Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 21:55

Citat:
John Nilsson (2008-Apr-15)...vi har internt ingen definition på vad vi menar med DRM när vi pratar om detta förbud. Vart går gränserna mellan legitima tekniska spärrar och icke legitima sådana?
Jo, jag tycker vi kom fram till en ganska bra definition här i den förra tråden (bland annat med stor hjälp av Jep):

DRM - Tekniska system som förhindrar konsumenter och allmänhet att göra saker med information som de har rätt till enligt lag.

Definitionen diskuterades sedan mycket i den tråden, och jag tycker den höll mot alla invändningar.

Citat:
...det blir mycket svårt att formulera en lag som generellt förbjuder DRM utan att samtidigt förhindra eller lägga sig i en hel uppsjö produkter som egentligen inte alls är av ondo.
Ingen i den förra tråden gav ett enda exempel på en sådan produkt. Har du något?

Citat:
...alla förbud med effekt att hindra helt frivilliga transaktioner är alltid av ondo (ideologisk övertygelse). Statens inblandning i vad människor köper och säljer av varandra är helt enkelt oetisk.
Det argumentet leder till att all konsumentlagstiftning ska avskaffas, vilket inte är ett rimligt förslag. Du och jag diskuterade det här utförligt i den förra tråden. Även om man vill ha så få förbud som möjligt, finns det ingen som vill avskaffa alla förbud i lagboken. Alltså måste man ta ställning till varje förbud på dess egna meriter, och se vad det finns för argument för och emot i just det specifika fallet.

En sammanfattning av några argument för att förbjuda just DRM, trots att man vill ha så få förbud som möjligt rent allmänt, finns här.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #99908
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 22:30

Citat:
Christian Engström (2008-Apr-15)Jo, jag tycker vi kom fram till en ganska bra definition här i den förra tråden (bland annat med stor hjälp av Jep)
Vi?

Citat:
Definitionen diskuterades sedan mycket i den tråden, och jag tycker den höll mot alla invändningar.

Citat:
Citat:
John Nilsson (2008-Apr-15)...det blir mycket svårt att formulera en lag som generellt förbjuder DRM utan att samtidigt förhindra eller lägga sig i en hel uppsjö produkter som egentligen inte alls är av ondo.
Ingen i den förra tråden gav ett enda exempel på en sådan produkt.

Jag tyckte John presenterade goda ideologiska skäl till att vara skeptisk till ett förbud.

Jag tyckte även att Rick presenterade goda taktiska skäl till att avstå från att ändra partiprogrammet.

Svara med citat
  (#3) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #99910
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-15, 22:35

Citat:
Christian Engström (2008-Apr-15)
DRM - Tekniska system som förhindrar konsumenter och allmänhet att göra saker med information som de har rätt till enligt lag.
Ingår system som "inte samarbetar" för att hjälpa konsumenten utföra sina lagstadgade rättigheter? Eller är de bara de system som aktivt hindrar konsumenten som avses? Vart går gränserna? Vad menas med "rätt till enligt lag"? Hur skiljer man "system som förhindrar" från "design som försvårar"? Vilken information avses?

Citat:
Citat:
...det blir mycket svårt att formulera en lag som generellt förbjuder DRM utan att samtidigt förhindra eller lägga sig i en hel uppsjö produkter som egentligen inte alls är av ondo.
Ingen i den förra tråden gav ett enda exempel på en sådan produkt. Har du något?
Jag liter inte riktigt på min förmåga att hitta på exempel så mycket att jag kan använda idébristen som bevis för att några sådana inte existerar. Vilket fall så måste vi reda ut definitionen först.

Citat:
Citat:
...alla förbud med effekt att hindra helt frivilliga transaktioner är alltid av ondo (ideologisk övertygelse). Statens inblandning i vad människor köper och säljer av varandra är helt enkelt oetisk.
Det argumentet leder till att all konsumentlagstiftning ska avskaffas, vilket inte är ett rimligt förslag. Du och jag diskuterade det här utförligt i den förra tråden.
Som sagt, ideologisk övertygelse, du delar den inte

Citat:
Även om man vill ha så få förbud som möjligt, finns det ingen som vill avskaffa alla förbud i lagboken.
Ingen är ett starkt ord...

Citat:
Alltså måste man ta ställning till varje förbud på dess egna meriter, och se vad det finns för argument för och emot i just det specifika fallet.
Nej det måste man inte. Om någon vill tillverka och erbjuda en produkt på marknaden som besitter vissa teknikska begränsningar och någon är villig att köpa denna produkt. Varför skall då en tredje part ha rätt att hävda denna transaktion som olaglig eller oetisk?

Det enda argumentet för detta intrång i parternas integritet är att den ena parten åtnjuter ett ojämnt maktförhållande i förhållande till den andra. Eftersom staten ansvarar för att skapa denna ojämnhet till att börja med (iom förbud mot att kringå DRM, och div. andra lagar som stärker dess ställning på marknaden) så är det väl mer riktigt att staten sopar framför egen dörr och åtgärdar sina egna orätter istället för att ge sig på att ställa till med ytterligare skada.

Vi kan inte veta vilken skada en reglering av denna typ ställer till på marknaden. Men vi vet att enda anledningen till att vi vill införa den är för att parter på marknaden annars frivilligt skulle välja att utsätta sig för något vi anser vara dålig. Skall man ge sig på att bestämma åt människor vad de vill och inte vill göra så är man ute på djupt vatten.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #99921
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 08:01

Citat:
John Nilsson (2008-Apr-15)Nej det måste man inte. Om någon vill tillverka och erbjuda en produkt på marknaden som besitter vissa teknikska begränsningar och någon är villig att köpa denna produkt. Varför skall då en tredje part ha rätt att hävda denna transaktion som olaglig eller oetisk?

[....]

Vi kan inte veta vilken skada en reglering av denna typ ställer till på marknaden. Men vi vet att enda anledningen till att vi vill införa den är för att parter på marknaden annars frivilligt skulle välja att utsätta sig för något vi anser vara dålig. Skall man ge sig på att bestämma åt människor vad de vill och inte vill göra så är man ute på djupt vatten.

När marknaden är ett monopol (vilket den är eftersom det knappast är ett alternativ att tex gå och köpa en gammal Peter Sellers-rulle om det är LoTR man vill ha) så är frivilligheten en illusion. På filmsidan används DRM så gott som regelmässigt för alla DVD och Bluray som säljs, det finns inget val som konsument eller något sätt för en kund att säga "Nä, jag vill inte ha det här!". Det enda sättet man kan välja att bojkotta DRM är genom att använda sig av illegal fildelning i stället och jag tycker inte att det är ett realistiskt alternativ när det kräver att man blir kriminell på kuppen.

Jag är också en stark förespråkare för att marknaden ska få sortera ut saker utan statlig inblandning i mesta möjliga mån, HADE marknaden varit fri och man kunnat välja hade saken varit en annan men nu är det här nåt som prackas på oss vare sig vi inte vill eller ej och det är bara att gapa och svälja. Det går givetvis aldrig att veta till 100% vad effekterna kommer bli av ett beslut i ena eller andra riktningen, men vi vet hur verkligheten ser ut idag och den visar klart och tydligt att användningen av DRM är slentrianmässig till och med när den tekniskt sett är överspelad. Vad finns det tex egentligen för skäl att fortsätta kleta ner DVD-skivor med CSS med tanke på att den algoritmen är knäckt, kracket är spritt över hela världen och det går snabbare att knäcka skivorna än att spela upp dem på "rätt" sätt?

Jag ser även en fara att skydden i framtiden kommer bli allt svårare att knäcka och det finns en påtaglig risk att det i slutändan leder till att vissa filmer kommer gå förlorade för att de kvarvarande kopiera inte går att kopiera för att skyddet inte kommer gå att ta sig runt (rent legalt har vi redan den situationen, man får ju inte...) och för att det börjar bli ont om fungerande spelare som kan spela upp materialet. Dvs precis samma farhågor som jag har angående den överdrivna upphovsrätten, men nu med en teknisk komplikation som bonus.

DRM är helt enkelt en kulturfara, det tycker jag är skäl nog att se till att skiten försvinner från jordens yta.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #100016
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 19:51

Citat:
Qer (2008-Apr-16)När marknaden är ett monopol (vilket den är eftersom det knappast är ett alternativ att tex gå och köpa en gammal Peter Sellers-rulle om det är LoTR man vill ha) så är frivilligheten en illusion.
Jaa. Men det är ju detta vi vill åtgärda genom att reformera upphovsrätten.

Citat:
På filmsidan används DRM så gott som regelmässigt för alla DVD och Bluray som säljs, det finns inget val som konsument eller något sätt för en kund att säga "Nä, jag vill inte ha det här!". Det enda sättet man kan välja att bojkotta DRM är genom att använda sig av illegal fildelning i stället och jag tycker inte att det är ett realistiskt alternativ när det kräver att man blir kriminell på kuppen.
Jaa. Men efter att vår reform genomförts är det inte längre illegalt.

Citat:
Jag är också en stark förespråkare för att marknaden ska få sortera ut saker utan statlig inblandning i mesta möjliga mån
Fint.

Citat:
HADE marknaden varit fri och man kunnat välja hade saken varit en annan men nu är det här nåt som prackas på oss vare sig vi inte vill eller ej och det är bara att gapa och svälja.
Nu ja. Men inte efter vår upphovsrättsreform.

Citat:
Det går givetvis aldrig att veta till 100% vad effekterna kommer bli av ett beslut i ena eller andra riktningen, men vi vet hur verkligheten ser ut idag och den visar klart och tydligt att användningen av DRM är slentrianmässig till och med när den tekniskt sett är överspelad.
Idag, ja.

Citat:
Vad finns det tex egentligen för skäl att fortsätta kleta ner DVD-skivor med CSS med tanke på att den algoritmen är knäckt, kracket är spritt över hela världen och det går snabbare att knäcka skivorna än att spela upp dem på "rätt" sätt?
Inget. Men det bör producenten själv kunna lista ut.

Citat:
DRM är helt enkelt en kulturfara, det tycker jag är skäl nog att se till att skiten försvinner från jordens yta.
Jag tycker inte att det är "helt enkelt". Det finns vissa risker med att tillåta DRM. Och det finns andra risker med att förbjuda DRM.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #100021
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 20:39

Citat:
Blod-Svente (2008-Apr-16)
Citat:
Qer (2008-Apr-16)HADE marknaden varit fri och man kunnat välja hade saken varit en annan men nu är det här nåt som prackas på oss vare sig vi inte vill eller ej och det är bara att gapa och svälja.

Nu ja. Men inte efter vår upphovsrättsreform.

Jag är inte lika övertygad om det. Att förkorta upphovsrätten till en kortare tid samt ta bort förbudet mot att gå runt DRM, varför skulle det påverka den slentrianmässiga användningen av DRM?

Citat:
Blod-Svente (2008-Apr-16)
Citat:
Qer (2008-Apr-16)DRM är helt enkelt en kulturfara, det tycker jag är skäl nog att se till att skiten försvinner från jordens yta.

Jag tycker inte att det är "helt enkelt". Det finns vissa risker med att tillåta DRM. Och det finns andra risker med att förbjuda DRM.

Jag har frågat förut utan att få ett svar; vad, exakt, är faran med att förbjuda DRM?

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #100045
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 23:38

Nu har jag knåpat ihop ett förslag på ny formulering för principprogrammet samt anledningen till att vi bör slopa kravet på DRM-förbud. Jag postar det här samt editerar mitt första inlägg.

Jag föreslår att piratpartiet inte tar ställning för eller mot förbud mot DRM samt att piratpartiet tar ställning mot alla förbud mot att gå runt DRM, kopieringsskydd och krypteringar eller skapa och sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till med det.

Anledningen till att vi bör slopa kravet på förbud mot DRM är

1. Färre lagar är bra i sig. Det är enklare att lära sig och komma ihåg lagarna om det finns färre av dem. Varje lag har en kostnad eftersom många måste lära sig den, fundera på om ett visst agerande bryter mot den och för domstolar att hantera ärenden som gäller den lagen.

2. Förbudet är omoraliskt. Varför ska man inte få sälja en viss sekvens av ettor och nollor bara för att den sekvensen med avsikt är skapad så att den inte direkt kan spelas i vissa typer av mediaspelare?

3. Dyra filmer eller spel kanske inte kan finansieras med fri ickekommersiel kopiering utan DRM. Med DRM kan spelkonsoller och spel till dessa troligtvis frodas. Dessa skulle kanske även kunna användas för uppspelning av DRM-skyddade filmer.

4. Den nuvarande undantagsregeln är luddig. Ska allt först förbjudas för att vissa produkter sen ska kunna få undantag? I såna fall kommer i stort sett all DVD- och spelförsälning att upphöra tills dess undantagen utrets och godkänts. Vad ska undantas? Är Windows ok? Vi har ju Linux som alternativ. Om i stort sett alla produkter får undantag från förbudet så blir det ju helt menlöst och till och med pinsamt för vår del.

Yrkande: att vi ändrar följande stycke i principprogrammet

Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Tekniker som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM-tekniker, bör förbjudas. I fall där detta inte är praktiskt möjligt, eller ett förbud skulle innebära stora olägenheter för konsumenten, skall produkter som innehåller DRMteknik i vart fall förses med tydliga varningstexter.
till

Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik skall förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.

Svara med citat
  (#8) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #100046
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 23:49

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-14)Är det okej för din del att du även inkluderar att en märkning av drm:ade produkter ska framhävas mer tydligt än det gör idag?
Jag tog i stort sett den tidigare formuleringen. Duger den eller har du nått annat förslag?

Svara med citat
  (#9) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #100047
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-16, 23:51

Kom gärna med förslag på ändringar, vare sig det är stafvel eller kosmetiska ändringar.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #100157
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-18, 00:16

Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik skall förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.

Bra som det är förutom en liiiiiiiiitten ändring bara

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik skall alltid förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.

Hoppas det är okej.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstnärslönen slopas Denuviate PP i media 2 2009-09-19 10:29
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
12.3 Motion om Ung Pirats politiska plattform (motion) Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:41
13. Motion 1 - slopa DRM-förbudet Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 17:05
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13