Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 10:30

Citat:
Det kanadensiska skivbolaget Nettwerk ställer upp för en åtalad fildelare och betalar hans rättegångskostnader.
Citat:
Nettwerks vd Terry McBride skriver i en krönika i Billboard att Riaa gör fel som jagar fildelare, eftersom det förstör för hans möjligheter att tjäna pengar på företeelsen.
Citat:
Upphovsrättsindustrin försöker i stället stämma fildelare och förstöra fildelningsnäten, genom att lägga ut skräpfiler. – Att fylla nätverken med skit tyder på brist på socialt ansvar, säger Roger Wallis.
Citat:
Enligt honom vore det bästa om även illegal fildelning gjordes laglig, genom att låta internetanvändarna betala en form av prenumerationsavgift varje månad, kanske via internetoperatörerna.
hela texten här

verkar vara populärt med kravet på avgift från ISP - för man kanske och har möjlighet ladda musik/film/program/soft - inte att man gör det

x - x

Svara med citat
  (#2) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #11238
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 11:45

Roger Wallis har fel. Jag orkar inte förklara varför

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jacob Boström Inte uppkopplad

Jacob Boströms avatar

Länk: #11240
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 12:36

Citat:
floodis (2006-Mar-08)Roger Wallis har fel. Jag orkar inte förklara varför

Rätt

Citat:
– Fildelning har gjort folk alltmer intresserade av musik. Mycket tyder på att den har medfört att pengarna flyttas från skivköp till konserter. Många band utnyttjar också fildelningen för att nå ut. Ett ytterst intressant exempel är Radio Dept från Malmö, säger Roger Wallis, gästprofessor i medieteknik på KTH och ordförande i Skap, svenska kompositörer av populärmusik.
Fel

Citat:

Enligt honom (Wallis) vore det bästa om även illegal fildelning gjordes laglig, genom att låta internetanvändarna betala en form av prenumerationsavgift varje månad, kanske via internetoperatörerna. Avgiften skulle användas ungefär på samma sätt som Stim-avgiften för att spela musik över radio och på offentliga platser.

-------------------------------------------------------------------

Svara med citat
  (#4) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #11242
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 12:46

Jag tycker faktiskt de är helt rätt, nettwerk eller vad de heter stå på en bra fot, och vet exakt vad fildelningen tillför, både musik och filmindustrin.

Att få välja en kostnad på ca 100 - 150 kr i månanden för at få ladda ner musik och film, skulle jag inte tacka nej för. Då många jag känner och även jag själv, köper en film vi tycker är bra. Samma sak gäller musik och spel.

Tror inte många hade haft emot att betala 100 kr, för att slippa bli jagade med mera.

De kan finnas negativa åtankar i det hela med. Jag ser inte de hela som jättepositivt, men ändå ganska positivt. Det är en förändrig och förändring behövs idagens läge.

Jag stå givetvis fast vid att fildelning skall vara fritt, då de ändå bidrar som stor marknadsföring för många artister. Men även som personen i Nettwerk säger, de stora banden hade inte vart stora om inte fildelningen funnits, och de stämmer.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
  Skicka ett meddelande via MSN till nino  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Jacob Boströms avatar

Länk: #11247
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 13:01

Plattskatt finns idag på cd/dvd-skivor, tycker vi att det systemet fungerar bra? Att flytta den skatten till internetanslutningen är inte lösningen. Nya distributionsformer, nya affärsmetoder, nya möjligheter, lägre priser, större utbud och massor med fri kultur är vårt mål. Inte att cementera ett uråldrigt system i en tid då det inte längre behövs.

Svara med citat
  (#6) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #11250
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 13:09

Detta skall ju givetvis inte vara en skattebetalning. De skall vara en tjänst man skall kunna välja till. Jag stödjer de själv inte, men tycker fortfarande att de är en bra idee.

Men de är även nåt som aldrig kommer inplanteras. De skulle aldrig media bolagen gå med på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -<br>Best Regards<br>Nino Protic
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #11251
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 13:14

Citat:
nino (2006-Mar-08)Att få välja en kostnad på ca 100 - 150 kr i månanden för at få ladda ner musik och film, skulle jag inte tacka nej för. Då många jag känner och även jag själv, köper en film vi tycker är bra. Samma sak gäller musik och spel. Tror inte många hade haft emot att betala 100 kr, för att slippa bli jagade med mera.
problemet blir itne att man kan frivilligt ha tjänsten, så som han uttrycker sig i artiklen. utan alla skall betala via sin ISP - för att man kan ha möjlighet ladda ner saker. då blir det en avgift som man ofrivilligt betalar oavsett om man använder tjänsten eller ej.

finns rätt många andra områden och anledningar till varför man har anslutning till Internet via någon ISP. exempel är om man har kontakt via Internet med sin familj/släkt i andra länder. eller mail med ens barn i samma land.

vore en helt annan sak om tjänst fanns där man kudne byta filer och via den har en form av amnesti där man betlade för byta. men inte ren genalisering.

sen har man redan betalt viss avgift för CD/DVD/HDD/RAM osv. all matrial måste lagras på något av de medierna ändå.

x - x

Svara med citat
  (#8) Gammal
nino Inte uppkopplad

ninos avatar

Länk: #11253
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 13:21

Joakim, om det ligger till på det viset, så är de givetvis ett helt annat dilemma. Jag var inte för uppmärksam på hur dem menade i artikeln. Men om de är så som du säger, att alla skall betala kostnaden via sin ISP, även om man inte använder tjänsten tycker jag givetvis att de är ännu mer fel än vad de är.

Man skall inte betala för något man alltså inte använder.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Jacob Boströms avatar

Länk: #11268
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 14:24

Vi vill att tjänster skall skapas, dock inte på de villkor vilket reglerar försäljning av plastbitar och med dagens låsning av taditionella radiostationer. Ta t.ex. www.pandora.com, vilket använder internetradio för att modifiera amerikansk upphovsrätt (vilket musik lobbyn kommer att stoppa). Du väljer själv låtlista och sedan spelar radiostationen bara den listan för dig. Och finansiering kommer från text/banner reklam på sidan. Ges bara laglig möjlighet så kommer tjänster skapas. Vi behöver ingen officiell sponsrad, lagstiftad tjänst. Det kommer skötas automatiskt.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #11300
Standard RE: Fildelare får oväntat stöd - från ett skivbolag - 2006-03-08, 21:02

Citat:
nino (2006-Mar-08)Man skall inte betala för något man alltså inte använder.
är sällan själv i vaket tillstånd

håller med tilt 1000%

x - x

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skivbolag redo att jaga fildelare. eXistenZe PP i media 15 2008-11-12 20:59
FRA får lyssna utan stöd från s Christian Engström PP i media 7 2007-05-24 11:56
Stöd från S-väljare Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 2 2006-08-27 10:50
Stöd från Folkpartiet? exodus Övrig piratpolitik 21 2006-06-25 16:11
Fildelare får oväntat stöd... Daniel.Lecoq PP i media 1 2006-04-01 14:53