Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Arthur Dent Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008
Standard Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-09, 19:29

Hej!

Vad säger ni om att skapa tre tydliga hållpunkter för genomförandet av PPs principprogram. Såg att det även i 3.1 kommer att stå en begränsning av upphovsrätten till 5 år. Eftersom jag tycker det är lite mycket att ta in såhär till att börja med även om jag är ombord på övriga frågor skulle jag hellre rösta på er om ni sa att första fyra åren i riksdagen kräver vi en sänkning till 30 år. Andra fyraårsperioden kräver vi ner till 15 år osv. Samma tankar över hela linjen. Strama upp och närma er principprogrammets slutmål vartefter så blir det lättare att våga rösta på PP. Då kan de som tycker 30 år rösta in er första gången men hoppa av därefter. Dessutom slipper ni jämka ihop kärntruppernas övertygelse med de väljare som liksom jag själva är upphovsmän och inte vill gå riktigt hela vägen på en gång.

Ställde ursprungligen frågan på Ricks blog, och fick svaret att det finns i "sjökortet för upphovsrätt och kultur". Trots att jag redan har fått ett bra svar ställer jag frågan igen. Varför? Eftersom 1) Det är kul att göra en första post här 2) Jag tycker att det är viktigt att PP inte framstår som mer extrema än man faktiskt är. Fem år syns ofta i debatten, och jag i likhet med många andra skulle jubla över exempelvis 50 eller 30 år medan 5 är för stort för den mentala kartan.

Dessutom är det i högsta grad en fråga som är relvant för de digitaliseringsprojekt som pågår stort inom arkiv och biblioteksväsendet i hela världen. Idag hindras tillgängliggörandet av kulturarvet.

Vänligen/Arthur Dent

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #110312
Standard RE: Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-10, 03:34

Det finns en gammal tråd om detta:

http://forum.piratpartiet.se/Topic101256-6-1.aspx

Jag funderade kring om 10 år skulle vara ett rimligare första steg än 5 år och blev anklagad för att vara värre än upphovsrättsmaffian på nåt jävla vänster.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #110320
Standard RE: Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-10, 07:45

Citat:
Winston Smith (2008-Jul-10)Jag funderade kring om 10 år skulle vara ett rimligare första steg än 5 år och blev anklagad för att vara värre än upphovsrättsmaffian på nåt jävla vänster.

Stackars. Här får du ett virtuellt presentkort på en kopp kaffe med tröstkaka att lösas ut i RL om vi någonsin träffas.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#4) Gammal
Fahrenheit451 Inte uppkopplad

Fahrenheit451s avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #110350
Standard RE: Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-10, 13:37

Visst tror jag det är bra om vi beslutar om en viss tidsbegränsning, men det som jag anser är viktigast är att folk får upp ögonen för vad detta egentligen handlar om. Ett fritt Internet, utan restriktioner och där information, kultur delas med samtliga som befolkar detta uttrymme.

Budskapet anser jag vara viktigast. Dessutom tror jag vi måste backa en aning, eller i allafall formulera oss på ett sådant sätt vi inte retar upp de skivbolag, de musiker eller kulturutövare som ännu inte förstår vad det är vi är ute efter. Vi vill inte ruinera dem, men hittills tycker jag vi uttrycker oss på ett sådant sätt att vi väcker en rädsla inom dessa människor så att de istället för att gå med oss, blir rabiata motståndare till allting vi står för. Jag anser att vi behöver dem och för att få över dem på vår sida så kanske det vore läge att utrycka oss på ett sätt som även dessa kan förstå.

---------------

"Demokrati uppstår när man eftersträvar alla medborgares frihet och jämlikhet och tar hänsyn till deras antal men inte deras art"; Aristoteles

Jonathan Müller

Ny mycket bättre blogg
http://liebenow.wordpress.com/

Svara med citat
  (#5) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #110362
Standard RE: Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-10, 15:29

Citat:
Qer (2008-Jul-10)Stackars. Här får du ett virtuellt presentkort på en kopp kaffe med tröstkaka att lösas ut i RL om vi någonsin träffas.
Schyst!

Citat:
Steffan Müller (2008-Jul-10)Visst tror jag det är bra om vi beslutar om en viss tidsbegränsning, men det som jag anser är viktigast är att folk får upp ögonen för vad detta egentligen handlar om. Ett fritt Internet, utan restriktioner och där information, kultur delas med samtliga som befolkar detta uttrymme.
Tyvärr verkar det som att opinionen behöver höra mer konkreta exempel och slogans för att övertygas än allmänt prat om fri- och rättigheter.

Citat:
Budskapet anser jag vara viktigast. Dessutom tror jag vi måste backa en aning, eller i allafall formulera oss på ett sådant sätt vi inte retar upp de skivbolag, de musiker eller kulturutövare som ännu inte förstår vad det är vi är ute efter. Vi vill inte ruinera dem, men hittills tycker jag vi uttrycker oss på ett sådant sätt att vi väcker en rädsla inom dessa människor så att de istället för att gå med oss, blir rabiata motståndare till allting vi står för. Jag anser att vi behöver dem och för att få över dem på vår sida så kanske det vore läge att utrycka oss på ett sätt som även dessa kan förstå.
Ja, jag tyckte att 5 år lät väldigt aggressivt som ett första steg bl.a. ur denna synvinkel. Men jag tycker iofs att 5 år (och i slutändan 0 år) är mycket rimligare än liv+70.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Arthur Dent Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #110398
Standard RE: Hållpunkter för genomförande av principprogrammet - 2008-07-10, 21:03

Visst behövs det tydligare slogans och hela balunsen Det är precis det jag är ute efter. Jag har känslan av att ni har något stort och bra på gång här. Jag tycker att Piratpartister i allmänhet och Rick i synnerhet ofta har bra synpunkter i debatten, men jag är ändå inte riktigt övertygad. Idén om bibliotek är ju accepterad sedan tidigare och den ersättning man har betalat i Sverige från bibliotekens sida har ju egentligen mest varit kulturpolitiskt motiverad för att stödja svenska författare. (snarare än upphovsrättsligt motiverad dvs).

På tal om livstid + år så är jag helt ombord på att skippa livstiden som ett kriterium och köra på en viss tid från verkets publicering. Kör man livstid på 10 år blir det ju annars intressant att låta en knarkande legendar som vägrar "sälja ut" gå ner sig helt för att sedan profitera på dennes material.

Nåväl - åter till frågan. Jag tycker som sagt att det vore bra om det fanns ännu tydligare material och exempel för att sätta sig in i hur PP tänker sig verkligheten framöver. Gärna med så mycket hänvisningar till vetenskapligt material som möjligt. Det finns ju en bra lista, men jag vill gärna ha hänvisningar i varje fråga för att undvika för mycket tyckande.

/Arthur

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Utveckling av principprogrammet mobboffer Färdigbehandlade frågor 4 2010-02-25 12:20
Översättningar av principprogrammet infinite_emma Hjälp sökes 7 2009-10-29 20:21
Principprogrammet ej uppdaterat? agnesson Forumgruppen/teknisk support 5 2009-04-24 00:15
Principprogrammet 3.2 megaman Övrig piratpolitik 17 2009-01-18 01:20
12. Revidering av principprogrammet Rick Falkvinge Möte den 28-29 januari 2006 112 2006-01-30 09:13