Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Hjälp med öppetbrev från artister för fildelning - 2006-09-08, 18:49

Något särskillt exemepel du tänker på?

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
7 Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #53452
Standard RE: Hjälp med öppetbrev från artister för fildelning - 2006-09-09, 13:45

Tyvärr har jag inget konkret förslag på hur. =\

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rasmus Andersen Inte uppkopplad

Rasmus Andersens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #56888
Standard RE: Hjälp med öppetbrev från artister för fildelning - 2006-09-18, 09:28

<FONT face="Courier New">Mailade bandet LE sport, och tänkte dela med mig.</FONT></P><P><FONT face="Courier New">Hej! <BR><BR>Jag heter Rasmus Andersen, jag har köpt ett par skivor från er efter att <BR>jag hört låtarna via fildelning. Jag gått på era konserter och köpt en <BR>tröja och hade aldrig upptäckt er ifall inte fildelningen fanns. <BR><BR>Anledningen till att jag skriver: <BR><BR>Ett antal artister har skrivit på en lista MOT fildelning, alltså FÖR att <BR>1,2 miljoner fildelare kriminaliseras. Jag tycker att detta är fel, jag <BR>tycker att det är lagen det är fel på. Jag och många med mig köper en <BR>skiva/går på konsert/köper merch efter vi har hört artisten - på internet. <BR>När dessutom en skiva kostar uppåt 170:- och skivbolagen får den stora <BR>summan känns det idiotiskt att köpa den innan man hört den. Jag köper <BR>skivan när jag gillar musiken. <BR><BR>Jag är piratpartist och letar artister som skulle kunna tänka sig att <BR>skriva på en lista "Artister FÖR fildelning". <BR><BR>Så nu är min fråga till er - hur ställer ni er till frågan? <BR><BR>Tack för bra musik. <BR><BR>Med vänliga hälsningar <BR><BR>Rasmus Andersen </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New">Hej Rasmus! <BR>Kul att du gillar vår musik. Är nyfiken på var du köpt tröjan, för vi har inte gjort några sådana. Vore kul att veta om nån annan har och var man kan få tag på dem! <BR><BR>Vi e som du nog redan listat ut, inte mot fildelning. Vet inte om vi vill skriva på en lista, beror på hur formuleringen ser ut. Vi vill inte förknippas med ett parti, även om vi sympatiserar med dess åsikter/åsikt. <BR><BR>Skicka gärna över mer info om hur listan kommer att se ut, och hur ni tänker använda den. <BR><BR>Bästa hälsningar <BR>Fredrik Hellström, Le Sport </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New">Hej! <BR><BR>Jag satt på jobbet när jag skrev mailet och skickade då olika mail till olika artister. Jag blandade antagligen ihop mailen, haha. Jag köpte nämligen tröjan av INC, ni vet säkert vilka de är. Er såg jag på mejeriet i lund när bright eyes, vapnet, acid house kings och faint spelade. Fast då hette ni eurosport. <BR><BR>Ert album Euro deluxe dance party har jag också införskaffat mig <BR><BR>Skulle faktiskt vara lite sant att få svar på frågan som alltid diskuteras i forumet: <BR><BR>Tjänar ni mycket på försäljning av cd-skivor, i förhållande till merch/uppträdanden? <BR><BR>Sen måste jag tillägga: Ni ANAR inte hur mycket vi har dansat till Show me your penis i mitt hus. En kakelplatta är sönder kan jag säga. <BR><BR>Tack för att ni finns. <BR><BR>Mvh/ rasmus </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New">hej! <BR><BR>vi tjänar inte pengar på skivförsäljning eftersom vi säljer mycket få skivor. vi har ingen merchförsäljning och om man nödvändigtvis vill dela upp musikskapande i olika "delverksamheter" som t ex uppträdanden och försäljning av inspelad musik, så är det ju konserter som betalar bäst. samtidigt så är det viktigt att tänka på att det är samma jobb som gördet möjligt för oss, både att spela in- och sälja skivor och att göra konserter, nämligen det kreativa jobbet. och det kreativa jobbet genererar inte pengar, tvärt om faktiskt det handlar om en negativ timlön. så vi har våra mecenater: jag pluggar (csn-lån) och fredrik jobbar som förskollärare. <BR><BR>vad jag reagerade på när jag läste om piratpartiet är att ni vill slopa upphovsrätten. jag tror inte att jag förstår vad ni menar. för mig är upphovsrättens främsta uppgift inte att göra det möjligt att ta betalt av privatpersoner som är musikintresserade. t ex: en av våra låtar kommer att "hyras ut" till ett företag och min andel av pengarna kommer att gå till typ rädda barnen, jag har inte bestämt ännu. det handlar om mycket pengar i våra mått mätt och det här företaget skulle inte ha några som helst incitament att betala för vår låt om det inte vore för upphovsrätten. dvs i det här fallet: ingen upphovsrätt- inga pengar till le sport och de rädda barnen. <BR><BR>upphovsrättens funktion som jag ser det är att skydda mig från att någon med andra intressen än musikintressen skulle kunna använda mina låtar utan tillåtelse. så varför vill ni slopa den? för mig handlar det om vilka den ska riktas mot, alltså inte mot musikintresserade privatpersoner. känns som slöseri med energi att ge sig på lyxproblem som upphovsrätten istället för t ex läkemedelspatenten. <BR><BR>men det är bra att folk engagerar sig i saker antar jag, lycka till i valet. <BR><BR>mvh <BR><BR>örjan </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New">Hej! <BR><BR>Vad kul att du tar dig tid att diskutera. Så här ligger det till: <BR><BR>Vi ska absolut inte slopa upphovsrätten. Vi ska slopa den i privat syfte, utan vinstintresse. Dvs: Ett företag som vill använda er låt gör det kommersiellt och måste därför givetvis betala för den. DOCK vill vi sänka tiden som upphovsrättsinnehavaren har rätt att få betalt för den, som är 70 år efter din död. Det finns många studier som pekar på fildelare köper fler skivor och går på fler konserter. <BR><BR>Skivbolagen förlorar på det - sant. Men vi ser endast skivbolagen som en informations-förmedlare. Enligt andra undersökningar är det just skivbolagen som tjänar de stora kosingarna. Ungdomar är kriminella idag, för att de laddar hem musik från internet. Och straffet vill bodström höja till 4 år - lika mycket som om jag skulle våldta någon. Det är orimligt. Det är orimligt att kriminalisera 1,2 miljoner fildelare i Sverige. ´ <BR><BR>Sen finns det en till aspekt: <BR><BR>För att kontrollera fildelningen måste man kontrollera ALL kommunikation. Alla ettor och nollor som går över internet. Oavsett om det är ett brev till din läkare, advokat eller ifall du skickar toy story 2. Och polis och åklagare har full tillgång till det. Det är inte bra, då flera exempel finns på att polisen har missbrukat det. Detta är bara första steget - bodström är på väg att övervaka allt. Jag vet inte hur påläst du är på den fronten. Bodström vill hur som helst driva igenom ett antal lagar som är otroligt kränkade på privatlivet. Han vill också sänka så att det&nbsp;är fullt tillåtet att bugga din dator, din webcam, din telefon och varenda liten knapptryckning på tangentbordet ifall du är MISSTÄNKT till ett brott som kan ge dig 2 månaders fängelse. Som om det skulle vara nog. Det kommer dessutom var fullt lagligt att bugga dina bekantas telefoner/datorer. <BR><BR>Detta var en lång utläggning, och det finns så mycket mer att säga. Vi ser internet som en stor reklam-spridare för artister. Som det faktiskt är. Vi lever i ett tekniskt samhälle där utvecklingen går framåt. Varför stanna upp den? <BR><BR>"När förändringarnas vindar blåser bygger en del vindskydd och en del väderkvarnar." - kinesiskt ordspråk som tål att tänkas på. <BR><BR>Läs gärna vidare på piratpartiets hemsida. www.piratpartiet.se <BR><BR>Jag ber om ursäkt för den låna utläggningen, men jag kände mig tvungen att förklara hur det låg till även ifall det finns väldigt mycket mer att säga och mycket jag har glömt. <BR><BR><BR>Ännu en gång - tack. Det är kul med respons och visat intresse. <BR><BR>Mvh <BR><BR>Rasmus </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New">hej! <BR><BR>det var en fin utläggning.. har dock som sagt inget emot fildelningen. <BR><BR>/örjan </FONT></P><P><FONT face="Courier New">-----------------------------------------------------</FONT></P><P><FONT face="Courier New"></FONT>&nbsp;</P><P><FONT face="Courier New">Jag hoppas inte att jag ljög allt för mycket. </FONT></P><P><FONT face="Courier New"></FONT><BR>&nbsp;

[hr]<P>Rasmus Andersen, piratpartist</P><P><FONT face="Arial Black"><EM>P</EM></FONT>I<STRONG><FONT face="Courier New" size=3>R</FONT><FONT face="Arial Narrow" size=1>A</FONT>C</STRONG><FONT face="Arial Black" size=1>Y</FONT> <FONT face="Comic Sans MS" size=3>I</FONT><FONT face="Courier New">S</FONT> <FONT face=Arial><STRONG>N</STRONG></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1><EM>O</EM></FONT><FONT face=Tahoma><STRONG>T</STRONG></FONT> <FONT face="Comic Sans MS"><EM><STRONG>A</STRONG></EM></FONT> <STRONG>C</STRONG><FONT face="Courier New"><FONT size=1><STRONG>R</STRONG></FONT>I</FONT><FONT face="Comic Sans MS">M</FONT><FONT size=1><STRONG>E</STRONG></FONT><FONT size=4>.</FONT> <FONT size=3><STRONG>S</STRONG></FONT><FONT face=Arial><EM>H</EM></FONT><STRONG><FONT face="Comic Sans MS">A</FONT><FONT size=1>R</FONT><FONT size=3>I</FONT><FONT face="Arial Black" size=1>N</FONT><FONT face="Comic Sans MS"><EM>G</EM></FONT></STRONG> <FONT face="Arial Black"><EM>I</EM></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1>S</FONT> <STRONG><FONT size=1>C</FONT><FONT face=Tahoma size=3><EM>A</EM></FONT><FONT face="Comic Sans MS" size=1>R</FONT></STRONG>I<FONT face="Arial Black"><EM>N</EM></FONT><FONT face=Arial size=1>G</FONT><FONT size=4>.</FONT>

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Om artister mot fildelning. ponkass Kultur och upphovsrätt 0 2009-02-27 17:45
Två av fem artister vill legalisera fildelning Jan Lindgren PP i media 10 2008-03-30 17:59
50 cent: "Fildelning skadar inte artister" Christian Engström PP i media 5 2007-12-11 06:59
Artister för fildelning JohanR Kultur och upphovsrätt 39 2006-11-15 13:44
Bevis på att fildelning lönar sig för artister Anders Löfgren PP i media 13 2006-06-10 22:56