Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-18, 18:22

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-18)
Citat:
Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik skall förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.

Bra som det är förutom en liiiiiiiiitten ändring bara

Allt icke-kommersiellt inhämtande, nyttjande, förädlande och spridning av kultur skall uttryckligen uppmuntras. Produkter som innehåller DRM-teknik skall alltid förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.

Hoppas det är okej.
Jag kan inte se nån skillnad.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #100259
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-18, 23:30

Citat:
Produkter som innehåller DRM-teknik skall alltid förses med tydliga varningstexter.

skillnaden är att det står "skall alltid".

Kan tyckas pettites mässigt men det är det jag menar med ett förtydligande. Det ska inte finnas några genvägar att slippa undan.
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #100339
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-19, 16:57

Citat:
malavel (2008-Apr-16)[i]Jag föreslår att piratpartiet inte tar ställning för eller mot förbud mot DRM samt att piratpartiet tar ställning mot alla förbud mot att gå runt DRM, kopieringsskydd och krypteringar eller skapa och sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till med det.
Som nog framgick i den där gamla diskussionstråden om DRM-förbud så kunde jag dock eventuellt tänka mig DRM-förbud som en del av konsumentskyddslagstiftningen.

Det som störde mig mest med DRM-förbudskravet var att det även skulle gälla för information som inte ingår i något konsumentköp eller ens någon annan typ av köp. Det skulle alltså vara förbjudet för mig att skapa en fil som innehåller något som avsiktligt förhindrar användning av filen i vissa avseenden. Jag vill inte att det ska vara förbjudet.

PS. Bra lista över argument, malavel.

Svara med citat
  (#4) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #100384
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-19, 21:31

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-18)
Citat:
Produkter som innehåller DRM-teknik skall alltid förses med tydliga varningstexter.
skillnaden är att det står "skall alltid".

Kan tyckas pettites mässigt men det är det jag menar med ett förtydligande. Det ska inte finnas några genvägar att slippa undan.
OK, jag editerar mitt första inlägg.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #100459
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-20, 14:21

Motionären har ändrat sina yrkanden och det är noterat.

(Detta var också anledningen till att motionen tillfälligt försvann från forumet eftersom nya postningar inte längre tillåts. Forumet anser att även ändrade postningar då ska modereras.)

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #100530
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-21, 02:19

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-18)skillnaden är att det står "skall alltid".

Du hävdar alltså att "skall" inte betyder samma sak som "skall alltid", utan snarare något i stil med "skall ibland, om man inte har någon bra anledning att göra annorlunda"?

Det gör inte jag. "Skall" betyder "skall" så länge man inte säger något annat. Din ändring riskerar att försvaga varje annat yttrande av partiet där vi säger "skall" i stället för "skall alltid". Man brukar skilja mellan bör-krav och skall-krav, där avsteg från bör-kraven kan medges, men inte avsteg från skall-kraven. Du verkar vilja införa en till nivå, där du skiljer mellan "skall-ibland-krav" och "skall-alltid-krav". Du blockerar därmed inte någon existerande genväg, men du riskerar att öppna tusen nya genvägar.

De av oss som följde EU-parlamentets diskussion om mjukvarupatent häromåret minns kanske att utskottsledamöterna till synes på fullt allvar diskuterade innebörden i formuleringar som "datorprogram i sig", som om de föreställde sig att det fanns ett visst slags "datorprogram" som inte utgjorde "datorprogram i sig". Man kan fråga sig vad de datorprogrammen var i stället, kanske utom sig? Den diskussionen hade inte kunnat undvikas om förslagsställarna så hade skrivit "datorprogram helt säkert absolut enbart utan undantag alltid i sig"; den hade blivit än virrigare.

Jag vill inte uttala mig om motionen som helhet än, men jag avstyrker Kens ändringsyrkande. Av två formuleringar med samma innebörd är den enklaste att föredra. Ju mer man skriver desto färre läsare orkar hänga med till slutet.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #100531
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-21, 02:40

Citat:
SM5POR (2008-Apr-21)Jag vill inte uttala mig om motionen som helhet än, men jag avstyrker Kens ändringsyrkande.
Håller med. Det skulle kunna vara motiverat att förstärka kravet i vissa andra avseenden, t.ex. genom att byta ut "produkter" mot "alla produkter", men den föreslagna ändringen av "skall" till "skall alltid" verkar onödig.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #100548
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-21, 10:37

[quote]SM5POR (2008-Apr-21)
Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-18)skillnaden är att det står "skall alltid".

Skulle det låta bättre med téx "skall utan undantag"?

Poängen är att förstärka innebörden och minimera risken att någon hittar ett "maskhål"
Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #100558
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-21, 12:47

Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-21)Skulle det låta bättre med téx "skall utan undantag"?

Poängen är att förstärka innebörden och minimera risken att någon hittar ett "maskhål"

Det är just det som ordet "skall" innebär, om man inte uttryckligen anger några undantag.

Som SM5POR påpekar -- att förstärka ordet "skall", som redan innebär "ovillkorligen alltid", innebär bara att alla andra skrivningar med "skall" ifarosätts och kan betvivlas.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #100572
Standard RE: Motion 01: DRM-förbudet slopas - 2008-04-21, 16:01

Citat:
Rick Falkvinge (2008-Apr-21)
Citat:
Ken Rabelius (2008-Apr-21)Skulle det låta bättre med téx "skall utan undantag"?

Det är just det som ordet "skall" innebär, om man inte uttryckligen anger några undantag.

Som SM5POR påpekar -- att förstärka ordet "skall", som redan innebär "ovillkorligen alltid", innebär bara att alla andra skrivningar med "skall" ifarosätts och kan betvivlas

hmm, tja, isf räcker det med skall. Bara min hjärna som tycker det finns lite luftrum i det ordet . Men man ska samtidigt inte äventyra trovärdigheten i det pp säger så.... idetta fallet håller jag nog med lite eftertanke med. (Ändå kan jag inte helt undslippa känslan i bakhuvudet att det skulle kunna bli tydligare på nå vis )
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Konstnärslönen slopas Denuviate PP i media 2 2009-09-19 10:29
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
12.3 Motion om Ung Pirats politiska plattform (motion) Stefan Flod Handlingar till Ung Pirats ordinarie förbundskongress 2009 0 2009-02-27 19:41
13. Motion 1 - slopa DRM-förbudet Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 17:05
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13