Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-12-18, 22:50

Eller "modern demokrati" som jag föreslog ovan. Bara det inte låter som "ny demokrati"...

Svara med citat
  (#2) Gammal
Albert Inte uppkopplad

Alberts avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #122095
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2008-12-19, 12:27

Citat:
Winston Smith (2008-Dec-18)Eller "modern demokrati" som jag föreslog ovan. Bara det inte låter som "ny demokrati"...
Hehe, ja modern låter rätt bra. Fast inte helt klockrent. Om man som jag tycker att utvecklingen är på väg åt fel håll, då blir modern inte helt rätt.

I en fungerande demokrati är öppenhet och genomlysning viktigt. Det ska inte fungera som i EU där en liten elit sitter och diskuterar för sig själva utan folklig förankring, det är raka motsatsen till en sund demokrati. I en fungerande demokrati ska det föras en levande debatt där folket känner sig delaktiga. Politikernas beslut ska vara transparenta. Så öppen demokrati, levande demokrati eller transparent demokrati tycker jag känns bättre.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Albert  
Svara med citat
  (#3) Gammal
jenku Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #130636
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2009-03-04, 15:33

Jag tycker faktiskt att "öppen demokrati" är bäst hittills. Alla andra förslag kan ha negativa associationer.

"Västerländsk" härleds från den västerländska filosofiska traditionen som i grunden är kristen och har då en religiös värdegrund i botten.

"Modern" är inte tillräckligt definierat. En modern demokrati kan t ex betyda att man ska rösta på nätet och sånt, det är ju modernt, men i ett filosofiskt värdegrundssammanhang är "modernt" ett för varierande begrepp. Inget är modernt särskilt länge innan det ersätts av något annat som blir modernt då.

"Representativ demokrati" låser sig vid ett speciellt statsskick. Vad är det för fel på direkt demokrati? Ogillar vi folkomröstningar?

"Svensk demokrati" faller på eget grepp. Vi kritiserar ju just Sverige för att inte vara tillräckligt demokratiskt.

"Öppen demokrati" däremot kan jag inte se några negativa associationer alls till. Skulle även kunna tänka mig "frihetlig", men där riskerar man ett ställningstagande om ekonomisk politik som man nog bör undvika. Frihetsbegreppet har ju snotts av marknadsliberalerna i mångt och mycket.

...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Pavlov Inte uppkopplad

Pavlovs avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #148938
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2009-05-19, 13:03

Citat:
"Piratpartiet skall och kommer att agera för att exponera och fälla en regering som partiet anser inte lever upp till den respekt för människorätt som man ska kunna förvänta sig av en västerländsk demokrati."

En regering som partiet anser inte lever upp till den respekt för människorätt som krävs av FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och den Europeiska konventionen om de mänskliga fri- och rättigheterna kanske?

Det där var troligen onödigt långt och krångligt men min poäng är att vi kanske kan formulera det på ett sätt som utesluter ordet demokrati och har något annat som rättesnöre med tanke på att demokratiska stater inte sällan beter sig rätt så illa?

Petros Pavlidis, beteendevetarstudent.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #149009
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2009-05-19, 16:07

Kanske det. Ordet "västerländsk" är hur som helst borttaget ur principprogrammet.

Svara med citat
  (#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #149150
Standard RE: Rasistisk underton - nej tack! - 2009-05-19, 21:37

Se http://www.piratpartiet.se/principer för principprogram 3.3.

Flytta forum till arkiv?

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar