Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:06

I min värld är tilläggsyrkanden ändringsyrkanden. Annars kan det leda till att den motion man gör ett tillägg till blir avslagen, men att tilläggsyrkanden går igenom. Ett korrekt förfarande enligt mig är att först avklara alla ändrings- och tilläggsyrkanden för att sen ställa den slutgiltiga versionen av motionen mot avslag.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131306
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:10

Citat:
agnesson (2009-Mar-07)J Det är viktigare att vi vet vad vi röstar om än att tidsschemat hålls till 100%
Har du aldrig bevittnat hur det går till när riksdagen klubbar igenom betydligt mer långtgående beslut? Med den takt de håller när de tycker sig behöva göra mer än 1000 ändringar och tillägg i Svea Rikes Lag varje år, så är det verkligt fascinerande att bevittna (och i viss mån beundra) riksdagens talman när han -- likt en boskapsauktionerare i USA -- rabblar sina ramsor.

Men nä, jag håller med dig, det här årsmötet har nog hållit lite för hög hastighet under vissa sekvenser. Sekvenser som delvis kunde ha spelats upp i lite lägre hastighet. Men vi får ta upp detta till diskussion inför nästa medlemsmöte -- ett sådant kommer ju ungefär en månad efter att vi revisorer äntligen fått vad vi begärt.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#3) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #131305
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:10

Citat:
Jon Severinsson (2009-Mar-07)
Citat:
SimonRosenqvist (2009-Mar-07)Om min ordningsfråga nu blev ignorerad pga tidsbrist vill jag att mötesadministratören (Rick) försäkrar att sådant här inte skall få hända igen. Man kan inte rösta för förslaget i sin helhet samtidigt som man röstar för ändringsyrkanden på förslaget.

Rick skiljer på ändringsyrkanden, vilka tas först för att sedan rösta om det framvaskade förslaget, och tilläggsyrkanden som kan tas oavsätt om det framvaskade förslaget tas eller inte. Din ordningsfråga om ändringsyrkanden var därför irrelevant, efter som du inte förespråkade någon förändring.

Om du vill så kan du yrka på att alla tilläggsyrkanden till en motion ska behandlas som om de vore ändringsyrkanden där man lägger till att-satser till ursprungsmotionen.

Nej. Det är fel.

Tilläggsyrkanden görs på ett lagt förslag. Annars är det inte ett tilläggsyrkande utan ett eget förslag. Det måste därför behandlas innan förslaget tas i sin helhet. Annars kommer folk rösta på motionen i sin helhet - ett förslag som därefter kan ändras utan att personerna har en chans att ompröva sin röst. Detta är förkastligt.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #131309
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:13

Ordningsfråga: jag yrkar på att besluten om Poll 13 &14 rivs upp och att Poll 14 avhandlas innan Poll 13 så man vet vad det faktiskt är man röstar på.

EDIT: stavfel

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131311
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:16

Citat:
SimonRosenqvist (2009-Mar-07)Nej. Det är fel.

Så kategorisk kan du inte vara. Jag lade fram voteringsordningen som förslag en kvart innan voteringen började, och då protesterade ingen. Det finns inte nödvändigtvis "rätt" och "fel", det finns bara "maximera medlemmarnas önska genom att lägga voteringar i optimal ordning".

Tilläggsyrkandet kunde stå självständigt från motionen i övrigt. Det här hade varit det normala även om man hade haft en motion med en att-sats, och därefter ett tilläggsyrkande på ytterligare en att-sats, att man då röstade om de två att-satserna var för sig, precis som nu gjordes.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131313
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:17

Citat:
muterad (2009-Mar-07)Ordningsfråga: jag yrkar på att besluten om Poll 13 &14 rivs upp och att Poll 14 avhandlas innan Poll 13 så man vet vad det faktiskt är man röstar på.

En ordningsfråga är lagd och ska behandlas. En kvart avsätts till votering.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #131315
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:18

Citat:
muterad (2009-Mar-07)I min värld är tilläggsyrkanden ändringsyrkanden. Annars kan det leda till att den motion man gör ett tillägg till blir avslagen, men att tilläggsyrkanden går igenom. Ett korrekt förfarande enligt mig är att först avklara alla ändrings- och tilläggsyrkanden för att sen ställa den slutgiltiga versionen av motionen mot avslag.
Jag håller med dig fullt och fast.

Att, som vi hittills gjort, öppna motionstrådar efter att medlemsmötet har kallats, är ju inte nödvändigt. Vi kan ha fortlöpande motionstrådar pågående hela tiden. När sedan väl motionstiden inför ett möte har fastställts, så öppnar vi nya, kommentars- och editeringsskyddade trådar där de framdiskuterade motionerna spikas -- punkt, slut.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#8) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Länk: #131324
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:23

Citat:
Tilläggsyrkandet kunde stå självständigt från motionen i övrigt. Det här hade varit det normala även om man hade haft en motion med en att-sats, och därefter ett tilläggsyrkande på ytterligare en att-sats, att man då röstade om de två att-satserna var för sig, precis som nu gjordes.

Det normala hade varit att man först ställt ändringsyrkanden mot varandra, därefter mot ursprungsmotionen, därefter mot avslag. Problemet som uppstår nu är att det är möjligt att rösta "Ja" på 09 i sin helhet, och att därefter det förslaget man röstade ja till ändras genom ett tilläggsyrkande.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131329
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:25

Instämmer fullt med Simon i den här frågan.

Alla ändringar och tillägg ska behandlas först så att det som man röstar om i slutändan är exakt det som blir resultatet.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131328
Standard RE: 99. Ordningsfrågor - 2009-03-07, 14:25

Simon & Muterad:

Jag håller med er båda om att tillägsyrkanden och ändringsyrkanden bäst borde behandlas likadant, före själva motionen ställs mot avslag, men jag inser, liksom Rick, också att det inte är det enda möjliga tillvägagångssättet.

Jag skulle därför gärna se att Piratpartiet bestämmer oss för en praxis som vi följer framöver, imho helst att alla ändringar och tillägg behandlas först, för att sedan ställa det framvaskade förslaget mot avslag. Detta behöver inte vara ett formellt beslut, men kan vara det om någon så yrkar (och bör vara så om consesus inte kan uppnås här).

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
99. Ordningsfrågor Andreas Bjärnemalm Färdigbehandlade frågor 74 2009-10-25 13:52
33. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 7 2009-03-07 17:22
22. Ordningsfråga om ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 14 2009-03-07 16:08
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 7 2008-12-07 04:18
99. Ordningsfrågor Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 16 2008-04-27 15:49