Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 22:15

Jag tycker inte att vi bör ta ställning i den frågan. En anledning är att jag som vanligt tycker tvärt emot alla andra (gissar jag). Jag är väldigt tveksam till lagar som försöker motverka monopol. Så om vi skulle ta ställning skulle jag vilja att vi ville ta bort alla såna lagar.

Argument för min syn finns t ex i en podcast på econtalk.org.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #122049
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 23:05

Citat:
malavel (2008-Dec-18)Jag är väldigt tveksam till lagar som försöker motverka monopol. Så om vi skulle ta ställning skulle jag vilja att vi ville ta bort alla såna lagar.
Intressant vändning i debatten!

Svara med citat
  (#3) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #122059
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-18, 23:56

En sammanfattning av argument för och emot anti-trustlagar: http://www.econlib.org/library/Enc/Antitrust.html.

Följande citat var rätt kul.

Citat:
Factors other than a search for efficiency must be driving antitrust policy” (Rubin 1995, p. 61). What might those factors be? Pursuing a point suggested by Nobel laureate Ronald Coase (1972, 1988), William Shughart argued that economists’ support for antitrust derives considerably from their ability to profit personally, in the form of full-time jobs and lucrative part-time work as experts in antitrust matters: “Far from contributing to improved antitrust enforcement, economists have for reasons of self-interest actively aided and abetted the public law enforcement bureaus and private plaintiffs in using the Sherman, Clayton and FTC Acts to subvert competitive market forces”
Edit: Däremot är jag för lagar mot privata monopol som staten stödjer. Men en sån lag kanske passar bättre i grundlagen.

Svara med citat
  (#4) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #122060
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 00:15

Citat:
malavel (2008-Dec-18)Edit: Däremot är jag för lagar mot privata monopol som staten stödjer. Men en sån lag kanske passar bättre i grundlagen.
Jag vet inte precis vad du menar med "staten stödjer".

Tänk dig att ett helt privat bolag lyckas köpa upp alla världens tillgångar på resursen X. Du kan t.ex. sätta X=olja eller X=dricksvatten. Sedan kan bolaget höja priserna avsevärt utan att deras kunder flyr till andra leverantörer, om vi antar att det inte finns några andra leverantörer av varan eller ett rimligt substitut för varan.

Staten stödjer detta privata monopol endast i meningen att staten tillåter det att fortgå genom att upprätthålla äganderätten.

Svara med citat
  (#5) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #122061
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 00:26

Citat:
Winston Smith (2008-Dec-19)Jag vet inte precis vad du menar med "staten stödjer".

Tänk dig att ett helt privat bolag lyckas köpa upp alla världens tillgångar på resursen X. Du kan t.ex. sätta X=olja eller X=dricksvatten. Sedan kan bolaget höja priserna avsevärt utan att deras kunder flyr till andra leverantörer, om vi antar att det inte finns några andra leverantörer av varan eller ett rimligt substitut för varan.

Staten stödjer detta privata monopol endast i meningen att staten tillåter det att fortgå genom att upprätthålla äganderätten.
I det fallet ser jag inte att staten stödjer monopolet. Jag tänkte mer på att staten ofta höjer 'barrier to entry' genom olika krav på företag i en viss branch. Hur kostsamt är det inte att starta en ny bank eller flygbolag?

Svara med citat
  (#6) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #122062
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 00:59

Citat:
malavel (2008-Dec-19)I det fallet ser jag inte att staten stödjer monopolet. Jag tänkte mer på att staten ofta höjer 'barrier to entry' genom olika krav på företag i en viss branch. Hur kostsamt är det inte att starta en ny bank eller flygbolag?
Ok. Men hur kostsamt blir det inte för mänskligheten i mitt exempel ovan?

Svara med citat
  (#7) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #122064
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 01:18

Citat:
Winston Smith (2008-Dec-19)Ok. Men hur kostsamt blir det inte för mänskligheten i mitt exempel ovan?
1. Det är inte billigt att köpa upp alla tillgångar av resurs X eftersom resursen blir dyrare och dyrare att köpa. Och har det någonsin hänt?

2. Om nån ändå lyckas så beror monopolmakten på substitut och möjligheten till ny teknik som gör att resursen inte behövs. Och desto större monopolmakt desto dyrare blir det enligt punkt 1.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #122068
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 01:41

Citat:
malavel (2008-Dec-19)1. Det är inte billigt att köpa upp alla tillgångar av resurs X eftersom resursen blir dyrare och dyrare att köpa. Och har det någonsin hänt?
Jag gissar att det har hänt ganska många gånger. Det där privata bolaget kanske lyckas spekulera eller mygla till sig resurserna på ett sätt som råkar vara lagligt, eller bara har tur. När det gäller olja så har vi ju något som liknar ett oligopol, och det har ju uppstått genom att oljeresurserna helt enkelt råkar vara koncentrerade geografiskt till vissa länder.

Citat:
2. Om nån ändå lyckas så beror monopolmakten på substitut och möjligheten till ny teknik som gör att resursen inte behövs. Och desto större monopolmakt desto dyrare blir det enligt punkt 1.
Nja, det är väl inte nödvändigtvis dyrt att skaffa sig monopol. Microsoft har ju kommit nära en monopolsituation i många avseenden utan att det direkt har kostat dem något.

Svara med citat
  (#9) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #122071
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 01:44

Citat:
Winston Smith (2008-Dec-19)Jag gissar att det har hänt ganska många gånger. Det där privata bolaget kanske lyckas spekulera eller mygla till sig resurserna på ett sätt som råkar vara lagligt, eller bara har tur. När det gäller olja så har vi ju något som liknar ett oligopol, och det har ju uppstått genom att oljeresurserna helt enkelt råkar vara koncentrerade geografiskt till vissa länder.

...

Nja, det är väl inte nödvändigtvis dyrt att skaffa sig monopol. Microsoft har ju kommit nära en monopolsituation i många avseenden utan att det direkt har kostat dem något.
Jag antog att du med resurs bara syftade på råvaror. Läs gärna länken ovan för argument för och emot i andra fall.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #122072
Standard RE: Byta "privat monopol" till "immaterialrättsligt monopol"? - 2008-12-19, 01:49

Citat:
malavel (2008-Dec-19)Jag antog att du med resurs bara syftade på råvaror. Läs gärna länken ovan för argument för och emot i andra fall.
Monopol på råvaror såsom olja och dricksvatten är förstås värre än andra monopol eftersom det kan vara svårt att hitta substitut. Monopol på idéer (dvs patent) är ungefär lika besvärliga. Övriga monopol är väl mindre problematiska.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratpartiet och Privat monopol Daniel Gustafsson Övrig piratpolitik 1 2009-08-10 14:02
AMD anklagar Intel för att utnyttja monopol till överpriser Ken Rabelius PP i media 5 2007-08-12 14:53
Boxers monopol retar EU Ken Rabelius PP i media 1 2006-10-17 15:27
Lotidningen - Notis om monopol zackiz PP i media 4 2006-04-30 01:44
Vi vill bekämpa privata monopol Christian Engström Förslag till partiet (STÄNGD) 0 2006-01-28 17:21