Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
narnigrin Inte uppkopplad

narnigrins avatar

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:09

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-07)

Nu väntar vi bara på att uttrycken AFK-partier och AFK-media skall börja dyka upp.
Jag tänker definitivt börja använda uttrycket "AFK-media" från och med nu.

Erika "Masala" Nilsson
Independent adj. Not having sold one's life, career, and creative works over to a corporation.
  Skicka ett meddelande via ICQ till narnigrin Skicka ett meddelande via AIM till narnigrin Skicka ett meddelande via Skype™ till narnigrin  
Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131541
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:10

Det är faktiskt ganska roligt att det diskuteras bananer samtidigt som Piratpartiet har sitt mest välbesökta och stressiga möte någonsin.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Renegen Inte uppkopplad

Renegens avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #131552
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:13

Citat:
agnesson (2009-Mar-07)Det är faktiskt ganska roligt att det diskuteras bananer samtidigt som Piratpartiet har sitt mest välbesökta och stressiga möte någonsin.

Instämmer och vill tillägga att denna tråden är den comic-relief som just nu hjälper mig att pusta ut. Skulle inte vilja vara ordförande för det här mötet...

-------------------------------------------------------------------------------------------<P>Varför låta en juridisk person bestämma över en verklig person? Vem av dem är ett levande väsen?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131568
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:21

Citat:
Renegen (2009-Mar-07)Instämmer och vill tillägga att denna tråden är den comic-relief som just nu hjälper mig att pusta ut. Skulle inte vilja vara ordförande för det här mötet...
Vi som känner Rick sedan gammalt vet att han är oerhört stresstålig (eller i alla fall lyckas ge sken av det), så jag kan ge mig sjutton på att den där adrenalinjunkien faktiskt njuter för fulla muggar just nu.

Nä, nu är det dags att koppla av med en av bananerna från Ekolådan som jag fick i onsdags...

--

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131576
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:24

Han är väl den typ av människa som bara jobbar på medans han fnittrar lite lätt åt allt kaos.

När man sitter på ett sånt uppdrag, kan man göra annat än att bara flyta med?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131583
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:28

Kan vi inte låsa den här tråden så den slutar visa sig som oläst på indexsidan? (Jag kanske ska föra fram det som ordningsfråga…)

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #131593
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:31

Citat:
Trezker (2009-Mar-07)Han är väl den typ av människa som bara jobbar på medans han fnittrar lite lätt åt allt kaos.
Nä, fnittra är definitivt inget jag förknippar med Rick. Däremot ett milt överseende med all uppståndelse och ett chefsaktigt "lugna ner er lite grand nu, så kommer vi att ordna upp det här -- bara vi jobbar tillsammans mot samma mål".

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Länk: #131599
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:33

Citat:
Peter Norgren (2009-Mar-07)Det är intressant att man litar på gamla system som i sig har brister. Exempelvis att om man samlar in papperslappar i en hat, så måste man lita till fullo på den som håller i hatten att den inte lägger till eller tar bort lappar när någon ser eller att att den som räknar lapparna räknar fel. I slutändan handlar det om att man väljer någon som man har förtroende för som får sköta uppgiften och helst väljer man två som kontrollerar och räknar.
Nåja så länge det handlar om en hatt så står det alla på mötet fritt att granska hatt hållaren och eller kräva granskning av hatten. Framför allt, och det här är det viktigaste, de flesta på mötet har en tämligen god uppfattning om _vem_ som kan vara ett hot mot voteringen (hatthållaren t.ex.) och _vad_ denna skulle kunna försöka sig på (slänga i fusk lappar).

Citat:
När det gäller tekniska lösningar som exempelvis vår forumvotering, så blir det säkrare då man faktiskt kan testa att systemet om det gör som det skall och inte räknar fel innan man använder det till votering i skarpt läge. En viss bit av förtroende för systemägaren och den systemskaparen krävs, men jag anser att förtroendet behöver vara större vid AFK-möten än vid online-mötet av just den enkla anledningen att man kan testa systemets tillförlitlighet.
Jag menar att detta är totalt bull. Med ett tekniskt system så tappar du hela tillförlitiligheten. Mötesdeltagarna har ingen aning om _vem_ som skulle kunna på verka voteringarna (hackers? admins? virus?), och inte heller _vad_ som skulle kunna på verka dem, eller på vilka sätt man kan bli lurad. Det finns heller ingen möjlighet för mötesdeltagarna att granska systemet. Skulle jag t.ex. begära ut källkoden som är relevant för rösträknandet så vet jag inte ens om partiet skulle kunna lämna ut den (har vi kodent till Instant Forum?) eller om jag fick samma version som den som körs på mötet. Detta bygger dessutom på att jag skulle kunna få något ut av att granska det, är man inte extremt kompetent vad gäller teknik och säkerhet (och i detta fallet antagligen även en del humaniora) så vet man inte hur man skall granska systemet. Jag tvivlar starkt på att det finns någon av de närvarande på mötet (mig räknad) som skulle kunna genomföra en granskning och känna sig nöjd med säkerheten.

Nej tekniken tillför ingenting.

Men jag håller med om att någonstans måste man välja vem man litar på, och hur mycket. Jag väljer att lita på dessa voteringar, av den enkla anledningen att kostnaden för att få dem tillförlitliga vida överstiger kostnaden av felaktig rösträkning.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131639
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 16:45

Citat:
John Nilsson (2009-Mar-07)Nej tekniken tillför ingenting.

Men jag håller med om att någonstans måste man välja vem man litar på, och hur mycket. Jag väljer att lita på dessa voteringar, av den enkla anledningen att kostnaden för att få dem tillförlitliga vida överstiger kostnaden av felaktig rösträkning.

Jag noterade ju just att Falkvinge faktiskt postar vilka som har röstat. Om någons röst har plockats bort så är det ju väldigt lätt för den personen att se det.

Motsatsen är ju dock lite svårare att bevisa (dvs att det lagts till röster) men det finns ändå ganska många människor som har tillgång till kontaktuppgifter så en kontrollräkning (dvs att dom människorna som röstat nu får rösta samma i en annan poll eller med pappers-röster) är fullt möjlig. Iaf i teorin. Hur det ser ut med att faktiskt få lov att ta kontakt med dom som röstat och vilka som får göra det vet jag inte.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#10) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #131683
Standard RE: 98. Teknisk testvotering - 2009-03-07, 17:03

Citat:
Johan^mlg (2009-Mar-07)Jag noterade ju just att Falkvinge faktiskt postar vilka som har röstat. Om någons röst har plockats bort så är det ju väldigt lätt för den personen att se det.
Men jag kan inte se om min röst har ändrats. Jag skulle i och för sig kunna tjuvkika på resultatet och sen snabbt rösta så jag kan se om mitt alternativ fick en extra röst. Men med det systemet så kan man även se vem som röstat på vad om man i loggen kan se vilka medlemsnummer som röstat under pågående röstning.

Den enda säkra digitala röstningen är att göra det öppet. Men då öppnar man så klart för andra problem.

Edit: Andra problem är avsaknad av SSL, man kan enkelt sälja sin röst.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Att dela internet i betaltjänster - är det ens teknisk möjligt? DrakeICN Övrig piratpolitik 0 2009-09-21 21:50
Uppdatera innehållet (ej teknisk fråga) CMagnusB Forumgruppen/teknisk support 0 2009-03-21 13:02
Detta är ett nödrop ! Vetenskaplig och teknisk litteratur söker hemvist ! Odin Övrig diskussion 12 2007-12-05 09:13