Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nille Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard OSS - 2006-01-02, 10:55

Jag undrar vad ni har för inställning mot utökat användande av OSS (öppen källkod) och öppna format (media, dokument mm) i myndigheter.

Då jag personligen finner det viktigt.

Och hadde helst sett att alla myndigheter var tvugna att använde öppnaformat på all media.

Samt att deras webbsidor fungerar mot olika operativsystem och webbläsare.

Hadde gärna sett en lag om att almänna sidor (myndigheter,banker,skolor mm) fungerar oavsett operativsystem,

Och använder öppna format.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Niklas Inte uppkopplad

Länk: #105
Standard RE: OSS - 2006-01-02, 12:51

Dessutom skulle det kanske vara passande att använda PHP/MySQL på sidan, istf ASP och Access(?) som i nuläget.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #110
Standard RE: OSS - 2006-01-02, 12:55

Rick är lite skadad efter att ha jobbat på Microsoft i många år och det tar ett tag att operera bort alla implantat. ;-)

Skämt åsido var det där min första tanke också, men å andra sidan är det lite kul (på flera nivåer) att siten faktiskt drivs av kommersiell (och betald!) programvara. Lite synd är det att den inte körs på LAMP, för då vore det enklare för mig att sätta upp en mirror om det skulle behövas av trafiktekniska skäl (Jag kör av princip inte Windows på produktionsservrar sedan NTFS åt upp ett par hundra gig för mig för några år sen).

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Nille Inte uppkopplad

Länk: #5273
Standard RE: OSS - 2006-01-13, 22:45

Undrar fortfarande var ni tycker angående mitt inlägg i denna tråden?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rheo Inte uppkopplad

Länk: #5282
Standard RE: OSS - 2006-01-13, 23:44

Jag tycker att det är en mycket viktig sak att myndigheter använder öppna filformat.

Läs denna tråd där det tidigare har diskuterats: https://www.piratpartiet.se/forum/Topic3946-65-1.aspx

Svara med citat
  (#6) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #5285
Standard RE: OSS - 2006-01-13, 23:53

Citat:
Nille (2006-Jan-02)Jag undrar vad ni har för inställning mot utökat användande av OSS (öppen källkod) och öppna format (media, dokument mm) i myndigheter.

Då jag personligen finner det viktigt.

Och hadde helst sett att alla myndigheter var tvugna att använde öppnaformat på all media.

Samt att deras webbsidor fungerar mot olika operativsystem och webbläsare.

Hadde gärna sett en lag om att almänna sidor (myndigheter,banker,skolor mm) fungerar oavsett operativsystem,

Och använder öppna format.

Jag är med på att kräva öppna och fria standarder för publicerat material och offentliga handlingar; när vi ändå är igång så tycker jag det är naturligt att en myndighet måste lämna ut handlingar ur elektroniska register i ett elektroniskt format om det efterfrågas -- idag är de bara skylldig att lämna ut utskrifter.

Att kräva att myndigheters websidor fungerar i olika operativsystem och webläsare får nog begränsas till ett platformsurval som någon myndighet får definiera. Flash,mp3 bör t.ex. inte tillåtas (om nu inte alla lagar som begränsar dem försvinner) medans Mozilla måste stödjas osv...

Vilka standarder företag väljer att publicera sina sidor i tycker jag hederlig konkurrens får hantera.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#7) Gammal
vigfus Inte uppkopplad

vigfuss avatar

Länk: #5430
Standard RE: OSS - 2006-01-15, 00:48

Citat:
Nille (2006-Jan-02)Hadde gärna sett en lag om att almänna sidor (myndigheter,banker,skolor mm) fungerar oavsett operativsystem, och använder öppna format.
OMG yes. När företagshemsidor inte stödjer alternativa webläsare är det deras förlust, men jag vill ha myndighetssidor och sånt läsbart iaf i Firefox.

[hr]//Knutte Söderberg, Kristianstad

knutte.soderberg@piratpartiet.se

Fotoalbum:vigfus.blogg.se

PS. Pirater har skägg

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Länk: #5630
Standard RE: OSS - 2006-01-16, 02:58

Det finns väl lagar om tillgänglighet för handikappade? De lagarna kanske går att använda som språngbräda i just syftet att myndigheters hemsidor skall följa standard?

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Nille Inte uppkopplad

Länk: #9209
Standard RE: OSS - 2006-02-11, 08:23

Jag hade gärna sett handikaps anpassnig på alla officiella hemsidor i lagen.

Detta är ett ämne jag brinner starkt för och vill att piratpartiet tar upp.

Det och den och den personliga intigriteten är det jag brinner messt för.

Vill gärna ha ett officiellt utalande i frågan.

Samt vill jag att gpl fortfarande ska få ha sin copyleft kvar som är beroende av uppehovsrätten.

Dessa frågor tror jag kommer vinna röster och bör ej överses som fyktiga frågor.

Varför ska vissa människor diskrimineras från webben pga val av operativ handikap mm.

Och så vill jag att elektroniska underskrifter ska godkännas för ett parti på 2000-talet.

Jag anser att dessa frågor är viktiga och ser fram emot ett ställningstagande.

Och jag tror inte jag är ensam.

Att vinna handikappades röster för ett ställningstagande finner jag inte som en nackdel.

Den svaga individens rättigheter är ju vad vi vill förstärka med personlig intigritet mm.

Jag finner denna fråga oerhört viktig och ev avgörade för röster.

Och vill se detta i partiprogrammet.

Tror att handikapstöd är viktigt i ett civiliserat samhälle lämna aldrig den svaga individen utanför.

Den 'svaga' gör oss starka så det är viktigt

Jag vill ha ett uttalande från ansvariga i piratpartiet om frågan.

Själv är jag dysläktiker men klarar mej ok.

Anser inte att mitt handikap hindrar mej från att utrycka mej men tänker på folk som har det värre än jag.

numera hanterar skolor dyläxi ok men när jag gick i skolan fanns det inte utan jag var bara dum och kunnde inte stava och fick gå i speciallexioner för jag var incompetent till att stava men dessa lexioner har hjälpt mej ändå.

Se styrkan i dom 'svaga' individerna och hjälp dom.

Jag ser här att piratpartiet har chansen att hjälpa dom 'svaga' samt lagstadga öppna format som jag finnner viktigt.

Vill se att piratpartiet tar upp dessa frågor och står på den svaga individens frågor.

Jag anser även attt ofentlighets prinsipen ger oss rätt till deta och den är en grundlag.

Detta inlägg har fett med ändringar för att få det läsbart.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Lacraia Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #10691
Standard RE: OSS - 2006-03-01, 00:28

Jag har nu hittat 5 trådar utöver denna med kritik mot att vi använder icke fri mjukvara till att få fram en hemsida. Det visar på att det är en viktig fråga.

Trådarna jag har läst:

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic3104-13-1.aspx

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic358-13-1.aspx

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic1108-13-1.aspx

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic264-13-1.aspx

https://www.piratpartiet.se/forum/Topic3946-65-1.aspx

Tyvärr tycker jag inte att motiveringarna till varför vi ska använda fri mjukvara (http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html) varit tillfredställande. Förmodligen kommer inte mitt inlägg vara tillräckligt djuplodande heller. Jag hoppas att andra anhängare av fri mjukvara kan hjälpa mig här.

Piratpartiet står för att upphovsrätten ska skydda skaparens rätt att bli erkänd för sitt verk. Därefter ska man i icke vinstdrivande syfte kunna kopiera verket fritt. Även vi i fri mjukvaru-rörelsen står för dessa värderingar (vad gäller mjukvara), även om vi drar det ett strå längre och vill att all kopiering ska vara tillåten så länge dessa friheter bevaras. Detta för att skapa ett klimat där utveckling går i ett maximalt tempo. Vi har alltså valt att utnyttja dagens upphovsrätt till att bestämma att det programmerare i rörelsen skapar ska vara fritt att kopiera.

Det leder oss snabbt vidare till nästa punkt: patent. Varför ska mjukvara vara fri. Det förklarar Piratpartiet mycket bra i sina principdeklarationer. Patent är privat monopol, som hindrar samhällsutvecklingen. Likaså är skyddandet av programvarukod ett sätt att hämma utvecklingen genom att låta en ensam aktör enbart använda en speciell sorts kod. Där till ska sägas att fri mjukvaru-rörelsen har konsekvent motarbetat alla försök till att införa mjukvarupatent, då dessa skulle hindra oss från att hjälpa varandra.

Naturligtvis ska vi i Piratpartiet gynna grupper som arbetar i samma riktning som oss. Att använda stängd mjukvara sätter käppar i hjulen och sinkar oss i vår strävan efter de vackra mål vi har. Som jag ser det har några av de som grundat partiet tråkigt nog blivit utbildade på att använda stängd mjukvara, men ändå haft ett starkt personligt intresse av att få göra våra hemsidor eller inte fått tag på utvecklare som använder i fri mjukvara och i nöd gjort sidan själva. Jag förslår att vi på hemsidan efterlyser en grupp människor som kan flytta över hemsidan till en öppen plattform och skriva den i ett öppet format.

Jag tycker inte att hemsidan prompt måste använda sig av standarder. För hur ska vi då kunna komma med nåt nytt? Att vi däremot använder verktyg som direkt motverkar våra syften är oförsvarbart.

---

Join FSF as an Associate Member at:

http://member.fsf.org/join?referrer=1768

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar