet sköttes bättre. Jag finner ett alltför starkt motstånd till åsikter som inte "stämmer" med rådande mening på forumet. Jag känner ingen trygghet inför de demokratiska system som partiet praktiserar. Det finns inget regelverk för online-demokrati och styrelsen kan agera i princip hur de vill med polls och så vidare...

Citat:
Vad vi egentligen kom fram till var att ett totalt avskaffande antagligen inte var önskvärt, detta blev senare till att "vi orkar inte rota i det, SÅ stora problem kan vi inte se".

Och när kom ni fram till att stärka det?

Citat:
Avvägningen är att alla ståndpunkter måste argumenteras för inför väljarna, blir det för komplicerat och avlägset så kanske vi tappar dem utav ren latehet, de flesta som rösar är ju inte SÅ engagerade.

Håller med fullt ut. Just nu känns det som om PiratPartiet kommer att avfärdas som "snorungar" för att uttrycka mig tarvligt men effektivt. På så vis känns en fördjupning och breddning av ideologin önskvärd, men då måste den vara hyffsat lätt att greppa, och följas upp av en lika stor portion seriositet vad det gäller internet-demokrati. Egentligen tror jag att denna mognadsfas bara kan åstadkommas på ett IRL-möte, och nu kommer det ske tidigast nästa år, om alls.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12852
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-21, 10:25

Citat:
exodus (2006-Mar-20)Och när kom ni fram till att stärka det?
Stärkningen kom långt innan och försvann i samband med den diskussionen. Där har du alltså ännu ett konkret bevis för att sakliga argument mycket väl kan påverka partiets officiella ståndpunkter.

Vi kan ju dra historiken bakom det där med varumärkenas stärkning igen. När Rick drog igång websidan hade han skrivit att alla immaterialrätter skulle avskaffas, på riktigt. Det var ju aldrig tänkt som nåt seriöst förslag eller nåt att gå till val på utan snarare en uppseendeväckande och agiterande placeholder tills vi hunnit tänka igenom och jobba fram rimliga förslag. Nu förekoms det arbetet en aning av att de var lite för uppseendeväckande. Principprogram 1.0 kännetecknades därför av en hel del backning i hög fart och dåligt genomtänkta ideer som såg ganska bra ut vid en snabb genomläsning, t.ex. tanken att företagen skulle ha lättare att svälja att vi tog bort patenten om de i gengäld fick ett aningens starkare varumärkesskydd mot såna som svarttillverkar prylar och säljer under falskt namn, dvs de som aktivt lurar konsumenter. Å andra sidan ville vi släppa på skyddet lite just för såna här fall som med OS-pizzan och bostongurka, men den biten hamnade tyvärr lite i skymundan.

Vid diskussionerna här i forumet framkom det dels att stärkningen var onödig eftersom det redan finns ett bra skydd i lagen (fast t.ex. tullen inte prioriterar upp det, iofs med all rätt mtp vad de prioriterar upp istället) och dels att det missbruk av varumärkeslagen som vi sett främst ligger i praxis, inte lagtexten. Här var också Fredrik Ivarsson drivande i debatten, han skriver (eller har skrivit) en avhandling just om de här frågorna och var riktigt värdefull för att få fram fakta och ett bredare underlag.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#3) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12939
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-22, 01:48

Citat:
Richie (2006-Mar-21)Stärkningen kom långt innan och försvann i samband med den diskussionen. Där har du alltså ännu ett konkret bevis för att sakliga argument mycket väl kan påverka partiets officiella ståndpunkter.

Jag vet att sakliga argument mycket väl kan påverka partiets officiella ståndpunkter. Det är bara det att det saknas garanterade demokratiska spelregler för hur det ska gå till.

Citat:
t.ex. tanken att företagen skulle ha lättare att svälja att vi tog bort patenten om de i gengäld fick ett aningens starkare varumärkesskydd mot såna som svarttillverkar prylar och säljer under falskt namn, dvs de som aktivt lurar konsumenter.

Ställ dig på Arlanda och kolla om alla svenskar som kommer hem ifrån asien i sina nya "Diesel"-brallor med "Diesel"-ryggan kastad över axeln och med Ray-Han brillorna i pannan ser missnöjda ut. Fråga dom om de känner sig lurade. "aktivt lurar konsumenter" - Vilken typ av produkt tänker du på här?

Citat:
Å andra sidan ville vi släppa på skyddet lite just för såna här fall som med OS-pizzan och bostongurka, men den biten hamnade tyvärr lite i skymundan.

Rullister på internet i all ära, men när "de" försöker äga matrecept börjar det gå lite väl långt!

Citat:
Här var också Fredrik Ivarsson drivande i debatten, han skriver (eller har skrivit) en avhandling just om de här frågorna och var riktigt värdefull för att få fram fakta och ett bredare underlag.

Tack för ditt svar.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #12952
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-22, 09:08

Citat:
exodus (2006-Mar-22)Ställ dig på Arlanda och kolla om alla svenskar som kommer hem ifrån asien i sina nya "Diesel"-brallor med "Diesel"-ryggan kastad över axeln och med Ray-Han brillorna i pannan ser missnöjda ut. Fråga dom om de känner sig lurade. "aktivt lurar konsumenter" - Vilken typ av produkt tänker du på här?
Jag tänker på de som importerar "märkesbrallor" från bortre asien för fem spänn styck, säljer dem till mindre nogräknade klädaffärer för en hundring som sedan säljer dem som "äkta" Diesel(TM) brallor för en tusenlapp. Den typen av verksamhet tänker jag på. De som köper ett par brallor för en tjuga när de är på semester förstår ju rimligen att de köper och själva importerar nåt som kan vara precis vad som helst och går sen inte på den svenska Dieselimportören och klagar när sömmarna spricker. Den egenimporten tycker jag är helt OK och inte alls nåt som staten ska lägga sig i.

Svara med citat
  (#5) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #13196
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-24, 00:24

Citat:
Richie (2006-Mar-22)Jag tänker på de som importerar "märkesbrallor" från bortre asien för fem spänn styck, säljer dem till mindre nogräknade klädaffärer för en hundring som sedan säljer dem som "äkta" Diesel(TM) brallor för en tusenlapp.

Aha, ursäkta min okunnighet, men händer detta ofta dig? Jag har aldrig drabbats.

Svara med citat
  (#6) Gammal
G-Man Inte uppkopplad

Länk: #13221
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-24, 09:15

sälj oz-pizza, så är det ok, Z med lite rundade kanter ^^

hur kan för övrigt Oz acceptera c0ke/mc donladz/osv som sponsorer, vad har idrott med dessa bolag att göra, tycker dom kan släppa dopningen fri också, dom kan ju sponsra oz också...

tycker svergie skall bojkotta oz helt tills dom blir mer idrott och mindre biz.

Signature:<br>

Svara med citat
  (#7) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Länk: #13222
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-24, 09:24

[quote]exodus (2006-Mar-24)
Citat:
[b]Aha, ursäkta min okunnighet, men händer detta ofta dig? Jag har aldrig drabbats.
Inte jag heller. Det betyder ju inte att problemet är obefintligt.

"År 2004 beslagtog tulltjänstemännen i EU 103 miljoner varumärkesförfalskade artiklar, en ökning med 1 000 % sedan 1998. I dessa ingår bland annat 41 miljoner cigarettpaket, 18 miljoner audio- och videoprodukter och 18 miljoner spel och leksaker."

http://europa.eu.int/pol/cust/overview_sv.htm

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Neapolitansk pizza nu skyddad av EU Martin Ekdahl Övrig diskussion 2 2010-02-09 04:14
förslag på en pirat pizza!:hehe: Mathias.karlsson Arkiv Ung Pirat Jönköping 4 2009-05-24 20:55
Filmkväll med pizza. Berner Ung Pirat Umeå 20 2007-10-13 16:15
Pizza Palace jeremy Integritet och privatliv 8 2006-09-27 20:00
ACLU - Pizza svanstrom PP i media 6 2006-07-14 06:58