Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-16, 01:09

http://piratpartiet.hwaccess.net/ind...gsf%C3%B6rslag finns sedan gammalt en wikisida för att utveckla en ny version av principprogrammet.

Jag har börjat lägga in ändringar som har diskuterats i de olika trådarna i den här forumavdelningen. Nytillkommet material är markerat med grönt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #74025
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-17, 09:08

Citat:
TeirdeZ (2007-May-15)Kungen är ju dock statschef och borde kunna ges befogenhet att veto:a. Varken KU eller JO har den befogenheten? Definitivt inte media. Odenberg är rätt obekymrad om deras starka ord. Det var Bodström också, när det begav sig.

note: Kungen är givetvis utbytbar med vem som helst som kan ges befogenheter att lägga in veto.

Är ovan ett skämt - eller är det allvar att införa reell monarki/president??????

Exempel i levande livet:

Folkdomstolen kickade Cecilia Stegö Chilò, TV-licenssmitaren!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia...%B6_Chil%C3%B2

Svara med citat
  (#3) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #74034
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-17, 16:08

Citat:
minata (2007-May-17)

Är ovan ett skämt - eller är det allvar att införa reell monarki/president??????

Exempel i levande livet:

Folkdomstolen kickade Cecilia Stegö Chilò, TV-licenssmitaren!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia...%B6_Chil%C3%B2

Det var ett skämt, men rätt piffigt va? Storsverige skapades inte av våra nuvarande byråkrater.

Det var heller inte folkdomstolen som åstadkom detta, utan medierna, och anledningen till att hon blev kickad på riktigt var nog att hon insattes som åtgärd för att man senare skulle kunna avfärda andra snedsteg som svart hemtjänst ("jag trodde det var lagligt" "men hon hade inte arbetstillstånd i landet" "fast jag gjorde allt jag trodde var möjligt") och skattefust. Det tidigare exemplet försigick väl hos fler än 3 nytillsatta?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#4) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #74041
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-17, 17:56

Folkdomstolen kickade Cecilia Stegö Chilò för att hon smitit från TV-licensen samtidigt som hon fanns med på avlöningslistan hos Sveriges Radio som frilans. Som kulturminister är det mycket allvarligt då Sveriges Radio är under hennes domän. Nyliberalerna hade en svår start - men TV-licenssmitaren Tobias Billström tillika migrationsminister sitter kvar!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #74097
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-18, 10:52

Citat:
minata (2007-May-17)Folkdomstolen kickade Cecilia Stegö Chilò för att hon smitit från TV-licensen samtidigt som hon fanns med på avlöningslistan hos Sveriges Radio som frilans. Som kulturminister är det mycket allvarligt då Sveriges Radio är under hennes domän. Nyliberalerna hade en svår start - men TV-licenssmitaren Tobias Billström tillika migrationsminister sitter kvar!

Off-topic men viktigt:

Eftersom det här kan anses vara avsett att utsätta person för andras missaktning, så måste jag fråga: vad har du för starkt skäl att tro att Tobias Billström smiter från TV-licensen? Att han inte betalar licensen är känt, men har du starka skäl att tro att han faktiskt låter bli att betala licens fast han borde, dvs. hur vet du att han har en TV hemma?

Rick

PS: Jag betalar inte heller TV-licens. Jag har inte haft TV de senaste tio åren, och har inga planer på att skaffa. Jag förstår inte konceptet med att jag ska passa någon annans schema för att passivt matas med underhållning när det passar dem.

Svara med citat
  (#6) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #74099
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-18, 11:13

Nyliberalen och TV-licenssmitaren Tobias Billström har fått sitt straff på 900 kronor i böter. Han valde att inte gå vidare. Åsa i regeringen har dock ingen TV.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #74246
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-20, 21:23

Citat:
minata (2007-May-18)Nyliberalen och TV-licenssmitaren Tobias Billström har fått sitt straff på 900 kronor i böter. Han valde att inte gå vidare. Åsa i regeringen har dock ingen TV.

Ah, ok. Jag hade för mig att det var någon i regeringen som inte hade TV, nämligen.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Daniel S Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2007

Länk: #74524
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-05-24, 20:16

En viktig fråga för ett princip-program som jag nyligen börjat fundera lite över är var vi egentligen är på väg? Det finns lite olika vägar att gå från var vi står nu.

Ska vi vara ett enfråge-parti (eller tre frågor) eller inte?

Jag tycker inte att vi ska blanda in frågor icke relaterade till våra kärnpunkter, vårt princip-program. Men det leder till nästa punkt:

Vad ska vår huvudfråga vara?

Är vi egentligen ute efter att få bort evighets-patenten och livslång copyright som den ser ut idag, eller är dessa frågor underordnade något annat? Med punkten "Skyddat privatliv" har vi fått in andra inslag i vår politik som går att utveckla i det oändliga med rätts-säkerhet, demokrati-skydd, yttrandefrihet osv.

Är skyddat privatliv vår huvudpunkt eller är det patent och copyright som är de främsta frågorna?

Jag ser inte hur vi kan ha båda och samtidigt kalla oss enfråge-parti. Jag ser inte heller hur vi ska kunna värna om skyddat privatliv och samtidigt lägga ner vår röst i närliggande frågor som rätts-säkerhet och yttrandefrihet.

Kort sagt: Är vi i framtiden ett mer allmänt liberalt parti med medborgarens skydd och frihet som enda riktiga fråga, eller håller vi på att vidga oss till att diskutera varierande frågor om patent, demokrati, integritet mm? Detta är väl egentligen avgörande tankegångar för hur vi vill utforma ett princip-program?

Svara med citat
  (#9) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #77711
Standard RE: Principprogram 3.1 - 2007-07-24, 17:00

Citat:
Daniel S (2007-May-24)En viktig fråga för ett princip-program som jag nyligen börjat fundera lite över är var vi egentligen är på väg?
Det är en viktig fråga, så jag svarade i en egen tråd.

/Christian
EU-parlamentariker

Senast redigerad av agnesson den 2010-05-23 klockan 12:28.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Principprogram 3.1 - är vi klara? Christian Engström Principprogram 3.1 (STÄNGD) 32 2007-10-30 23:36
Principprogram asdax Piratstudenterna i Uppsala 0 2006-11-01 19:07
Principprogram 3.0 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 121 2006-02-12 00:37
Principprogram 2.6 Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 10 2006-01-31 16:05
PRINCIPPROGRAM - OMRÖSTNING Rick Falkvinge Allmän information och frågor 131 2006-01-19 06:48