Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Arthur Dent Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008
Standard Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-10, 21:07

Hej!

Vore inte en absolut första punkt att införa en "public domain" som den som vill kan donera sina verk till? Creative Commons funkar ju bra idag för de som vill, men man kan ju inte helt avsäga sig rättigheterna. Om man lade administrationen på Stim skulle man dessutom få ett bra centralt register att gå och hämta garanterat fritt material ur. Vore ju fint om de också registrerade Creative Commons-licensierade verk.

Frågan kanske redan är diskuterad, men jag har som sagt lite svårt att skapa mig överblick eftersom jag har ont om tid till det här.

/Arthur

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #111082
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-15, 14:02

Problemet med "public domain" enligt den amerikanska modellen är att den buntar ihop den ideella och ekonomiska upphovsrätten...

Jag har inte sett någon diskussion om det tidigare, men då vi är för den ideella upphovsrätten så kan jag inte se hur vi skulle vara för en "american-style public domain".

Om du vill "donera" dina ekonomiska rättigheter till allmänheten så är det bästa sättet att göra det att ge en oåterkallelig licens till allmänheten. Creative Commons Attribution är en bra sådan licens, men det finns fler.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #111084
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-15, 14:16

Det behövs inget register för Public Domain.

Public Domain inträffar den 1 januari dödsår plus ett plus sjuttio.

Exempel: Johan Lindström Saxon dog 1935 (dag ointressant). Public Domain inträffar 1 januari 2006 (1935+1+70).

Allt du behöver veta är dödsåret.

Piratpartiet vill satsa en halv miljon i valsedlar (som går till papperskvarnen dagen efter valet) år 2010 för att få det ändrat till fem år efter publicering av varje enskilt verk. Lycka till. PS. Internationella avtal har satt ett minimum till liv plus 50 år. Lång näsa.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008

Länk: #111085
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-15, 14:22

Citat:
minata (2008-Jul-15)Det behövs inget register för Public Domain.

Eller där upphovsmannen väljer att bete sig generöst i stället för gnidet.

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#5) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #111095
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-15, 16:32

Citat:
Qer (2008-Jul-15)
Citat:
minata (2008-Jul-15)Det behövs inget register för Public Domain.

Eller där upphovsmannen väljer att bete sig generöst i stället för gnidet.

Det är hur det fungerar i USA. I Sverige finns inte "public domain" alls!

I Sverige upphör inte de ideella rättigheterna till ett verk när upphovsmannen varit död i sjuttio år, och de går inte heller att avsäga sig. I Sverige får du inte ändra två ord i "Röda rummet" och påstå att du är ensam författare bara för att August Strindberg dog innan 1938. I USA är det däremot helt OK att göra så, då "Röda rummet" är i "Public Domain" och därför inte täcks av upphovsrätten längre.

I Sverige går det inte heller att helt avsäga sig de ekonomiska rättigheterna innan de upphör sjuttio år efter att upphovsmannen har dött. Däremot kan de överlåtas till någon annan (vilket för övrigt alltid sker, om inte förr så när upphovsmannen dör och någon får ärva dem). Det närmsta man kan komma till "Public Domain" i Sverige är att licensiera rättigheterna under en licens som tillåter vem som helst att göra vad som helst med verket (så långt som lagen tillåter, det går ju som sagt t.ex. inte avsäga sig sina ideella rättigheter).

Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #111126
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-15, 18:36

Citat:
Jon Severinsson (2008-Jul-15)

Det är hur det fungerar i USA. I Sverige finns inte "public domain" alls!

Projekt Runeberg kallar det för allmängods

källa:

http://runeberg.org/admin/copyright.html

Den ideella rättigheten kommer väldigt sällan till tals i Sverige.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #111233
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-16, 10:57

Citat:
minata (2008-Jul-15)Projekt Runeberg kallar det för allmängods

http://runeberg.org/admin/copyright.html
Den där sidan förenklar mycket, så mycket att det är på gränsen till lögner.

Upphovsrätten upphör aldrig i Sverige, endast de ensamrätter som är associerade med upphovsrätten upphör.

Allmängods är en fin term, ungefär som vår kulturell allemansrätt, men har ingen generellt accepterad definition, och bör därför användas med försiktighet.

Svara med citat
  (#8) Gammal
minata Inte uppkopplad

minatas avatar

Länk: #111244
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-16, 13:19

Auktoriteten i Sverige för digitalisering av gamla texter är Projekt Runeberg. De har fått påpekande från Nationalmuseumet att Carl Larsson-jpg på sajten är avfotograferade målningar där Nationalmuseumet har rättigheterna. Men för Carl Larssons släktförening är det okey att ha Carl Larsson-material på sajten. Projekt Runeberg har struntat i Nationalmuseumets propåer.

Jag har många Carl Larsson på min egen sajt eftersom jag har mycket Elias Sehlstedt på sajten. Carl Larsson illustrerade Elias Sehlstedts dikter. Återigen - den ideella rätten är inget problem i Sverige. Det skulle vara intressant om det någonsin finns stämningar som härrör sig på liv plus sjuttiomaterial.

Det jag kan tänka mig om att det finns problem är att scanna in bilder från böcker, fotografera av målningar.

Jag har scannat in många bilder från böcker där det är uppenbart att jag bryter mot upphovsrätten. Men det är så det fungerar i det toleranta rättssamhället Sverige, det mesta i upphovsrätten, ses mellan fingrarna.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Arthur Dent Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #111268
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-16, 19:55

Tror att Jon anar vad jag menar. Eftersom det inte är möjligt att helt avsäga sig sin ekonomiska och ideella upphovsrätt i Sverige tycker jag det vore bra att införa det. Varför? Eftersom Creative Commons är en bit på vägen, men inte når ända fram.

Det är ju faktiskt fullt möjligt att man inte vill göra några anspråk på materialet. Om sedan tullen hittar mitt material i din laptop under en godtycklig Ex officio-sökning med stöd av ACTA kan du råka illa ut för att ha gått längre än vad Creative Commons kräver. Det förutsätter dessutom att jag varit så förutseende att jag licensierat det under CC. För den stora massa av folk som lägger ut gratis mp3:or och hoppas att folk skall upptäcka deras band kan det bli värre. Deras fans riskerar att bli arresterade i massor.

Ovanstående är ett väldigt extremt och konspirationshumoristiskt exempel, men ändå inte så långt borta. I Pirate Bay fallet såg vi ju hur man stämmer utan att ha artisternas stöd. Nu är ju en lag om att donera "allmängods" bara ena halvan för att få ordning på samhället. Andra halvan kanske kunde vara att de som har ekonomisk och ideell upphovsrätt gemensamt måste stämma. Kanske lite taskigt mot skivbolagen, men det förhindrar ju en del rovdrift som man som upphovsman inte vill bli förknippad med.

Kan det vara något?

Svara med citat
  (#10) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #111318
Standard RE: Finns "public domain" inskrivet i PPs agenda? - 2008-07-17, 08:50

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Tror att Jon anar vad jag menar. Eftersom det inte är möjligt att helt avsäga sig sin ekonomiska och ideella upphovsrätt i Sverige tycker jag det vore bra att införa det. Varför? Eftersom Creative Commons är en bit på vägen, men inte når ända fram.
Då jag är en mycket stark förespråkare av den ideella upphovsrätten så tycker jag att Creative Commons Attribution når ända fram. Creative Commons Attribution Non-Derivatives, Creative Commons Attribution Non-Commercial etc når inte riktigt dit, men sen så finns de just därför, för folk som inte vill gå hela vägen...

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Det är ju faktiskt fullt möjligt att man inte vill göra några anspråk på materialet.
Jag har ännu inte träffat en artist (av något slag) som medvetet har släppt material som han inte vill kännas vid alls. Om man inte vill göra ekonomiskt anspråk på materialet så fungerar Creative Commons Attribution perfekt.

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Om sedan tullen hittar mitt material i din laptop under en godtycklig Ex officio-sökning med stöd av ACTA kan du råka illa ut för att ha gått längre än vad Creative Commons kräver.
Faktiskt inte, då absolut alla Creative Commons varianter tillåter innehav i absolut alla fall. Endast spridning är villkorat i Creative Commons licenserna (exakta villkor varierar beroende på vilken Creative Commons licens det handlar om), men innehav är alltid tillåtet.

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Det förutsätter dessutom att jag varit så förutseende att jag licensierat det under CC.
Med ditt förslag så kräver det i stället att du varit förutseende nog att släppa det under Public Domain, så det är faktiskt ingen skillnad...

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)För den stora massa av folk som lägger ut gratis mp3:or och hoppas att folk skall upptäcka deras band kan det bli värre. Deras fans riskerar att bli arresterade i massor.
Yepp, det stämmer, men det skulle inte införande av Public Domain ändra på, då det skulle vara precis lika krångligt för bandet att släppa något som Public Domain som det idag är att licensiera det under Creative Commons.

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Ovanstående är ett väldigt extremt och konspirationshumoristiskt exempel, men ändå inte så långt borta. I Pirate Bay fallet såg vi ju hur man stämmer utan att ha artisternas stöd.
Försökte stämma faktiskt, de får inte göra det (ännu i alla fall) utan upphovsrättsinnehavarens stöd.

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Nu är ju en lag om att donera "allmängods" bara ena halvan för att få ordning på samhället. Andra halvan kanske kunde vara att de som har ekonomisk och ideell upphovsrätt gemensamt måste stämma. Kanske lite taskigt mot skivbolagen, men det förhindrar ju en del rovdrift som man som upphovsman inte vill bli förknippad med.
Faktum är att detta gäller redan idag! Det finns förslag på att detta skall ändras på, och de är Piratpartiet redan motståndare till. Sen så är det ju ofta (men inte alltid) så att de ekonomiska rättigheterna tillhör skivbolaget, så att skivbolaget därför är den som har rätten att stämma någon om de inskränker på de ekonomiska rättigheterna. Enda sättet att komma åt det är att göra privat (icke-kommersiell) användande tillåtna utan tillstånd från den som innehar de ekonomiska rättigheterna, vilket Piratpartiet redan står för.

Citat:
Arthur Dent (2008-Jul-16)Kan det vara något?
Av de anledningar jag beskriver ovan, imho nej...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"The Public Domain" av James Boyle infinite_emma Övrig diskussion 0 2008-11-30 11:27
Open source v. Public Domain John Nilsson PP i media 2 2007-02-11 22:18
Sidor som har "public domain" på sitt innehåll MikaelHellqvist Kultur och upphovsrätt 7 2006-05-10 22:29
Gäller Public Domain i Sverige? Romlin Kunskap och patenträtt 10 2006-04-11 17:09
Tales from the Public Domain: Bound by Law? (Eng) Richie PP i media 1 2006-03-15 12:43