Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 16:45

Det är väldigt ofta en dålig idé att börja slänga in exempel i den här sortens texter. Det sätter exemplen i särställning, etablerar en prioritetsordning.. och så finns risken att allt som inte togs med som exempel förbises.

Tycker inte heller att formuleringen egentligen tillför något.

Jag kommer alltså att rösta för avslag.

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#2) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #131648
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 16:49

Om man inte gillar ordet "exempelvis" kanske "som" passar bättre istället? Motionen är tänkt att klargöra att piratpartiet är emot införandet av Lissabonfördraget. Om motionen är bäst som jag föreslog eller om man måste lägga till exempelvis eller annat ord i texten kan man diskutera länge. Detta är mitt första årsmöte. Kanske är lättare om de som vill ha ändringar lägger in ändringsförslag som det gjorts i andra motioner.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Länk: #131664
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 16:53

Jag har redan lagt ett ändringsförslag, att införa ordet "exempelvis". Så som det ser ut nu så kommer vi att rösta om det.

Jag tänkte bara påpeka för dig att om du tycker att förslaget är bättre med "exempelvis" så kan du välja att jämka dig med mig, så att omröstningen i morgon kan gå lite smidigare. Om du inte är säker så låt då bli att jämka dig, så får vi rösta om det i morgon i stället.

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Trezker Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #131705
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 17:11

Citat:
Ahruman (2009-Mar-07)Jag vill påstå att den här ändringen är en ändring av vårt ställningstagande, då den begränsar sig till en viss uppsättning kosmetiska ändringar i stället för kosmetiska ändringar i allmänhet. Jag medger att jag är jättepetig nu. :-)
Jag tycker att det är bäst att hålla sig öppen för kosmetiska ändringar i allmänhet. Att ta upp exempel eller begränsa sig till ett fall av kosmetiska ändringar är onödigt.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131752
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 17:38

Citat:
narnigrin (2009-Mar-07)Vad sägs om, "... eller med kosmetiska ändringar, exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till"? Då handlar det inte längre om ett specifikt fall utan om ett klargörande, vilket som jag förstår det var syftet.

Om någon vill lägga ett tilläggsyrkande, så räcker det inte att skriva "vi kanske skulle ha det här tilläggsyrkandet?", eller "jag funderar på om det inte borde stå så här:". Det är resonerande.

Om någon vill ha ett tilläggsyrkande, så måste det skrivas i klartext, så här:

JAG LÄGGER FÖLJANDE TILLÄGGSYRKANDE:

att alla lägger tilläggsyrkanden tydligt, eller tolkas som en del av den flödande diskussionen.

Svara med citat
  (#6) Gammal
JohanR Inte uppkopplad

JohanRs avatar

Länk: #131765
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 17:48

Citat:
Snild Dolkow (2009-Mar-07)Det är väldigt ofta en dålig idé att börja slänga in exempel i den här sortens texter. Det sätter exemplen i särställning, etablerar en prioritetsordning.. och så finns risken att allt som inte togs med som exempel förbises.

Jag håller med. Bättre att skriva generella riktlinjer som gäller för alla dåliga fördrag m.m., och det tycker jag framgår av ursprungstexten. Klargörande av PPs inställning till Lissabonfördraget måste inte finnas i programmet, det kan klargöras med pressmeddelanden el. dyl, som med t.ex. FRA-lagen.

Jag spelar jag en del också. Hör ett av banden på myspace.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #131772
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 17:52

OK Rick, då följer jag din mall i fortsättningen:

att ordet exempelvis läggs till i motionens sista mening, så att den lyder:

Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar, exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till.

Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131775
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 17:56

Ett ändringsyrkande från Jon Severinsson är mottaget.

Svara med citat
  (#9) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #131780
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 18:01

Citat:
Jon Severinsson (2009-Mar-07)OK Rick, då följer jag din mall i fortsättningen:

att ordet exempelvis läggs till i motionens sista mening, så att den lyder:

Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar, exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till.

Jon hur gör jag en så kallad jämkning? Har inget emot att lägga till ordet exempelvis.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Jon Severinssons avatar

Länk: #131784
Standard RE: 26. Diskussion om motion 03 - 2009-03-07, 18:03

Du säger Jag jämkar mig med Jon Severinssons tillägsyrkande på ett tillräckligt tydligt sätt för att Rick ska uppfatta det.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 10:54
24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 10:31
30. Diskussion om motion 05 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 8 2009-03-08 10:30
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 10:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 13:16