Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 12:02

Citat:
Uexplode (2006-Mar-20)exodus. Jag har lästoch läst det du skriver, men jag förstår inte vad det är du vill.Jag ser att du är kritiskmot något men det framkommer inte vad du vill göra för att allt skall bli bra igen.

Jag kanske bara har frågorna, inte svaren?

Citat:
Vilka lösningar är det du sitter på som vi inte får ta del av?

För tillfället har jag inga lösningar.

Citat:
Vad skulle du göra idag om du fick bestämma allt?

Sätta igång ett jättelikt nedrustningsprogram och avskaffa kärnvapen globalt.

Kanske behålla en BIG ONE, ge alla varsin detonator och se till att alla är så glada att ingen trycker på knappen.

Citat:
Hur skulle ditt Piratparti se ut?

Jag skulle inte ha ett Piratparti utan ett kunskapsparti eller något sådant.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jens Tuvebrink Inte uppkopplad

Jens Tuvebrinks avatar

Länk: #12700
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 14:21

Okidoki

Vi är INTE beredda att ge upp vår frihet för att BLI fria!

0733196596

*U Know I Love U*
  Skicka ett meddelande via MSN till Jens Tuvebrink  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12726
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 16:21

Citat:
exodus (2006-Mar-20)Det är ganska enkelt. Om styrelsen vid sitt första möte hade konstituerande stämma och bildade föreningen, med firmatecknare osv så fanns det aldrig någon interimstyrelse.
Aha, då förstår jag vad du menar. Men, själva definitionen av interimsstyrelse är ju att det är en styrelse som konstituerat sig själv utan medlemsmöte. Hur menar du istället att den definitionen lyder?

Citat:
Extra irrelevant?
Javisst. Oavsett om du anser att vi har en interimsstyrelse, en 'vanlig' styrelse eller nåt annat just nu så måste du väl hålla med om att vi kommer att ha en 'vanlig' styrelse när medlemmarna har röstat fram den på det ordinarie årsmötet?

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12728
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 16:34

[quote]Richie (2006-Mar-20)
Citat:
Aha, då förstår jag vad du menar. Men, själva definitionen av interimsstyrelse är ju att det är en styrelse som konstituerat sig själv utan medlemsmöte. Hur menar du istället att den definitionen lyder?

Interimstyrelsens enda uppgift är att kalla alla intresserade till konstituerande stämma och starta föreningen i demokratisk ordning.

Citat:
Javisst. Oavsett om du anser att vi har en interimsstyrelse, en 'vanlig' styrelse eller nåt annat just nu så måste du väl hålla med om att vi kommer att ha en 'vanlig' styrelse när medlemmarna har röstat fram den på det ordinarie årsmötet?

Skillnaden är att nu är frågan om sittande styrelse ska sitta kvar, ändras eller bytas ut. Det bygger på "fortsatt förtroende", vilket jag misstänker att Rick och styrelsen vill ha. Och visst, det är inget fel på det upplägget, men man ska inte samtidigt låtsas att man har en interimstyrelse.

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #12733
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 16:47

Citat:
exodus (2006-Mar-20)Interimstyrelsens enda uppgift är att kalla alla intresserade till konstituerande stämma och starta föreningen i demokratisk ordning.
Vilket gjordes helgen 28-29 januari. Alltså hade vi en interimsstyrelse i januari. Alltså hoppades inte den fasen över som du påstod. För övrigt är icke detta en interimsstyrelses enda uppgift (Not 1).

Citat:
Skillnaden är att nu är frågan om sittande styrelse ska sitta kvar, ändras eller bytas ut. Det bygger på "fortsatt förtroende", vilket jag misstänker att Rick och styrelsen vill ha. Och visst, det är inget fel på det upplägget, men man ska inte samtidigt låtsas att man har en interimstyrelse.
Det är ju ingen som låtsas om att vi har en interimsstyrelse längre? Vi har en styrelse, vald av medlemmarna på medlemsmötet den 28-29 januari.

(Not 1) Söker man på "interimsstyrelse" så får man bl.a. följande träffar:

"En interimsstyrelse är en styrelse som är vald att verka under en begränsad tid, till exempel före föreningens första årsmöte."

"En interimsstyrelse skall inrättas med uppgift att, från det att förbundet bildats och fram till dess att en styrelse utsetts, vara förbundets verkställande organ. "

"I maj 1996 hölls det första årsmötet för Svensk Förening för Lymfologi. Vid detta möte godkändes stadgarna för föreningen, vilka hade utarbetats av en interimsstyrelse."

"Interimsstyrelse kommer att fungera fram tills årsmötet äger rum"

"Till de första uppgifterna hör att utse en tillfällig styrelse och revisor (interimsstyrelse) som fungerar till första årsmötet."

Det anses alltså klarlagt att en interimsstyrelse inte alls enbart har som uppgift att kalla till årsmöte utan tvärtom agerar precis som en av medlemmarna vald styrelse. Har du nån källa som visar på motsatsen så skulle jag uppskatta om du delgav oss den istället för att bara sitta och tycka, enär din trovärdighet då sjunker i klass med en tegelsten i Titanics lastrum.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#6) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12745
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 18:13

Citat:
Richie (2006-Mar-20)Vilket gjordes helgen 28-29 januari. Alltså hade vi en interimsstyrelse i januari. Alltså hoppades inte den fasen över som du påstod. För övrigt är icke detta en interimsstyrelses enda uppgift (Not 1).

Jaja, som sagt, jag vill inte älta det här. Det är upp till medlemmarna att avgöra sådana frågor. Jag gav bara en kort analys över läget, som jag inte känner att jag behöver bevisa. Det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning.

Citat:
Det är ju ingen som låtsas om att vi har en interimsstyrelse längre? Vi har en styrelse, vald av medlemmarna på medlemsmötet den 28-29 januari.

Eftersom du ändå tar upp det, hur många röstade? Hur stort mandat har nuvarande styrelse? Vilka regler och vilken demokratisk säkerhet fanns vid mötet?

Citat:
Det anses alltså klarlagt att en interimsstyrelse inte alls enbart har som uppgift att kalla till årsmöte utan tvärtom agerar precis som en av medlemmarna vald styrelse. Har du nån källa som visar på motsatsen så skulle jag uppskatta om du delgav oss den istället för att bara sitta och tycka, enär din trovärdighet då sjunker i klass med en tegelsten i Titanics lastrum.

Man kan starta föreningar på olika sätt. PiratPartiets "interimsstyrelse" ansåg sig ha ensamrätt på uttalanden i media, förändringar i principprogrammet m.m. När det sedan avslöjades att styrelsen redan haft konstituerande stämma, före "årsmötet", så förstod alla att styrelsen inte var någon interimstyrelse, även som styrelsen fortfarande kallade sig för det flera veckor.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Alexander F Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #12747
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 18:21

Vill bara hjälpa till att få lite rätsida på vissa frågor som kommit upp i tråden.

Det finns överhuvudtaget inga lagregler om hur en ideell förening, t.ex. ett politisk parti, skall fungera internt. Det råder fullständig föreningsfrihet. Naturligtvis måste en förening utåt följa gällande lagar, t.ex. skattelagstiftning. Föreningens företrädare kan ju naturligtvis göra uttalanden i föreningens namn som kan utgöra brott, t.ex. förtal, hets mot folkgrupp, olaga hot m.m. När det gäller föreningens interna arbete och upplägg råder fullständig frihet så länge ingen bryter mot de lagar som gäller i samhället i stort. Bygger verksamheten på t.ex. olaga tvång och olaga hot kan det det naturligtvis bli problem för de personer som gör sig skyldiga till dessa brott.

En ideell förening behöver på intet sätt vara demokratisk, vare sig i sin målsättning eller i sin interna beslutsprocess. Verksamheten styrs av stadgarna och vid eventuella rättsliga tvister är det tolkningen av dessa som blir avgörande. Utöver att en interimsstyrelse till sin natur är tillfällig finns ingen gängse definition av begreppet. Dess uppgifter beror på vad som anges i föreningens stadgar. Finns ännu inga stadgar kan således en interimsstyrelses uppgift inte definieras.

Exodus påstående om att "Interimstyrelsens enda uppgift är att kalla alla intresserade till konstituerande stämma och starta föreningen i demokratisk ordning" är således inte korrekt, såvida inte detta framgår av stadgarna. Vad jag kan se anges i § 14 i stadgarna antagna den den 6 januari 2006 (som jag hittade på Wikin) partistyrelsens (i detta fallet interimsstyrelsens) uppgifter tydligt.

Det är en sak att ha en personlig åsikt om vad som är ett lämpligt tillvägagångssätt. En annan sak är att påstå att ett visst förfarande strider mot stadgarna. Då bör det hänvisas till på vilket sätt detta sker. Naturligtvis gäller detta även påståenden (såsom skett) om eventuella olagligheter.

Personlig åsikt: Bättre att se framåt än peta i eventuella mindre formfel och annat som hänt i det förgångna.

/Jurist

Svara med citat
  (#8) Gammal
exodus Inte uppkopplad

exoduss avatar

Länk: #12755
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 18:47

Citat:
Alexander F (2006-Mar-20)Vill bara hjälpa till att få lite rätsida på vissa frågor som kommit upp i tråden.

Men om interimstyrelse endast betyder "tillfällig" kommer alltså alla framtida styrelser vara interimstyrelser?

Jag trodde att en styrelse endast kan kallas interimstyrelse om konstituerande stämma ännu inte hållts, eller vid andra exceptionella tillfällen.

Citat:
Personlig åsikt: Bättre att se framåt än peta i eventuella mindre formfel och annat som hänt i det förgångna.

Jodå, håller med, men det gäller också att hålla koll på situationen för att motverka "groupthink".

Svara med citat
  (#9) Gammal
Sinbad Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #12763
Standard RE: Syndabock? - 2006-03-20, 19:22

Jag tycker, som många tidigare nämnt, att det är svårt att gå in i riksdagsval med en enda fråga på tapeten.

Man kan byta fråga och satsa stenhårt på integritetsfrågan. Börja kämpa för integriteten (kanske byta namn till Integritetspartiet?) och bekämpa gestapofasoner som de Bodström och Ponten sysslar med. Se till att övervakningen avslutas och gör det till en lång kamp, ungefär som Mp gjort miljöfrågan till sin kamp.

Att bygga på denna fråga gör er kamp mycket större och viktigare istället. Politik handlar inte om att lösa problemet och sen är det över. Det handlar om att hitta ett problem som håller en kvar vid makten under en mycket längre tid, länge nog att man hinner etablera sej i toppen.

Finn en ideologi som håller och som ses mycket mer seriöst än att säga "Jag är trött på att bevakas medan jag tankar hem en usel film ingen vill betala 250:- för.."

Visst, det är fortfarande en fråga det handlar om, men denna fråga är bredare.

Helt plötsligt handlar det om bevakning av hur man jobbar, bevakning av hem, mobil internet.

En vän hade en polisscanner och vi satt väl och lyssnade lite, helt plötsligt hör vi att det är ett par som har telefonsex i mobil...

När Al-Qaida fällde Twin Towers bröts mitt mobilsamtal fem gånger i rad så fort jag sa "Bin Laden" (under en period av 2 minuter)...

Vill vi ha ett sånt samhälle? Där varje steg vi tar bevakas av en storebror vid namn Echelon?

Jag tror också det kan vara bra att få till sej alla som normalt röstar blankt, eller inte röstar alls för de vet inte vad de ska rösta på? ("Alla politiker är ändå skit för de ljuger så mycket"?)

Optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, pessimisten fruktar att det är sant
  Skicka ett meddelande via ICQ till Sinbad Skicka ett meddelande via MSN till Sinbad  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är