Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Joakim Holgersson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Fp släckte hemsidan - 2006-03-23, 13:06

Citat:
Maria Carlshamre: Partiet agerade som UD – stängde EU-betald webbsida

Freivalds avgår. Det var på tiden. Även om jag personligen hade föredragit att det hade varit redan på grund av hanteringen av Tsunamikatastrofen och inte först vid stoppandet av Muhammedbilderna på Sverige*demokraternas hemsida Det tragikomiska i situationen är emellertid folkpartiets agerande.

I sin anmälan av Freivalds till KU skrev Lars Leijonborg att ”den politiker som agerar för att avbryta en publicering tar på sig ett mycket stort ansvar. [...] Det är enligt TF:s första paragraf laglig domstol, och alltså inte politiker, som ska avgöra när tryck- och yttrandefrihetens gränser överskrids.”

Men det folkpartiet kritiserar Freivalds och UD för ägnar de sig själva åt. Det som i höstas hände med min hemsida www.carlshamre.se ger tydliga associationer just till det som Leijonborg skriver i sin anmälan.

resten o hela artiklen finns hos Aftonbladet

Citat:

Någon gång i oktober 2005 upptäckte jag att min hemsida var släckt. Vidare hade allt material som lagts ut – mina texter och pressmeddelanden – försvunnit.

När jag påtalade detta fick jag i en e-post ett absurt erbjudande att köpa (!) domännamnet www.carlshamre.se.

Citat:
Och till sist: eftersom pengarna för hemsidan betalades ut bara någon vecka innan den släcktes ner - när har folkpartiet tänkt betala tillbaka dem till parlamentet?

x - x

Svara med citat
  (#2) Gammal
crossboy_kawaboy Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #13243
Standard RE: Fp släckte hemsidan - 2006-03-24, 13:23

Kasst gjort

Ett kulturellt samhälle är ett samhälle där alla har rätt till all kultur. Utan begränsning efter storleken på plånboken.

Svara med citat
  (#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #13287
Standard RE: Fp släckte hemsidan - 2006-03-24, 19:23

Det är fult gjort av Folkpartiet att bryta ingångna avtal (vilket är vad jag tolkar detta som), men jämförelsen med UD:s agerande haltar rejält. Det var inte UD som tillhandahöll servern åt SD-kuriren, utan det var ett privat webbhotell med vilket UD inte hade något att göra.

När Leijonborg hävdar att "politiker" inte skall styra vad som publiceras i Sverige, då menar han styrning genom offentlig maktutövning, inte att den som är politiker till yrket inte samtidigt skulle kunna agera förläggare eller utgivare av skrifter. Till och med Laila Freivalds skulle kunna ge ut en egen tidning, och då får hon naturligtvis bestämma vad som skall stå i den. Vad Freivalds inte får göra är att bestämma vad som skall stå i andras tidningar, vare sig Maria Carlshamres, Folkpartiets eller Sverigedemokraternas.

Vad jag kan se har Folkpartiet haft ungefär samma relation till Maria Carlshamres webbsida som Levonline hade till Sverigedemokraternas, dvs de hade ett avtal om att hysa den på sin server, ett avtal som de av något skäl sedan bröt. Det kan möjligen vara skäl för skadestånd, men inte stridande mot svensk grundlag.

Anders Andersson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
hemsidan Mab Piratstudenterna i Uppsala 0 2008-03-02 23:33
Hemsidan 2.0 John Nilsson Hemsidan för Ung Pirat 7 2007-09-03 21:39
Hemsidan är död! Länge leve hemsidan! Jon Severinsson Hemsidan för Ung Pirat 70 2007-07-29 14:05
Hemsidan drevis Mediagruppen 1 2007-05-05 23:18
Hemsidan Lukas Klingsbo PP i media 1 2006-06-01 16:36