Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 21:19

Citat:
Winston Smith (2008-Apr-14)Det vore intressant att höra om Rick eller Christian har några tankar kring eventuella ändringar som man skulle kunna göra för att tillfredsställa oss som inte är så förtjusta i tanken på ett regelrätt DRM-förbud.
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför ni vill att DRM ska vara tillåtet, så jag tror tyvärr inte jag kan hjälpa till. Jag vet inte var skon klämmer, helt enkelt.

Däremot kan jag dra en hel lång radda med anledningar till varför jag tycker det är lämpligt att vi har DRM-förbudet som en del av vårt program, men de skulle i huvdsak bli en upprepning av vad jag redan tidigare har sagt i tråden som du länkade ovan.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #99754
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 21:35

Citat:
Christian Engström (2008-Apr-14)Jag förstår uppriktigt sagt inte varför ni vill att DRM ska vara tillåtet, så jag tror tyvärr inte jag kan hjälpa till. Jag vet inte var skon klämmer, helt enkelt.
Finns flera argument och tankar kring detta här.

Om du ändå inte förstår ett enda av dessa argument, så kan du väl åtminstone gå med på att det faktiskt finns flera pirater som tycker att ett DRM-förbud är en dålig idé?

Och givet detta sakförhållande, så undrade alltså Winston om du eller Rick har några tankar kring hur PPs ställningstagande skulle kunna omformuleras för att gå dessa pirater till mötes.

Men eftersom du tycker det är en dum idé att ta bort kravet så förstår jag om du inte vill vara med och formulera en sådan motion.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #99756
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-14, 21:41

Citat:
Blod-Svente (2008-Apr-14)Finns flera argument och tankar kring detta här.
Jag vet. Jag svarade på dem där.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal

Länk: #99780
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 00:24

Jag skulle vilja att de som står bakom den här motionen berättar varför de tycker att DRM ska vara lagligt.

Miljöpartiet är emot DRM idag, och vänsterpartiet kommer antagligen bli det. Att DRM är konsumentfientligt och impopulärt är faktiskt något som har gått fram till politikerna. Det upprepades gång på gång på gång i utfrågningen i riksdagen, fastän inga pirater var inbjudna. Det är inte alls omöjligt att fler partier än mp och v också tar ställning mot DRM.

Varför ska vi vara för i det läget? Om vi ska ändra principprogrammet som vi har antagit nära nog enigt efter omfattande diskussioner, då vill jag gärna höra varför det är skadligt för samhället att förbjuda DRM.

Vi kommer att behöva de argumenten i diskussioner med åtminstone mp och v, så de måste vara tillräckligt starka för att vi inte ska hamna i underläge. Vad blir det för negativa följder om man förbjuder företag att sälja DRM-skadade produkter till konsumenter?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#5) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #99782
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 00:52

Jag skulle vilja ha samma svar som christian ovan. Anledningen till att jag blandade mig i var att jag inte vill ge drm fullt utspel, därav mitt mot drag att om denna motion skulle vinna kraft ska vi åtminstone starkt förespråka en tydlig märkning för valmöjlighetens skull. Det vore inte mer än rättvisst mot kunder som efterfrågar bra varor.

Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #99789
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 07:07

Citat:
Christian Engström (2008-Apr-15)Jag skulle vilja att de som står bakom den här motionen berättar varför de tycker att DRM ska vara lagligt.

Miljöpartiet är emot DRM idag, och vänsterpartiet kommer antagligen bli det. Att DRM är konsumentfientligt och impopulärt är faktiskt något som har gått fram till politikerna. Det upprepades gång på gång på gång i utfrågningen i riksdagen, fastän inga pirater var inbjudna. Det är inte alls omöjligt att fler partier än mp och v också tar ställning mot DRM.

Varför ska vi vara för i det läget?

Jag instämmer helt.

Vi har åstadkommit något väldigt starkt och något som alla trodde skulle vara omöjligt, nämligen att börja svänga den svenska politiken på allvar. Miljöpartiet kopierade vårt program om fildelning till sin egen upphovsrättspolicy, inklusive inte bara ett förbud mot DRM utan också att konsumenter ska få skadestånd om de luras på DRM-skadade produkter (kopierat från vårt valmanifest). Vänsterpartiet ser motioner som är som tagna ur vår partibok. Och moderata riksdagsledamöter argumenterar som de bäst skolade piraterna.

I det läget är det helt fel att mjuka upp linjen, att närma sig de befintliga riksdagspartierna. Då finns det ingen anledning att rösta på oss. Om det finns ett borgerligt och ett rödgrönt parti som har ungefär våra skrivningar, samtidigt som vi närmar oss dem, så får vi inga röster. Då går alla rösterna för våra sakfrågor till de etablerade partierna, som gör likadant efter valet som de gjorde efter det här valet - struntar i dem och prioriterar annorlunda.

Jag anser att de som förespråkar en mjukare linje inte bara behöver motivera det utifrån sin idealvärld, utan också hur en sådan linje gynnar partiet och hur vi ska kunna motivera ställningstagandet inför väljarna. Hittills har jag inte sett någon sådan motivering, det närmaste som kommit är "alla förbud är dåliga". Det är en alldeles för teoretisk konstruktion som inte leder till samhällsförändring på en politisk nivå.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #99797
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 08:30

Nu har jag bläddrat runt lite i de tidigare trådarna och vad jag kan se så verkar det vara ett ställningskrig främst mellan konsumenternas frihet och företagens frihet (även om jag lutar åt att Christian har rätt och att friheten i det fallet snarare ska stavas "makt"). Jag kan se båda argumenten som relevanta och till viss del sympatisera med båda sidorna, men personligen ser jag fortfarande kulturen som viktigare än friheten (kultur är ju en grundpelare i samhället, men vi glömmer ofta bort den eftersom den till stor del är "osynlig") och där känns det som att DRM kan ställa till samma typ av skador som dagens upphovsrätt gör; förhindra access till äldre verk.

Nå, EGENTLIGEN, innan jag började svamla iväg, så började jag skriva det här inlägget för att jag vill ställa en fråga. Ni som är för att DRM ska vara tillåtet, vilken funktion ser ni med DRM? På vilket sätt skulle DRM gagna någon och, kanske viktigare, vad är nyttan med DRM som inte kan uppnås på något annat sätt? Eller för att ta exemplet med gratiskopior som förekommer i en tråd, varför kan man inte göra gratiskopiorna mindre attraktiva genom att tex packa dem som 96 kbps mp3 i stället för att hänga på DRM?

Får jag RIKTIGT bra argument för att DRM ska vara kvar så skulle jag kunna tänkas ändra åsikt, men då får ni allt vara väldigt övertygande. Argument som frihet för företagen köper jag inte, i min prioritetsordning kommer både kultur och konsument långt före företagen, för i min värld är det företagen som ska anpassa sig till verkligheten, inte tvärt om. Tjäna pengar är inte en rättighet, det är en möjlighet.

Edit: Jag råkade visst ge Christian ett nytt förnamn...

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #99898
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 20:14

Jag är emot ett förbud, men är för ett ställningstagande mot DRM i övrigt.

Jag är emot detta förbud för att...

...alla förbud med effekt att hindra helt frivilliga transaktioner är alltid av ondo (ideologisk övertygelse). Statens inblandning i vad människor köper och säljer av varandra är helt enkelt oetisk.

...det blir mycket svårt att formulera en lag som generellt förbjuder DRM utan att samtidigt förhindra eller lägga sig i en hel uppsjö produkter som egentligen inte alls är av ondo.

...vi har internt ingen definition på vad vi menar med DRM när vi pratar om detta förbud. Vart går gränserna mellan legitima tekniska spärrar och icke legitima sådana?

...ett förbud behövs inte om vi istället fokuserar på de riktiga problemen istället för symptomen.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #99903
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 21:43

Citat:
John Nilsson (2008-Apr-15)...alla förbud med effekt att hindra helt frivilliga transaktioner är alltid av ondo (ideologisk övertygelse). Statens inblandning i vad människor köper och säljer av varandra är helt enkelt oetisk.

Problemet är att det idag inte är frivilligt. Vill du tex köpa en film så får du DRM (om du inte rotar fram den på VHS, men då får du MacroVision i stället vilket är lika illa), så frivilligheten finns inte. Ja, det är förstås frivilligt att köpa filmen eller ej, men det känns som en mycket kass valfrihet.

Citat:
John Nilsson (2008-Apr-15)...det blir mycket svårt att formulera en lag som generellt förbjuder DRM utan att samtidigt förhindra eller lägga sig i en hel uppsjö produkter som egentligen inte alls är av ondo.

Man kanske ska agitera för ett förbud mot kopieringsskydd av alla former i stället...?

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #99904
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 21:48

Citat:
Qer (2008-Apr-15)Man kanske ska agitera för ett förbud mot kopieringsskydd av alla former i stället...?

Det är värt att notera att DRM idag inte är kopieringsskydd, utan primärt uppspelningsskydd.

Men att förbjuda det är inte svårt. Det vore svårt om man bara fokuserade på den tekniska funktionaliteten, men lagtext tar väldigt stor hänsyn till avsikt med saker. DRM skulle vara tekniska åtgärder för att förhindra användning på ett sätt som konsumenten annars skulle ha möjlighet och/eller laglig rätt till.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstnärslönen slopas Denuviate PP i media 2 2009-09-19 10:29
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
12.3 Motion om Ung Pirats politiska plattform (motion) Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:41
13. Motion 1 - slopa DRM-förbudet Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 17:05
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13