Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-19, 23:48

Citat:
Richie (2006-Mar-19)Nu har du nog missat lite. Vi har haft en interimsstyrelse, den fasen har alltså inte alls hoppats över. Vi har haft ett konstituerande medlemsmöte där nuvarande styrelse valdes av medlemmarna. Årsmöte är utlyst enligt stadgarna och hålls om ett par veckor. Styrelsen har följdaktligen inte hävdat nån okunnighet i en fråga som aldrig uppstått. Denna punkt består alltså av ren fantasi från din sida.

PiratPartiet hade sin konstituerande stämma vid första styrelsemötet. Frågan var om den konstituerande stämman var laglig eftersom partiet redan hade börjat tagit emot medlemmar. Jag tänker inte försöka bevisa det eller fortsätta argumentera om det. Den konflikten finns att läsa om på flera ställen i forumet. Bl.a: här.

Citat:
2. PiratPartiet har ingen grund-ideologi.Joho-o-då. Det har vi talat om massvis med gånger. Men det är inte vår sak att tvinga dig att förstå det du inte vill förstå. Idégrunden fins beskriven i partiets principdeklaration. Ska man nödvändigtvis banka ner oss i nåt befintligt politiskt fack så är antagligen libertarianskt nära till hands, även om det inte passar helt och hållet. Punkt två består alltså av ljummen luft.

Det blir intressant att se vilken "färg" ni kommer att få i media närmare valet(om ni syns öht). Det kommer bli en tuff H/V-strid i år, neutrala-enfrågepartier utan ideologiskt arv göre sig inte besvär. (tråkigt men sant)

Citat:
Utfrysning/mobbing/petning/ryktespridning/svek/myteri m.m. är och kommer att vara skåpmat i en sådan organisation.Vad har partiets valtekniska taktik med det att göra? Svar: Ingenting. Punkt tre består av vacuum.

Eftersom initiativtagaren(na) har den taktiken för att skaffa makt, och eftersom initiativtagaren(na) utnämnde sig själva på den konstituerande stämman, så kan man anta att organisationen kommer att skötas på detta sätt.

Citat:
Alltså, tidigare hade du ju åtminstonde en del genomtänkt och relevant kritik att komma med, men det här är ju bara helt taget ur luften utan förankring i verkligheten? Bättre kan du!

Tack, jag gör mitt bästa!

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #12646
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 01:23

Citat:
exodus (2006-Mar-19)Det blir intressant att se vilken "färg" ni kommer att få i media närmare valet(om ni syns öht). Det kommer bli en tuff H/V-strid i år, neutrala-enfrågepartier utan ideologiskt arv göre sig inte besvär. (tråkigt men sant)

Det beror på att media knappast är oberoende i den utstäckning de påstår sig vara. När partierna bildar två block, som i valrörelsen obeönhörligen ställs mot varandra, finns det inte plats för alternativ, tror man. Men, saken är den att partierna även närmar sig varandra (själv är jag fd. Socialdemokrat som avskyr den högerpolitik som Persson för, samtidigt har jag vänner som är moderater som tycker samma sak om det Reinfeldt gör med Moderaterna som även de gått med i PP) vilket gör att skillnaden mellan blocken blir mindre. Då känner folk att de får mest sagt genom att lägga sin röst på PP.

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Länk: #12657
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 08:39

Citat:
exodus (2006-Mar-19)Eftersom initiativtagaren(na) har den taktiken för att skaffa makt, och eftersom initiativtagaren(na) utnämnde sig själva på den konstituerande stämman, så kan man anta att organisationen kommer att skötas på detta sätt.
Tror nog inte att det riktigt gick till så, utan en tillfällig lösning fram till årsmötet var ganska enhälligt beslutat. Ganska naturligt att "de" som drog igång det också ligger närmast till hand att ingå i styrelsen. Årsmötet avgör fortsättning och dessutom har vi lärt känna varandra lite på vägen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12666
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 10:33

Citat:
exodus (2006-Mar-19)PiratPartiet hade sin konstituerande stämma vid första styrelsemötet. Frågan var om den konstituerande stämman var laglig eftersom partiet redan hade börjat tagit emot medlemmar. Jag tänker inte försöka bevisa det eller fortsätta argumentera om det. Den konflikten finns att läsa om på flera ställen i forumet. Bl.a: här.
Där främst du vevade. Det låter lite cirkelargument av typen "titta här (pekar på nåt man själv skrivit) det finns folk som tycker som jag!". Men även om vi antar att både det konstituerande mötet och medlemsmötet var ogiltiga (notera, på riktigt den här gången, att det inte FINNS några lagar som styr det här, ideella föreningar styrs bara av sina stadgar) så betyder ju bara det att interimsstyrelsen fortfarande sitter kvar i detta nu, alltså inte alls ett "överhoppande" av den fasen. Du argumenterar ju emot dig själv här. Antingen hade vi en interimsstyrelse endast mellan det konstituerande mötet och medlemsmötet eller så var medlemsmötet ogiltigt och vi har den fortfarande, det går ju inte att komma ifrån - såvida du inte fått för dig att vi inte ens har en interimsstyrelse utan nåt annat, ospecat? Att sedan Valmyndigheten vid sin granskning kom fram till att vi är konstituerade enligt våra stadgar och har en "riktig" styrelse (annars skulle de inte godkänt oss för registreringen till valet) tyder ju på att vi inte är helt fel ute. Återigen, det du säger om "laglig" eller inte i samband med det konstituerande första mötet är irrelevant därför att det inte finns några lagar som styr det. Hur som helst blir det extra irrelevant om några veckor när årsmötet väljer styrelse.

Citat:
Det blir intressant att se vilken "färg" ni kommer att få i media närmare valet(om ni syns öht).
Här har vi iaf nåt vi kan vara helt överens om. Det där tycker jag också ska bli spännande, men gissningsvis kommer vi att få en slags politisk Dopplereffekt där vi ser blå ut från vänster och röda från höger. :-)

Citat:
Tack, jag gör mitt bästa!
Jag hade kanske ett onödigt raljerande tonfall, men jag var faktiskt allvarlig och jag hoppas ärligt att du också var det. Det är, och det är inte bara som jag envisas med att säga, VIKTIGT att få skarp, konstruktiv och relevant kritik. Du är, eller har åtminstonde kapacitet att vara, en av de viktigaste personerna här eftersom du visat att du orkar hänga kvar och genomlysa vad vi gör och varför. Det är därför jag är lite besviken på dig nu när du inte riktigt kollat upp fakta först. OK, du har väl inte riktigt alltid gjort det förut heller, men man har i alla fall kunnat hitta ett par värdefulla korn av sanning i dina inlägg som man kunnat ta till sig. :-)

Makt korrumperar och vi har inga illusioner om att vi skulle vara immuna mot det därför att vi skulle ha ramlat i nån gryta med motgift när vi var små. Men ingen - varken du eller vi - är betjänt av påhittad kritik. Vi har säkert gjort fel på riktigt nånstans nån gång, hitta dem istället.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Siljelind Inte uppkopplad

Siljelinds avatar

Länk: #12667
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 10:50

Vill bara poängtera att det visst finns lagar som styr hur en förening får och inte får bildas. De är inte entydiga men något som klart är fastställt är att en förening måste vara demokratisk. Mer tydlig än så blir inte själva lagtexterna är jag rädd men i Sverige har vi en princip som innebär att om inget annat är beslutat är praxis likställt med lag. Det finns praxis för hur föreningar ska bildas och vidare finns det bestämmelser hos Skatteverket och andra myndigheter som i praktiken fungerar som ramverk för vad som är möjligt.

Så i ett teoretiskt resonemang kan man hävda att inga lagar finns då föreningsrätten inte är särdeles begränsande i sin natur. Men nog sjutton finns det lagar som styr i praktiken även om det inte finns en lag med rubriken "Hur man måste gå till väga för att bilda en förening på lagligt sätt".

[hr]

För övrigt tycker jag att upphovsrätten måste förändras.

Joakim Siljelind, ordförande för PP Värmland

[hr]
  Skicka ett meddelande via MSN till Siljelind  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #12671
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 11:23

Bokföringslagen reglerar hur ideella föreningar ska sköta sin bokföring. Utöver det är det ett virrvarr av praxis, korta lagstycken och diverse olika sätt att tolka dessa.

Siljelind, du har inte några länktips med utförliga förklaringar, kanske till och med exempel från praxis?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#7) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12672
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 11:26

Citat:
Richie (2006-Mar-20)Där främst du vevade. Det låter lite cirkelargument av typen "titta här (pekar på nåt man själv skrivit) det finns folk som tycker som jag!". Men även om vi antar att både det konstituerande mötet och medlemsmötet var ogiltiga (notera, på riktigt den här gången, att det inte FINNS några lagar som styr det här, ideella föreningar styrs bara av sina stadgar) så betyder ju bara det att interimsstyrelsen fortfarande sitter kvar i detta nu, alltså inte alls ett "överhoppande" av den fasen.

Jag sa att jag inte ville argumentera vidare, men eftersom att du tjatar så skulle jag vilja se mötesprotokollet från bildandet av interimstyrelsen.

Citat:
Du argumenterar ju emot dig själv här. Antingen hade vi en interimsstyrelse endast mellan det konstituerande mötet och medlemsmötet eller så var medlemsmötet ogiltigt och vi har den fortfarande, det går ju inte att komma ifrån - såvida du inte fått för dig att vi inte ens har en interimsstyrelse utan nåt annat, ospecat?

Det är ganska enkelt. Om styrelsen vid sitt första möte hade konstituerande stämma och bildade föreningen, med firmatecknare osv så fanns det aldrig någon interimstyrelse.

Citat:
Hur som helst blir det extra irrelevant om några veckor när årsmötet väljer styrelse.

Extra irrelevant?

Citat:
Här har vi iaf nåt vi kan vara helt överens om. Det där tycker jag också ska bli spännande, men gissningsvis kommer vi att få en slags politisk Dopplereffekt där vi ser blå ut från vänster och röda från höger. :-)

Jo, det är en kul effekt PiratPartiet verkar ha. Men som sagt, det blir en tuff ideologisk kamp i år, vilken ideologi har ni?

Citat:
Jag hade kanske ett onödigt raljerande tonfall, men jag var faktiskt allvarlig och jag hoppas ärligt att du också var det. Det är, och det är inte bara som jag envisas med att säga, VIKTIGT att få skarp, konstruktiv och relevant kritik. Du är, eller har åtminstonde kapacitet att vara, en av de viktigaste personerna här eftersom du visat att du orkar hänga kvar och genomlysa vad vi gör och varför. Det är därför jag är lite besviken på dig nu när du inte riktigt kollat upp fakta först. OK, du har väl inte riktigt alltid gjort det förut heller, men man har i alla fall kunnat hitta ett par värdefulla korn av sanning i dina inlägg som man kunnat ta till sig. :-)

Jag behöver inte kolla fakta, jag var med. Det viktiga här var att belysa att även om Cecilia petas och all ondska i världen beskylls på henne så kommer problemet fortfarande finnas kvar i styrelsen.

Citat:
Makt korrumperar och vi har inga illusioner om att vi skulle vara immuna mot det därför att vi skulle ha ramlat i nån gryta med motgift när vi var små. Men ingen - varken du eller vi - är betjänt av påhittad kritik. Vi har säkert gjort fel på riktigt nånstans nån gång, hitta dem istället.

Jag hittar inte på. Jag kommer med en påminnelse då och då om sakernas sanna natur.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#8) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12674
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 11:34

Citat:
Björn Felten (2006-Mar-18)Bara en (ideologisk) tanke: Om du väljer att ställa dig utanför den demokratiska beslutsprocessen, har du då egentligen någon rätt att i efterhand komma och kritisera något, som de som deltog har beslutat om?

Fråga media, journalister?

Citat:
En annan tanke: Var vänlig definiera "vettiga personer". Är det enligt din måttstock eller är det enligt de personers, som faktiskt var med och utövade sin demokratiska skyldighet, måttstock?

Det är de personer som faktiskt ville vara med och utöva sin demokratiska skyldighet men aldrig fick chansen. (förutom i något pseudodemokratriskt experiment på nätet helt utan regler eller garantier och mycket lätt att manipulera)

Svara med citat
  (#9) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12679
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 11:43

Citat:
Siljelind (2006-Mar-20)Men nog sjutton finns det lagar som styr i praktiken även om det inte finns en lag med rubriken "Hur man måste gå till väga för att bilda en förening på lagligt sätt".
Föreningslagen som den ibland kallas (Lag 1987:667 om ekonomiska föreningar) styr bara ekonomiska föreningar, inte ideella. I övrigt har vi BFL som Tor nämner tillsammans med riktlinjerna från Bokföringsnämnden och Skatteverket, men de behandlar ju bara hur redovisning av ekonomi ska ske och i vilka lägen man är skattskyldig, inte själva organisationsformerna, hur styrelsen ska konstitueras eller ens vilka krav som ställs på stadgarna. De kraven finns istället utspridda här och där, vi har t.ex. vissa krav från Valmyndigheten för att få regga oss som parti, andra krav från kommunerna för att få vissa bidrag, osv, osv.

Men inga lagar. Hittar du nån är jag jätteintresserad. På http:/www.notisum.se kan man fritextsöka i SFS.

Stockholms Stad har förresten sammanställt en bra primer i ämnet ideella föreningar här: http://www.stockholm.se/files/93100-...file_93162.pdf som ni egentligen bör läsa allihopa. Jag ska inte tillägga "innan ni skriver en rad till i ämnet" men jag kan kanske få tänka det, lite för mig själv? ;-)

Orkar ni inte läsa hela (det ska ni göra, det är bara 12 sidor varav den sista är kontaktinfo (sidan 11 listar en mängd bidrag man kan söka, hint, hint, nudge, nudge)) kommer de saftigaste bitarna här (vilken service!):

Citat:
En ideell förening är bildad när den valt en styrelse, har skrivna stadgar och ett namn. (...) Det finns ingen särskild lag för ideella föreningar. En förening betraktas som juridisk person när den har stadgar och styrelse. Däremot omfattas föreningen av vissa allmänna lagar som till exempel skattelagen och bokföringslagen. Juridisk person innebär att föreningen äger dess tillgångar och ansvarar för dess skulder.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Jens Tuvebrink Inte uppkopplad

Jens Tuvebrinks avatar

Länk: #12680
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 11:46

exodus. Jag har lästoch läst det du skriver, men jag förstår inte vad det är du vill.Jag ser att du är kritiskmot något men det framkommer inte vad du vill göra för att allt skall bli bra igen.

Vilka lösningar är det du sitter på som vi inte får ta del av?

Vad skulle du göra <U>idag</U> om du fick bestämma allt?

Hur skulle <U>ditt</U> Piratparti se ut?

Vi är INTE beredda att ge upp vår frihet för att BLI fria!

0733196596

*U Know I Love U*
  Skicka ett meddelande via MSN till Jens Tuvebrink  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar