Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 16:44

Jag föreslår att piratpartiet inte tar ställning för eller mot förbud mot DRM samt att piratpartiet tar ställning mot alla förbud mot att gå runt DRM, kopieringsskydd och krypteringar eller skapa och sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till med det.<br>
<br>
Anledningen till att vi bör slopa kravet på förbud mot DRM är<br>
<br>
1. Färre lagar är bra i sig. Det är enklare att lära sig och komma ihåg lagarna om det finns färre av dem. Varje lag har en kostnad eftersom många måste lära sig den, fundera på om ett visst agerande bryter mot den och för domstolar att hantera ärenden som gäller den lagen.<br>
<br>
2. Förbudet är omoraliskt. Varför ska man inte få sälja en viss sekvens av ettor och nollor bara för att den sekvensen med avsikt är skapad så att den inte direkt kan spelas i vissa typer av mediaspelare?<br>
<br>
3. Dyra filmer eller spel kanske inte kan finansieras med fri ickekommersiel kopiering utan DRM. Med DRM kan spelkonsoller och spel till dessa troligtvis frodas. Dessa skulle kanske även kunna användas för uppspelning av DRM-skyddade filmer.<br>
<br>
4. Den nuvarande undantagsregeln är luddig. Ska allt först förbjudas för att vissa produkter sen ska kunna få undantag? I såna fall kommer i stort sett all DVD- och spelförsälning att upphöra tills dess undantagen utrets och godkänts. Vad ska undantas? Är Windows ok? Vi har ju Linux som alternativ. Om i stort sett alla produkter får undantag från förbudet så blir det ju helt menlöst och till och med pinsamt för vår del.<br>
<br>
Yrkande: att vi ändrar följande stycke i principprogrammet<br>
<br>
Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Tekniker som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM-tekniker, bör förbjudas. I fall där detta inte är praktiskt möjligt, eller ett förbud skulle innebära stora olägenheter för konsumenten, skall produkter som innehåller DRMteknik i vart fall förses med tydliga varningstexter.
<br>
<br>
till<br>
<br>
Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik ska alltid förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.
<br>
<br>

<br>
STYRELSENS YTTRANDE<br>
<br>
Denna motion rör våra politiska principer.<br>
<br>
Som allmän princip vill styrelsen avråda från att ändra våra principer genom detta tillvägagångssätt. När vi har ändrat eller förfinat våra politiska principer har detta alltid skett genom en långtgående konsensusdiskussion där vi inte bara utvärderat vad vi tycker, utan också,<br>
<br>
- är den här linjen försvarbar?<br>
- vilka vinklar och vilken retorik fungerar för att lägga fram linjen?<br>
- exponerar den oss för några andra svagheter?<br>
- hur lägger den oss taktiskt gentemot andra partier för att nå våra mål?<br>
<br>
Efter en sådan diskussion då vi nått konsensus har vi tagit en rådgivande omröstning, och senast nådde vi 96% ja på Principer 3.1. Att ändra våra principer genom motionerande på årsmötet ger inget tillfälle att diskutera de taktiska konsekvenserna av en sådan förändring, och bör därför användas bara när det finns en tidigare överväldigande konsensus i frågan. Vid minsta tveksamhet eller kontrovers är det styrelsens uppfattning att principerna inte bör ändras på detta sätt och undvika diskussionerna om taktik, försvar och retorik.<br>
<br>
Vi kommer alldeles strax som parti att påbörja det större arbete med Principer 4 som vi kom överens om i slutskedet av arbetet med Principer 3.1, och all input till detta arbete är välkommet.<br>
<br>
Det är vidare en svaghet i dagsläget att det inte är reglerat hur våra principer ändras. Styrelsen upplever det som besvärande att principer kan ändras utan att det ens diskuterats vad det får för taktiska och retoriska effekter. Styrelsen ser fram emot stadgar där detta är klargjort.<br>
<br>
<br>
Styrelsen har uppfattningen att även om motionen skulle kunna gå att motivera i sak utifrån vissa synvinklar, så är den skadlig strategiskt för partiets möjlighet att få röster. I dagsläget har andra partier börjat kopiera vår plattform, inklusive förbudet mot DRM. Att då ta bort den skrivningen från våra principer gör att vi blir mindre radikala än dessa redan etablerade partier. Om det finns ett borgerligt och ett rödgrönt parti som båda har våra principer finns mycket liten anledning att rösta på Piratpartiet.<br>
<br>
För att ha en chans att lyckas måste vi vara det tydligaste partiet för frihet för kultur och kunskap. Detta ställningstagande är starkare än styrelsens fortsatta åsikt att ett DRM-förbud även är bra i sak.<br>
<br>
Styrelsen yrkar årsmötet<br>
att avslå motionen i sin helhet.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #99621
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 17:07

Skulle du kunna utveckla dig lite mer varför piratpartiet skulle vilja tillåta skadliga drm samt vara possitiv att man inte får bryta mot ett onödigt "skydd".?
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#3) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #99622
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 17:16

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-13)Skulle du kunna utveckla dig lite mer varför piratpartiet skulle vilja tillåta skadliga drm samt vara possitiv att man inte får bryta mot ett onödigt "skydd".?
Det ska vara tillåtet att knäcka DRM. Har jag formulerat mig fel i yrkandet?

Anledningen till att DRM bör vara tillåtet har diskuterats i flera trådar. Jag ser det som en inskränkning av mina friheter att inte få erbjuda vissa kombinationer av ettor och nollor till försäljning bara för att den sekvensen inte går att kopiera eller använda i alla situationer.

Svara med citat
  (#4) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #99623
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 17:20

Hade helt missat denna frågan. Bra initiativ, jag ställer mig helt klart bakom.

Edit: Men det är viktigt att man starkt tar avstånd från alla juridiska detaljer som ger DRM-lvskraft, inte bara förbudet att käncka dem utan även enventuella patent, mönsterskydd och övrig upphovsrätt som hindrar marknaden att ta fram icke DRM-skadade produkter kompatibla med deras DRM-skadade likar.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #99624
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 17:45

Jag håller med, både om malavels förslag (efter förtydligandet ovan) och Johns kommentar. Jag hade själv tänkt komma med ett sådan motion men malavel var snabbare. Ämnet har diskuterats en hel del i den här tråden. Hur fångar vi Johns kommentar på ett bra sätt? Är någon form av DRM-förbud en acceptabel tillfällig lösning tills Johns villkor är uppfyllda?

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #99630
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 19:53

Citat:
Det ska vara tillåtet att knäcka DRM. Har jag formulerat mig fel i yrkandet?

hmmm, läste lite för snabbt där....

du har inte formulerat dig fel. sorry (nästan precis uppstigen när jag läste det så jag var kanske lite yr i mössan då)

Citat:
Anledningen till att DRM bör vara tillåtet har diskuterats i flera trådar. Jag ser det som en inskränkning av mina friheter att inte få erbjuda vissa kombinationer av ettor och nollor till försäljning bara för att den sekvensen inte går att kopiera eller använda i alla situationer.

Även om man inte förbjuder DRM så tycker jag det ska stå klart och tydligt på förpackningen att produkten är drm skadad så att jag som konsument har möjlighet att välja om jag vill avstå eller ej. Det kanske vore en linje att driiva för pp, obligatorisk märkning av "skadade produkter"?
Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #99638
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-13, 23:42

Formalia: Detta gäller en ändring av våra principer. För att kunna tas som en motion, så måste motionen antingen ge ett exakt delta på nuvarande principer, det vill säga föreslå en exakt ändring i skrivningarna, eller ge styrelsen i uppdrag att ta fram en sådan för senare omröstning.

När det gäller sådant här så avgör detaljerna allting. Då går det inte att hoppa över dem.

Svara med citat
  (#8) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #99643
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 00:33

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-13)Formalia: Detta gäller en ändring av våra principer. För att kunna tas som en motion, så måste motionen antingen ge ett exakt delta på nuvarande principer, det vill säga föreslå en exakt ändring i skrivningarna, eller ge styrelsen i uppdrag att ta fram en sådan för senare omröstning.

När det gäller sådant här så avgör detaljerna allting. Då går det inte att hoppa över dem.
Argh! OK, jag ska väl försöka skriva ihop ett förslag. Om nån annan har nått förslag så skriv gärna det så editerar jag mitt första inlägg.

Svara med citat
  (#9) Gammal

Länk: #99649
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 01:17

Citat:
Argh! OK, jag ska väl försöka skriva ihop ett förslag. Om nån annan har nått förslag så skriv gärna det så editerar jag mitt första inlägg.

Är det okej för din del att du även inkluderar att en märkning av drm:ade produkter ska framhävas mer tydligt än det gör idag?
Svara med citat
  (#10) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #99747
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 21:01

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-13)Formalia: Detta gäller en ändring av våra principer. För att kunna tas som en motion, så måste motionen antingen ge ett exakt delta på nuvarande principer, det vill säga föreslå en exakt ändring i skrivningarna, eller ge styrelsen i uppdrag att ta fram en sådan för senare omröstning.
Det vore intressant att höra om Rick eller Christian har några tankar kring eventuella ändringar som man skulle kunna göra för att tillfredsställa oss som inte är så förtjusta i tanken på ett regelrätt DRM-förbud.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstnärslönen slopas Denuviate PP i media 2 2009-09-19 10:29
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
12.3 Motion om Ung Pirats politiska plattform (motion) Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:41
13. Motion 1 - slopa DRM-förbudet Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 17:05
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13