Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-17, 08:36

Citat:
TeirdeZ (2008-Apr-17)Den podcast du länkar till handlar om frihandelsavtal och byråkrati. Den handlar inte om hur bra en enskild producent har det och motsäger ingenting alls av rättvisemärkningens idé. Således fyller ju rättvisemärkning sitt imperativ utmärkt, och de enskilda producenter som deltar i projektet har oftast både hållbar och inkomstgivande produktion. Däremot fyller varken konsumenterna eller producenterna det imperativ som säger att alla marknadskrafter strävar efter billigast möjliga produktion.

Jag tror dessutom att man inte ska underskatta den markering som ändå görs i och med att allt fler köper rättvise- och/eller miljömärkta produkter. Signalen går också hem, allt fler företag erbjuder numera alternativ eller lägger tom om hela sin produktion! Det är bra.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #100068
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-17, 10:45

Citat:
Qer (2008-Apr-17)
Citat:
TeirdeZ (2008-Apr-17)Den podcast du länkar till handlar om frihandelsavtal och byråkrati. Den handlar inte om hur bra en enskild producent har det och motsäger ingenting alls av rättvisemärkningens idé. Således fyller ju rättvisemärkning sitt imperativ utmärkt, och de enskilda producenter som deltar i projektet har oftast både hållbar och inkomstgivande produktion. Däremot fyller varken konsumenterna eller producenterna det imperativ som säger att alla marknadskrafter strävar efter billigast möjliga produktion.

Jag tror dessutom att man inte ska underskatta den markering som ändå görs i och med att allt fler köper rättvise- och/eller miljömärkta produkter. Signalen går också hem, allt fler företag erbjuder numera alternativ eller lägger tom om hela sin produktion! Det är bra.

Det är inte bara bra, det är en utmärkt utveckling!

Och som ett tillägg till motionen som ett argument för:

Idag säger många pirater att skivbolagen har varít för sena när det gäller att hoppa på tåget (fildelningen)

Jag säger samma sak gällande miljöhänsyn. Den är här för att stanna och kommer troligen inte att försvinna i första taget.

Ska vi då den dag fler och fler bidrag börjar kräva en miljöpolicy DÅ i panik införa en policy?

Eller är det bättre att vi gör det nu så att när den dagen kommer då behöver vi inte få panik?
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #100245
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-18, 22:00

Finns det någon standardmiljöpolicy som man kan anta så att man slipper ta fram en själv?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #100249
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-18, 22:05

Vill nån jobba med att ta fram en miljöpolicy så visst, fint - kör.

Men jag fattar inte varför. Ska vi vara politiskt korrekta eller vad? Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik? Jag hade hoppats att politisk korrekthet heller inte gjorde det.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #100258
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-18, 23:21

Citat:
Blod-Svente (2008-Apr-18)Vill nån jobba med att ta fram en miljöpolicy så visst, fint - kör.

Men jag fattar inte varför. Ska vi vara politiskt korrekta eller vad? Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik? Jag hade hoppats att politisk korrekthet heller inte gjorde det.

Detta har ingenting med "politisk korrekthet" att göra, sånt har jag inget intresse av.

Citat:
Miljön ingår väl ändå inte i PPs politik?

Jag sade det tidigare, en miljöpolicy kommer INTE påverka pp´s politiska linje (läs mina tidigare inlägg). Och om den mot all sannolikhet visar sig göra det då kommer jag förorda att den ska avskaffas. för det är inte miljöpolitik pp ska syssla med.
Svara med citat
  (#6) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #100434
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-20, 11:34

En miljöpolicy hanterar ju mer saker än bara vilken mat vi ska bjuda på när vi lobbar politiker. Det är också en fråga som iaf perifert har varit uppe i anslutning till upphovsrätten - det är miljövänligare att fildela än att tillverka CD/DVDs. :-)

För övrigt har jag precis köpt in en Svanenmärkt copyprinter och kommer att trycka ut alla broschyrer, foldrar, posters och flygblad på Svanenmärkt papper...

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #100746
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-22, 22:31

Styrelsen har behandlat motionen. Styrelsens yttrande finns infört invid motionärens ursprungliga yrkanden (första posten i den här tråden).

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #100761
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-22, 23:02

Citat:
att avslå motionärens yrkanden;

att årsmötet uppdrar åt styrelsen att ta fram en intern miljöpolicy och jämställdhetspolicy att presentera snarast. Denna kan sedan påverkas genom diskussioner i forumet och konsensus på vanligt sätt.

Detta alternativ är för mig helt godtagbart.
Svara med citat
  (#9) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Länk: #100762
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-22, 23:06

Motionären har jämkat sina yrkanden med styrelsens.

(Detta är byråkratiska och betyder att motionären har tagit tillbaka sina egna yrkanden för att i stället yrka att årsmötet ställer sig bakom styrelsens yrkanden på motionärens motion.)

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #100763
Standard RE: Motion 09: Uppdra åt styrelsen att ta fram en för pp fungerande intern miljöpolicy - 2008-04-22, 23:13

nja, jag har väll inte uttryckligen dragit tillbaka min motion (men det kunde tolkas så).

Iaf, så håller jag nog med att det är bättre att saken får diskutteras igenom nogrannt och inte bara går igenom bara sådär då vissa skulle kunna tycka det kan liknas vid att köra över folk. Då är det bättre att man tar fram en grundplan som sedan får igenomgås genom diskusktionsform.

jag säger så här då, Jag drar inte tillbaka motionen (utifall det finns andra som vill rösta för den), Men min personliga rekommendation är är att rösta för styrelsens förslag. (Jag får tänka på hur jag uttrycker mig).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Miljöpolicy inom UP Ken Rabelius Ung Pirat - allmänt 29 2010-04-28 23:08
C08. Motion om intern offentlighetsprincip redhog Övriga motioner 8 2010-04-12 17:29
21. Motion 9 - intern miljöpolicy Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 1 2008-04-27 16:14
En fungerande ekonomi utan DRM? Mats Eriksson Övrig piratpolitik 0 2006-08-30 11:53
Icke-fungerande länkar SimonRosenqvist Forumgruppen/teknisk support 0 2006-06-03 19:59