Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-11, 19:51

Citat:
JH (2006-Mar-11)men kag tror knappast det är värt priset för vår demokrati och yttrandefrihet med bugga/avlyssna eller annan form av bl.a redaktioner.
Givetvis inte. Det jag vill säga är att det finns en juridisk skillnad mellan en tidningsredaktion och en läkarmottagning som gör det enkelt för myndigheterna att kontrollera läkarna, men inte journalisterna. Att freda alla vederbörligen registrerade läkarmottagningar från buggning är en billig eftergift för Bodström, och även praktiskt genomförbar (den domstol som skall pröva en ansökan om avlyssningstillstånd mot en lägenhet på Langargränd 3 behöver bara kontrollera med Socialstyrelsen att det inte ligger en känd klinik på just den adressen).

För tidningsredaktioner finns inget motsvarande register, och vi vill inte heller skapa något. Då kan vi inte gärna begära att domstolarna skall särbehandla tidningsredaktionerna, och neka avlyssningstillstånd i deras fall. Du kan ha en fullt legitim tidningsredaktion i din lägenhet utan att tala om det för någon, så hur menar du att domstolen skall inse att just din lägenhet är "off limits" för buggning? Skall den skriva till dig och fråga först?

Citat:
När det gäller läkare så som du skrev, klart det går ordna upp med privatmottagning för få fasad till annan verksamhet. Inte för jag hade gillat man kan buggat det också. Sen har tom SÄPO rätt ta del i en del journaler idag. HELSJUKT!
Det går att maskera i stort sett vad som helst bakom en fasad som antyder något annat, exempelvis sjukvård. Det innebär inte att fasaden ger något juridiskt skydd annat än i vissa specialfall, såsom användningen av rödakorssymbolen i krig. Att attackera sjukvårdspersonal är en allvarlig krigsförbrytelse, förutsatt att angriparen kan se att det rör sig om sjukvårdspersonal. Det ligger i sjukvårdarnas eget intresse att synas ordentligt, och att de inte utnyttjar sitt privilegium till annat än just medicinsk vård.

Du kanske skulle lyckas smuggla vapen genom en krigszon genom att måla ett rött kors på bilen, men om du tas på bar gärning eller avslöjas i efterhand så tror jag att du kan dömas för brott mot lämplig internationell konvention rörande missbruk av sagda symbol. Då hjälper det inte hur många autentiska läkarlegitimationer du än kan visa upp.

På liknande sätt kanske du inför dina grannar hjälpligt kan förklara bort den strida strömmen av nattliga besökare till din lägenhet genom att sätta upp skylten "Leg. läkare" på din dörr, men den dagen du finner en dold mikrofon på "kliniken" vill det till att du faktiskt också är läkare och kliniken inte är en fasad för att du skall få något som helst gehör hos JK (eller vem det nu blir som får ta hand om sådana ärenden) för din anmälan om "olovlig avlyssning av läkarmottagning".

Lösningen på buggningsproblemet är knappast att identifiera en massa skyddsvärda verksamheter som inte skall få buggas; domstolarna kan inte hålla reda på allihop. Bättre då att kraftigt begränsa när buggning överhuvudtaget skall vara tillåten (enligt min mening bör det aldrig vara tillåtet; ju färre extraordinära befogenheter polisen har desto bättre). Kanske bara om brottet ger minst livstids fängelse?

Får jag lov till en bugg?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #11616
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-12, 10:06

Citat:
SM5POR (2006-Mar-11)Att attackera sjukvårdspersonal är en allvarlig krigsförbrytelse, förutsatt att angriparen kan se att det rör sig om sjukvårdspersonal. Det ligger i sjukvårdarnas eget intresse att synas ordentligt, och att de inte utnyttjar sitt privilegium till annat än just medicinsk vård.
var har du varit? sen mycket bra länge tillbaka så används rödakorssymbolen som riktmärke, slå ut all form av vård och du får ner moralen till regäl nivå, tills viljan att motståndarsidan vill fortsätta strida. att ha påmålat rött kors för de skall visa det inte är icke kombetanta enheter är snarare rena "självmordsuppdragen".

fast så som du skriver med polisen inte skulle bugga läkarmotagningar - visst, om alla poliser också använde det som fanns innanför pannbenet, dock finns det allt för många teostrolatyper o matcho typer inom dem, oavsett om det är män eller kvinnor. hur många ggr har exempelvis polisen i stockholm begått tokigheter för de skulle ha tag i en person, slår in dennas nr och glömer det inte är 08-nr! utan blir någon annans persons adresser.

fast numera verkar det som man förhandlar om var mega-fängelserna skall vara så som man gjorde med regementen.

jag tror inte det hjälper med de förslag som man nu drar genom för lösa terrorism eller grov & organiserad brottslighet, då det redan är uppbyggt med bra säkerhet, däremot kommer "vanliga svenson" i kläm.

x - x

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #11634
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-12, 17:38

Citat:
JH (2006-Mar-12)var har du varit? sen mycket bra länge tillbaka så används rödakorssymbolen som riktmärke, slå ut all form av vård och du får ner moralen till regäl nivå, tills viljan att motståndarsidan vill fortsätta strida. att ha påmålat rött kors för de skall visa det inte är icke kombetanta enheter är snarare rena "självmordsuppdragen".
Var jag har varit? Inte på någon krigsskådeplats, det erkänner jag gärna. Jag har inte sett något belägg i svenska nyhetsmedier för det du skriver, men om det är som du säger föreslår jag att du tipsar Röda Korset, för de hävdar att rödakorssymbolen fortfarande ger skydd i krig. Om de trodde annorlunda så skulle de knappast ägna tid åt att påtala missbruk av symbolen i videospel...

Men det kan göra detsamma. Poängen är att du inte på en och samma gång kan begära dels anonymitetsskydd, dels legal särbehandling för att du är journalist. Att Bodström accepterar att inte bugga just sjukvårdskliniker beror på att han redan vet var klinikerna ligger och har tillräcklig insyn i verksamheten. Huruvida polisen sedan struntar i lagen har inte med saken att göra; varför ens diskutera hur lagen ser ut om du inte tror att den kommer att följas?

Anders Andersson

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #11641
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-12, 20:28

Citat:
SM5POR (2006-Mar-12)svenska nyhetsmedier för det du skriver
så klart inget har skett om det inte skett i nyhetsmedia (svensk nyhetsmedia). i allt för många fall vågar man inte sända ut reportar till konfliktområden. eller får möjlighet att ha där det behövs rappoteras, ta ex det Ryssland gör i Tjetjenien (ev. felstavat) eller så som det går till i VitRyssland.

Citat:
skydd i krig
rent krig är en sak. däremot väpnade konflikter är en helt annan sak (utan för det skulle innebära det räknas som krig)

Citat:
varför ens diskutera hur lagen ser ut om du inte tror att den kommer att följas?
yttrandefrihet, mänskilga rättigheter. sen om det struntas i följa lagen där man har brottslighet och använder felaktiga metoder för uppnå bevisning - vem säger då att de skyldiga inte går fria, eller oskylldiga döms? kallas rättstat, än har vi det - men så som du tar upp om "varför ens diskutera lagen" - än har jag möjlighet att göra så! framöver så vet jag inte, men inte ser det ljust ut!

x - x

Svara med citat
  (#5) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #11792
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-14, 06:56

Vet inte om ni noterat uppföljningen: DN - Fp splittrat efter buggningsuppgörelse

Citat:
Torsdagens fp-buggningsuppgörelse med regeringen har splittrat folkpartiet. En dryg femtedel av fp:s egna riksdagsledamöter överväger att i kammaren rösta emot partiets överenskommelse. Också ungdomsförbundet Luf är starkt kritiskt.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#6) Gammal
dahlis91 Inte uppkopplad

dahlis91s avatar

Länk: #11821
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-14, 10:28

Det här bör vara våran prioritet nummer 1 att få bort om det går igenom till sommaren.

-----------------------------------<br>
<br>
Johan Dahlberg<br>
johan_dahlberg91@hotmail.com<br>
-----------------------------------<br>
  Skicka ett meddelande via MSN till dahlis91  
Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #11866
Standard RE: S och fp driver igenom buggningsförslag - 2006-03-14, 14:00

Citat:
infinite_emma (2006-Mar-14)Vet inte om ni noterat uppföljningen
Emma, du vet jag sällan är vaken av mig, hehe - thx.

skönt se där blir innre kretik, regäl o öppen sådan. synd man inte ser samma civilkurrage från de i (s), och vågade stå på sig i sån viktig/-a fråga/-or.

hittade detta här på Aftonbladet, tyvärr krävdes det plus-avgiften för kunna läsas.
Citat:

Polisens hemliga krig mot mc-gängen

Länskriminalen i Stockholm har varit framgångsrik i kampen mot den grova, organiserade brottsligheten. Mc-gäng har krossats, narkotikaligor och vapenhandlare burats in. I flera stora ärenden har polisen anlitat grovt kriminella som infiltratörer. En del har uppdagats i rättegångarna mot kommissarie Olle Liljegren och där Högsta domstolen avkunnar dom inom kort. Aftonbladet kan i dag avslöja hur polisen använt metoder som kanske ingen trodde förekom i Sverige.

var det inte Bodström som sa det krävs rega allas kommunikationer för lösa grov brottslighet? satir

x - x

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
De driver med prinsens sexarbete Joakim Holgersson PP i media 0 2007-07-20 23:03
Centern godtar nytt buggningsförslag Ken Rabelius PP i media 0 2006-11-14 22:46
Fler inom s kritiska till buggningsförslag infinite_emma PP i media 7 2006-05-05 01:01
DN -> Fler inom s kritiska till buggningsförslag G-Man Integritet och privatliv 2 2006-05-04 00:14
Bodströms buggningsförslag kan skjutas upp floodis PP i media 16 2006-03-29 13:59