Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-05, 01:03

25/1-19/2: 0,6%

20/4-27/4: 5,1% Synovate

29/4-6/5: 5% Demoskop

27/4-7/5: 3,38% Sifo

28/4-11/5: 5,6% Novus

6/5-13/5: 3,4% Demoskop

4/5-14/5: 5,5% Sifo

7/5-18/5: 5,4% Synovate

5/5-18/5: 6,0% Novus

13/5-20/5: 7,9% Demoskop

11/5-19/5: 6,1% Sifo

12/5-25/5: 6,2% Novus

20/5-27/5: 8,2% Demoskop

18/5-28/5: 6,0% Sifo

19/5-2/6: 6,7% Novus

28/5-3/6: 6,1% Synovate

25/5-3/6: 8,2% Sifo

22/5-3/6: 8,8% Demoskop

1/6-4/6: 8,5% Novus

VALU: 7,4% SVT

Valnatt: 7,1%

Slutresultat: 7,13%

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#2) Gammal
stefan siegers Inte uppkopplad

stefan siegerss avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #130881
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-06, 08:26

Det här visar ju på att vi måste jobba hårdare. Precis som Bert Karlsson jobbade med att synas på väljarbarometrarna måste vi puscha på detsamma. Det är en nyckel för att få med sig ännu mera massa.

(#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #130883
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-06, 08:59

Citat:
stefan siegers (2009-Mar-06)Det här visar ju på att vi måste jobba hårdare. Precis som Bert Karlsson jobbade med att synas på väljarbarometrarna måste vi puscha på detsamma. Det är en nyckel för att få med sig ännu mera massa.
Jovisst är det så, en del väljare går efter undersökningar, tyvärr.

Jag avser fylla på den första posten med nya mätningar vartefter dom kommer. Helst skulle jag vilja ha denna tråden "pinned".

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#4) Gammal
Dannedan Inte uppkopplad

Länk: #130978
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-06, 19:04

Kan folk som inte är svenska medborgare rösta på Pirat Partiet?

För i sånt fall så måste vi verkligen börja synas på fler än svenska forum..

Folk måste också vakna upp och rösta, de flesta jag har pratat med vet inte ens om att det är ett val som kommer upp.

Vi måste börja sätta upp affischer och klistermärken vid Universiteten runt om i landet.

Bor i Lund så jag kommer göra det.

Både på engelska och svenska, för ordet måste spridas härifrån till alla olikas hemland.

Har läst på Amerikanska forum om "the only true democracy in the world" alltså Sverige, där detta kan hända, och det verkar som om folk verkligen har väntat på detta och vill att vi går långt.

Kan man rösta på pirat partiet utan att vara svensk medborgare så är detta något vi måste satsa enorm kraft på.

Och jag tycker folk gott kan lägga 140 kr på klistermärken och gå och klistra upp dem..

Men gör det på effektiva ställen.

Universitet, Ungdomsgårdar, Kafeér, Bibliotek osv osv.

Ställen där ungdomar finns.

När vi vinner över fler ungdomar så kommer ordet sprida sig, och folk kommer lyssna på den nya generationen.

Jag tror att vi har ett tillräckligt starkt argument för att få ungdomar intresserade, detta påverkar verkligen deras vardag ju, och kan man få ungdomen intresserad av politik så är det ju kanon...

Okej...Ge mig feedback!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag älskar internet......

Och solen!

....Fast internet mest!

(#5) Gammal
Snago Inte uppkopplad

Länk: #130984
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-06, 19:46

Citat:
Dannedan (2009-Mar-06)Kan folk som inte är svenska medborgare rösta på Pirat Partiet?

I EU-valet i Sverige kan bara svenska medborgare rösta. Hurvida folk i andra länder kan rösta på våra svenska representanter i sina val har jag ingen aning om, men jag tvivlar på det...

Citat:
Dannedan (2009-Mar-06)Och jag tycker folk gott kan lägga 140 kr på klistermärken och gå och klistra upp dem..

Men gör det på effektiva ställen.

Universitet, Ungdomsgårdar, Kafeér, Bibliotek osv osv.

Ja, det är viktigt att folk ser att vi finns.

Men jag tycker man ska tänka på att inte klistra märken där de kan uppfattas som vandalisering och på så sett svärta ner Piratpartiets rykte.

(#6) Gammal
Dannedan Inte uppkopplad

Länk: #130987
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-06, 20:13

bra sagt..får inte förstöra för oss själva.

Var är ett bra ställe att klistra upp klistermärken och affischer på då?

Olagligt att klistra på en vägg?

Hade tänkt sätta upp a4 papper på anslagstavlor runt om stan på de stora mataffärerna..

Vi borde börja prata med företag som kan stödja oss..

T.ex om Akademibokhandeln tycker det är en bra idé att vi vill avskaffa copyrighten, så kanske vi får hänga upp i deras fönster / i deras lokaler?

Akademibokhandeln var bara ett exempel i brist på annat..fick idén precis som jag skrev svaret så har inte tänkt på det så mycket..men vad tror ni? finns det nån chans för nått sånt?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag älskar internet......

Och solen!

....Fast internet mest!

(#7) Gammal
Drakvakt Inte uppkopplad

Drakvakts avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131022
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-07, 00:30

Med tanke på vad Bahnhofs VD Jon Karlin sade i diskussion med STIM och Christian Engström på TV4, så verkar det inte helt omöjligt att hitta företag som kan hjälpa oss.

Angående att sätta upp klistermärken vill jag citera Daniel Gustavsson som gjort en mycket bra förklaring på var man kan och inte kan sätta upp klistermärken och affisher.

Citat:
Daniel Gustafsson (2009-Mar-05)

Vi i Kristianstad använder kartong för att fästa afficher på, sedan använder vi buntband/stripes/stripes eller kan man använda balaband/snöre och fästa kartongen kring en lyktstolpe med. Det syns MYCKET bättre om affischerna sitter kring lyktstolpar på ögonhöjd än på skåp etc etc på fotnivå. Dessutom sabbar det inte, två eller tre knips med en avbitare och den är borta om man använder buntband och då är det INTE skadegörelse som då man klistrar/tejpar.

Jag personligen höll på att åka på skadegörelseböter ÄVEN om det INTE var Piratpartiet i Kristianstad som hade satt upp klistermärken i Kristianstad om demostrationen mot FRA i Malmö. Det var ett annat parti. Vår logga var på klistermärket och Kristianstad kommun genom C4 Teknik ringde upp mig och sa att om inte klistermärkena var nere inom 24 timmar så skulle jag åka på böter typ 600 kr/klistermärke. Som tur är har jag divese kontakter och jag ringde polisen och frågade om kommunen kunde sätta dit mig för något jag inte hade gjort, det kunde de inte. Men detta är en lärdom. Sätt aldrig upp partiets klistermärken på lyktstolpar och andra offentliga ytor, partiet kan råka illa ut.

(#8) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #131957
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-08, 03:55

Citat:
Snago (2009-Mar-06)I EU-valet i Sverige kan bara svenska medborgare rösta.
Nej, i EU-valet kan faktiskt också medborgare i andra EU-länder rösta i Sverige på våra svenska kandidater, om de anmäler detta i tid och samtidigt ger upp sin rösträtt i motsvarande val i hemlandet; se information från Valmyndigheten om rösträtt och röstkort.

Citat:
Hurvida folk i andra länder kan rösta på våra svenska representanter i sina val har jag ingen aning om, men jag tvivlar på det...
De kan inte rösta på svenska kandidater i sina respektive hemländer, men precis som andra EU-medborgare kan rösta i Sverige efter anmälan, så kan svenska medborgare rösta i andra EU-länder efter motsvarande anmälan. Detta gäller endast EU-valet, och följer av gemensamma bestämmelser inom EU (riksdagsval och andra lokala val bestämmer vi själva över).

Enligt statistik från SCB bor det i dagsläget drygt 200.000 minst 18-åriga EU-medborgare från andra länder i Sverige, och trenden är att det ökar med ett antal tusen per år (dessutom accelererar ökningen). Då har jag räknat med medborgare i samtliga 27 nuvarande EU-länder utom Sverige ända sedan år 2000, även senare tillkomna medlemsländer som Rumänien och Bulgarien. Det är drygt hälften av samtliga utländska medborgare (alltså även från länder utanför EU) som är röstberättigade i svenska kommunala val, och det skall jämföras med de knappt 7 miljoner svenska medborgare som är röstberättigade i riksdagsvalet (samt övriga val); det motsvarar ungefär tre procent av dem.

Är det mödan värt att lägga ned resurser på att värva röster i just denna grupp? Jag är tveksam; visserligen är de säkert minst lika mottagliga för vårt budskap som de svenska medborgarna, men dels ligger det en extra tröskel i att engagera dem i ett svenskt val, dels utgör de alltså bara en liten minoritet av alla väljare. Vi talar sannolikt om högst ett par tusen röster som skulle komma oss till del. Kan vi med enkla medel hjälpa dem att hitta rätt, så visst, men det bör i så fall räcka med att hänvisa dem till Valmyndighetens webbplats för praktisk information.

Samtidigt kan vi förstås informera svenska medborgare i exempelvis Tyskland om att de kan rösta på det tyska piratpartiet (Piratenpartei), men det är en ännu mindre grupp väljare, så det blir en droppe i havet för våra tyska vänner...

Anders Andersson

(#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #132535
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-09, 13:15

Citat:
SM5POR (2009-Mar-08)Nej, i EU-valet kan faktiskt också medborgare i andra EU-länder rösta i Sverige på våra svenska kandidater, om de anmäler detta i tid och samtidigt ger upp sin rösträtt i motsvarande val i hemlandet; se information från Valmyndigheten om rösträtt och röstkort.
Det finns ytterligare ett väldigt viktigt rekvisit, nämligen att de dessutom skall vara folkbokförda i Sverige, glöm inte det!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#10) Gammal
Anton Aderum Inte uppkopplad

Länk: #132567
Standard RE: Piratpartiets väg till europaparlamentet - 2009-03-09, 16:01

Jag får nog hålla med ovan här att det säkerligen skulle va slöseri på kraft och tid att försöka få personen som inte är svenska att engagera sig i valet. Men hade det funnits något smidigt sätt att göra det hade det nog varit en väldigt bra idé, då jag kan tänka mig att det är (mestadels) väldigt många unga som inte är svenska som följer exempelvis the piratebay rättegången och vill kunna fortsätta ladda ner.

-------------------------------------------------------------------

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. - Albert Einstein

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Frågor ang. Piratpartiets inställning till FRA jefferson Övrig piratpolitik 7 2010-01-20 19:01
Fick Röstkortet till Europaparlamentet igår. Anon5438 Europaparlamentsval 2009 1 2009-04-21 10:02
Val till Europaparlamentet 7 juni 2009 - www.val.se Henry Rouhivuori Allmän information och frågor 0 2008-06-06 01:41
Införande av skolpolitik till piratpartiets frågor Nicklas W Bjurman Övrig piratpolitik 22 2006-09-22 12:32