Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:53

Citat:
klara (2009-Mar-07)... samt om att könsfördelningen faktiskt är viktig. (Det är en av de saker vi fått mest skit för som parti.)

Jag tycker detta är en fråga för värvningsgruppen att ta tag i. Som jag skrev tidigare så är det ett problem att få tag i tjejer och kvinnor att nominera för att vår bas är för liten. Vi behöver verkligen mer tjejer och kvinnor.

Mitt förslag koncentrerar sig på att valberedningens föslag behöver kompletteras med dessa personers egenskaper.

Svara med citat
  (#2) Gammal
robjoh Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #131376
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:55

Citat:
Daniel Gustafsson (2009-Mar-07)ok, det är kanske en hel del folk ifrån skåne i förslaget, visst kunde man hoppas på större spridning typ ifrån norrland och andra regioner av landet, men det är faktum att med det utökade förslaget blr det större spridning geografiskt i styrelsen och att partiets politik är förankrad i större delar av landet och att med större antal ledamöter ökar transparensen i partiet och diskussionerna kan bli mer konstruktiva och närmare väljarna ute i landet och dess medlemmar vilket inte är fallet med en alltför stockholm med närhets baserad styrelse.

Jag håller med Daniel, vi har en styrelse som är centrerad runt stockholm, anders förslag skulle i alla fall få in ett par från skåne.

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-07)

Nåja, det är nog inte i brist på försök, utan mer att vi inte anses vara lika viktiga eftersom vi sitter så långt bort från maktens högborg och därför inte har samma möjligheter att deltaga i alla 08-aktiviteter. Våra egna 031-aktiviteter rankas nog inte lika högt är jag rädd. Vi får vara tacksamma för att vi åtminstone, eventuellt, kan få in en suppleant som i alla fall bor i närheten av rikets andra stad.

Lika lite som de som bor i stockholm inte kan vara med i aktiviteter i Göteborg eller Malmö, Sveriges andra och tredje största stad. Att inte ha representanter från dessa städer i styrelsen kan faktiskt långsiktigt kosta oss en plats i riksdagen.

PP behöver storstäderna.

Robert Johansson

Kommunansvarig för Härryda Kommun

robert.johansson@piratpartiet.se

Svara med citat
  (#3) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #131382
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:56

Citat:
Jon Severinsson (2009-Mar-07)

Valberedningens förslag:

2010: 2

2011: 4

2012: 4

Anders förslag:

2010: 3

2011: 4

2012: 5

HRs (tillbakadragna) förslag:

2010: 3

2011: 5

2012: 4

Inget av dessa förslag har hälften eller fler på samma år, och är därför acceptabla enligt de nya stadgarna, även om både Anders och HR missar det optimala 4-4-4 som är möjligt med 12 ledamöter.

Jag tycker att det är viktigt att detta görs på ett korrekt sätt, det är en av de saker som vi diskuterade i tråden för motion 9, att det planerade "utbytet" ska ske med tredjedelen av styrelsen.

Am man inte anstränger sig för att följa det så bli den principen onödigt känslig för avhopp under tiden tills nästa möte, och det är lätt att hamna i lägen då det plötsligt blir en majoritet som kan bytas ut på samma möte.

Det är en del av "kuppskyddet".

Därför tycker jag att vi ska försöka justera till det här så att bägge förslagen faktiskt ligger i linje med intentionen om att det SKA vara en tredjedel som är uppe till val varje gång.

Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Daniel.Lecoq Inte uppkopplad

Daniel.Lecoqs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131386
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:57

vore trevligt om det redan i nomineringslistan stod vart folk kom ifrån

"Great minds discuss ideas,

average minds discuss events,

small minds discuss people."

--Admiral Hyman G. Rickove

Daniél Lecoq

email: daniel.lecoq@piratpartiet.se

backupemail: curse@curzed.net

msn: curse@curzed.net

tel: 0761- 669695

Nässjö

PS. skriv PP som meddelande om ni lägger till mig i MSN/Skype
  Skicka ett meddelande via MSN till Daniel.Lecoq  
Svara med citat
  (#5) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131384
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:57

Jag stödjer det utökade förslaget.

En större styrelse kommer leda till:

- Bättre förankring för beslut inom partiet.

- Bättre kommunikation inom partiet (då personerna som föreslagits bidrar till att sprida styrelsen geografiskt).

- Fler aktiva som kan hjälpa till att leda partiet, vilket leder till att styrelsens arbetsbörda avlastas ytterligare.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#6) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #131389
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:58

Som många nämner, fördelningen mellan kvinnor och män som är faktiska medlemmar är inte särskilt jämn, att ha lyckats få ihop en sån bra uppsättning och uppdelning med personer för styrelsen är riktigt bra gjort av valberedningen.

Och de är definitivt kompetenta personer allihopa, annars skulle de inte varit på förslag överhuvudtaget.

Jag vågar säga att jag litar på Valberedningens val i detta.

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#7) Gammal
Leo Inte uppkopplad

Leos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131388
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 14:58

Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt förkastar valberedningens förslag. Samtliga namn i förslaget ser jag som oerhört kompetenta, oavsett kön.

Däremot så ser jag att det är en jämnare geografisk fördelning i Hedbergs förslag till utökad styrelse, och stödjer därför det förslaget; som även det till fullo innehåller mycket kompetenta personer.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131394
Standard RE: 16. Diskussion om styrelsevotering - 2009-03-07, 15:00

Citat:
SimonRosenqvist (2009-Mar-07)- Fler aktiva som kan hjälpa till att leda partiet, vilket leder till att styrelsens arbetsbörda avlastas ytterligare.

Jag vill påpeka att styrelsens arbetsbörda, per design, är minimal i Piratpartiet. Styrelsen tar bara strategiska, övergripande beslut.

Arbetsbördan ligger på den dagliga, operativa verksamheten.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Hans J Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131392

Jag är hemskt ledsen om jag irriterar någon.

De personer som jag ser i valberedningens förslag är personer som jag sett under lång tid i debatten på olika bloggar (jag följer en ca 200 stycken)

De tillkommande personerna i Hedbergs förslag har jag inte sett till förut. De kan vara hur bra som helst men jag känner inte igen namnen.

Jag vet av min mångåriga erfarenhet att förändringar i organisationsstrukturer bör gå varligt om man inte bara är ute efter att orsaka kaos.

Piratpartiet avser vi väl ska finnas kvar i många år än!!! Varför all panik (om könsfördelningar och storlekar på styrelser) enligt Murphys lag är det väl snart läge för att utse ett arbetsutskott för att återfå effektivitet.. och sedan ett VU (verkställande utskott) osv i all oändlighet...

Jag ställer mig bakom valberedningens förslag (fast att jag är uppvuxen på Hisingen ;-) )

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #131393

Citat:
SM5POR (2009-Mar-07)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)SM5POR, önskar årsmötet en ordningsfråga om vilken paragraf som tar företräde i den mån §10 och §13 nu anses motstridiga? Om ingen ordningsfråga önskas, tolkar jag detta som att årsmötet markerar att §13s nya lydelse tar företräde.

Jag önskar en ordningsfråga om detta, ja, bara för att få klarhet i innebörden av den partiellt genomförda stadgeändringen.

I den händelse vi skulle finna att vi inte kan välja någon ledamot på tre år under detta årsmöte, så har jag ett förslag på hur vi kan lösa det genom att provisoriskt välja treårskandidaterna på två år, för att efter den andra läsningen av nya § 10 på nästa medlemsmöte förrätta ett fyllnadsval av dessa kandidater hela den treåriga mandatperioden ut. Vi behöver alltså inte vänta ett eller två år med detta, även om vi öppnar för att nya kandidater kan nomineras och konkurrera om posterna på det mötet.

Givetvis kan vi inte välja någon på tre år. Paragraf 10 är en svårändrad paragraf och ska därmed ha företräde. Annars skulle ju det skydd som svårändrade paragrafer ger organisationen försvinna.

Den här diskussionen har förts i tråden om motion 8. länk: http://forum.piratpartiet.se/FindPost131071.aspx

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Wermlandspiraterna Diskussion JPAnderson 21. Värmlands län 7 2010-03-20 20:27
16: Verksamhetsplan - diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 53 2009-10-24 13:40
20: Valberedning, diskussion PP-black sheep Färdigbehandlade frågor 56 2009-10-24 10:44
34. Diskussion om motion 07 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 10 2009-03-08 10:47
"Diskussion om EU-konstitutionen" Mårten Fjällström Övrig piratpolitik 21 2009-01-17 01:48