Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 14:48

Inte för att förstöra era skämt men jag tror inte annonsen bara var "Köp OS-pizza" eller annat som antyde på OST eller Open Sås, utan snarare saker som antyde att det handlade om OS-spelen.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#2) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12468
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 15:40

Citat:
floodis (2006-Mar-18)För det första så tror jag inte man kan skylla på själva varumärkeslagen i detta fall. Visst gjorde pizzabagaren fel i lagens mening, men jag kan knappast tro att han hade uppsåt. Och då är man förlåten enligt varumärkeslagen.

Förlåten? Vilket skitsnack. Det är väl p.g.a. varumärkeslagen som OS-kommitén ö.v.h.t. får för sig att ringa och utpressa pizzabagaren. Att en så känd organisation uppträder på sådant sätt är ett bevis för att varumärkeslagarna är rena vilda västern.

Citat:
Det här fallet visar snarare hur varumärkeslagen (och alla andra immateriellarättslagar) utnyttjas för att godtyckligt hamra på personer man anser har gjort intrång på ens varumärke.

Där håller jag med. Det jag tycker är konstigt är att en musiker bara ska kunna sälja sitt verk i 5 år, patent på diverse uppfinningar ska avskaffas, medan en OS-pizza ska ha skydd i oändligheten.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#3) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #12482
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 17:24

Citat:
Förlåten? Vilket skitsnack. Det är väl p.g.a. varumärkeslagen som OS-kommitén ö.v.h.t. får för sig att ringa och utpressa pizzabagaren.

Nje, nu blandar du ihop lite. Du kan också mer eller mindre godtyckligt välja ut någon du anser är skyldig dig något och försöka pressa dem på en godtycklig summa pengar, men det betyder inte att varumärkeslagen ger dig rätten att göra så. Snarare har du då gjort dig skyldig till utpressning. Alltså, varumärkeslagen har inte direkt med händelsen att göra.

Citat:
Att en så känd organisation uppträder på sådant sätt är ett bevis för att varumärkeslagarna är rena vilda västern.

Det var inte SOK som uppträde sig illa, det var advokatsbyrån som sköter SOK:s varumärken som beteede sig illa. Det var SOK som bad om ursäkt för sina advokater. Och än en gång, varumärkeslagen ger inte någon rätt att godtycklig ringa upp folk och kräva dem på en godtycklig summa pengar. Det är folk egna påhitt.

Citat:
Det jag tycker är konstigt är att en musiker bara ska kunna sälja sitt verk i 5 år, patent på diverse uppfinningar ska avskaffas, medan en OS-pizza ska ha skydd i oändligheten.

Ptja... jag kan inte svara för PP varför de tycker som de gör. Men visst är det tråkigt att PP ser varumärken och/eller missbruket av varumärken som helt oproblematiska.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #12483
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 17:32

Citat:
floodis (2006-Mar-18)Inte för att förstöra era skämt men jag tror inte annonsen bara var "Köp OS-pizza" eller annat som antyde på OST eller Open Sås, utan snarare saker som antyde att det handlade om OS-spelen.

Nog var det så, den besvikne pizzabagaren var med i Nyheterna på TV4 kl 22 igår (17/3 2006). Den som vill veta exakt hur annonsen var utformad kan titta på programmet på TV4.se, men ni andra kanske nöjer er med den här beskrivningen:

"ERBJUDANDE

OS-PIZZA

[innehåll]"

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Länk: #12495
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 20:56

och så klart var inte sagan om OS-pizzan över...

Citat:

Pizzabagaren Mammad Wallerions OS-pizza fick SOK att rasa.

Med rent maffia-liknande metoder uppmanades han att hålla tyst och betala - blandade han in någon annan skulle det bli ännu dyrare.

-Tålamodet är rätt kort när det gäller sådana här grejer, sa SOK:s juridiska ombud.

runt skall det visst vara

fast nu tar det inte slut där, finns mer här
Citat:
SOK kräver 90 000 för vitsig annons

Ännu en småföretagare i Västerås har råkat i bråk med Sveriges olympiska kommitté.

Den här gången är det en livsmedelshandlare som ville vitsa till det i OS-(t)-disken.

x - x

Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12496
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-18, 20:59

Citat:
floodis (2006-Mar-18)Men visst är det tråkigt att PP ser varumärken och/eller missbruket av varumärken som helt oproblematiska.
Nejdå, inte alls. Däremot har vi, i flera långa och uttömmande debatter, kommit fram till att det funkar tillräckligt bra för att vi inte ska ge oss på dem också, iaf inte just nu. I korta drag så ser vi att de fortfarande bidrar positivt till samhället, framförallt pga deras konsumentskyddande verkan. Att vi sedan kan vara kritiska till enskilda missbruk av praxis är egentligen en annan sak och där håller iaf jag med dig helt i den här analysen.

Sedan är det ju fullt möjligt att vi kan ändra oss om det framkommer nytt material, t.ex. om praxis förskjuts ännu mer eller om lagen ändras på nåt fult sätt.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12681
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-20, 11:51

Citat:
floodis (2006-Mar-18)Nje, nu blandar du ihop lite. Du kan också mer eller mindre godtyckligt välja ut någon du anser är skyldig dig något och försöka pressa dem på en godtycklig summa pengar, men det betyder inte att varumärkeslagen ger dig rätten att göra så. Snarare har du då gjort dig skyldig till utpressning. Alltså, varumärkeslagen har inte direkt med händelsen att göra.

Det har du rätt i, men varumärkeslagen verkar locka fram dessa utpressningstendenser.

Citat:
Det var inte SOK som uppträde sig illa, det var advokatsbyrån som sköter SOK:s varumärken som beteede sig illa. Det var SOK som bad om ursäkt för sina advokater. Och än en gång, varumärkeslagen ger inte någon rätt att godtycklig ringa upp folk och kräva dem på en godtycklig summa pengar. Det är folk egna påhitt.

Det går alltid att skylla på någon annan. Jag tror att immaterialrätterna gör så att folk/företag tror att de kan "äga" saker som egentligen inte kan ägas. Det var detta PP skulle ta itu med, men de hoppar över varumärkeslagen. De är inte konsekventa.

Citat:
Ptja... jag kan inte svara för PP varför de tycker som de gör. Men visst är det tråkigt att PP ser varumärken och/eller missbruket av varumärken som helt oproblematiska.

Yup.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #12791
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-20, 22:23

Citat:
exodus (2006-Mar-20)Det var detta PP skulle ta itu med, men de hoppar över varumärkeslagen. De är inte konsekventa.

Det är inte precis som om diskussionen är avslutad. Har du konstruktiva idéer att komma med på det området så förelår jag att du författar ett bra argument för de idéerna.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12803
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-20, 23:05

Citat:
John Nilsson (2006-Mar-20)Det är inte precis som om diskussionen är avslutad. Har du konstruktiva idéer att komma med på det området så förelår jag att du författar ett bra argument för de idéerna.

Det har jag försökt, i tråden tankefel och under varumärken, men Christian och Richie försäkrade mig att varumärkeslagen fungerade bra och var ett konsumentskydd. Men okej, jag hade kunnat kämpat hårdare, men det är så oerhört lätt för styrelsen eller den "inre kretsen" att påverka hur principförklaringen blir så jag orkar inte ens försöka. Betänk att de från början ville stärka varumärkesskyddet.

Svara med citat
  (#10) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #12807
Standard RE: Bakade OS-pizza - krävdes på 50000 - 2006-03-20, 23:17

Citat:
exodus (2006-Mar-20)Men okej, jag hade kunnat kämpat hårdare, men det är så oerhört lätt för styrelsen eller den "inre kretsen" att påverka hur principförklaringen blir så jag orkar inte ens försöka.

Det är ganska lätt för dig också. Starta en tråd där du: 1. Citerar ett stycke ur den rådande versionen, 2. Föreslår en ändring, 3. Argumenterar för denna.

Allternativt så gör du allt på wikin och lämnar bara en notis i forumet.

Citat:
Betänk att de från början ville stärka varumärkesskyddet.
Jag kan tänka mig att jag hade ett finger med i det spelet. Vad jag mins så pågick det vid det tillfället diskussioner mellan mig och sunnan huruvida ett totalt avskaffande var önskvärt eller inte. Där just varumärken kom upp som ett konsumentskydd. Vad vi egentligen kom fram till var att ett totalt avskaffande antagligen inte var önskvärt, detta blev senare till att "vi orkar inte rota i det, SÅ stora problem kan vi inte se".

Man jag kan ändrar mig, och det kan alla andra också. Grundtesen från vår sida var ju bara att varumärken lämas orörda sålänge inte värre problem kan identifieras. Avvägningen är att alla ståndpunkter måste argumenteras för inför väljarna, blir det för komplicerat och avlägset så kanske vi tappar dem utav ren latehet, de flesta som rösar är ju inte SÅ engagerade.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Neapolitansk pizza nu skyddad av EU Martin Ekdahl Övrig diskussion 2 2010-02-09 04:14
förslag på en pirat pizza!:hehe: Mathias.karlsson Arkiv Ung Pirat Jönköping 4 2009-05-24 20:55
Filmkväll med pizza. Berner Ung Pirat Umeå 20 2007-10-13 16:15
Pizza Palace jeremy Integritet och privatliv 8 2006-09-27 20:00
ACLU - Pizza svanstrom PP i media 6 2006-07-14 06:58