Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 17:47

Jag håller med Ung Pirats yttrande.

Citat:
Ung Pirat: Förbundsstyrelsens yttrande.

Motion 06: Om lösande av lån

===

Vi håller absolut med om att det är principiellt fel att Rickard Falkvinges stora engagemang leder till att han blir djupt skuldsatt. Tyvärr sätter inte motionen någon gräns för hur stor skuld Rickard Falkvinge kan försätta sig i fram tills att partiet får statligt partistöd. Motionen innebär dessutom att partiet förbinder sig att använda pengar som man ännu inte har, och fråntar därmed framtida årsmöten rätten att bestämma över partiets budget. Partiet bör istället vänta tills partistöd är aktuellt innan man tar beslut i frågan. Ung Pirats förbundsstyrelse hoppas därför att partiet avslår motionen.

---

Administratörskonto för Ung Pirat.
Jag tänker rösta avslag av ovanstående skäl.

Svara med citat
  (#2) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #131763
Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 17:47

Med anledning av uppmaningen om tilläggsyrkande så tar jag fram följande "mall" för tilläggsyrkanden. Detta är alltså inte ett yrkande, utan en möjlig utgångspunkt till ett yrkande:

• att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt Y kronor, betalat över Z månader, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger X kronor.

• Vad som återstår är att fastställa X, Y och Z.

För att förtydliga, det här är ännu inte ett tilläggsyrkande, eftersom variablerna X, Y och Z måste fastställas först. Någon som har bättre koll på siffrorna får gärna komma med förslag på X, Y och Z. Jag vill dock uppmana till att undvika att ha en stor svärm av tilläggsyrkanden vi måste votera för eller emot. Siffrorna bör vara rimliga, inte exakta.

Svara med citat
      (#3) Gammal
    Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131766
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 17:48

Citat:
    TOQig (2009-Mar-07)1. Motionen måste vara tydligare, med belopp fastsatta, lr en tydlig tillåtelse från Ricks sida att t.ex. en revisor kollar igenom hans privatekonomi.
    Mnja, vi står ju till och med som parti för att det ska finnas en tydlig gräns mot privatlivet. Det är inte en framkomlig väg.

Citat:
    2. Det känns riskfyllt att besluta om det här innan vi vet hur vår ekonomi kommer se ut.
    Jag vill påminna om att det här egentligen mest är ett principuttalande -- ett framtida årsmöte har samma status som detta, och det ligger minst två (2010 och 2011) innan det blir aktuellt.

Citat:
    3. Rick, du har väl startat en personlig insamling, hur går det? Kan du "bara" leva på den, lr kan du betala av några lån också?
    Än så länge vet jag ju inte vad Skatteverket säger, men jag kommer att redovisa varje donation till dem. Innan de har tagit ett slutligt beslut är det för tidigt att säga, även om jag har en inspelning där de säger att sådana privata gåvor är skattefria. Jag betalar tillbaka lån i den takt som krävs av kreditorerna, inte mer, och då har jag iaf pengar att betala mat och hyra.

Svara med citat
      (#4) Gammal
    Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131795
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:14

Citat:
    pv2b (2009-Mar-07)
    Citat:
    Gert Löwenhamn (2009-Mar-07)...

Jag skulle istället vilja föreslå att vi beslutar om en retroaktiv årslön av ex 100.000 kr för partiledarposten. På det viset angår det ingen hur pengarna spenderas och partiet slipper gå igenom tonvis med gamla kvitton och bankpapper hemma hos Rick.

Jag tycker i och för sig att det är att föredra att specificera ett fast belopp som en någolunda skälig ersättning än att gräva i Ricks ekonomi, som faktiskt inte angår partiet direkt. Men det är ändå för tidigt att ta ställning till detta innan vi vet partistödets storlek.

Eventuellt skulle man kunna ändra i den villkoret från "att partiet får partistöd" till "att partiet får partistöd som överstiger X kronor". Någon som vet mer om siffrorna som är relevanta får gärna komma med ett bra förslag på X.

Om Ricks ekonomi inte har med PP att göra, vad gör vi då här i den här tråden?

Vart drar man gränsen för vad som ska ersättas och vad som inte ska ersättas.

Vart drar man gränsen mellan ideellt arbete och arbete som kräver ersättning.

Ska det här bli en kommande praxis att vem som helst bara kan komma in och säga "jag jobbade lite för piratpartiet här och om jag hade haft en vanligt jobb så hade jag tjänat xx kronor så ge mig dem nu".

Jag ställer mig ytterst tveksam till en sådan praxis.

Om nu folk är tveksamma till arbetsgrupper och liknande så får man väl helt enkelt säga att när man ger Rick en lön framöver i samband med att PP får partistöd så får det ses som en ersättning.

Mikael Holm
    --

Svara med citat
      (#5) Gammal
    Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131801
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:21

Citat:
    Mnja, vi står ju till och med som parti för att det ska finnas en tydlig gräns mot privatlivet. Det är inte en framkomlig väg.

Bara en framkomlig väg om du vill, och jag har full förståelse för att du inte vill!

Citat:

Jag vill påminna om att det här egentligen mest är ett principuttalande -- ett framtida årsmöte har samma status som detta, och det ligger minst två (2010 och 2011) innan det blir aktuellt.

Bra, då behöver man inte känna att man "överger" dig om man yrkar på avslag just nu Tycker absolut det här tål att tittas på framöver.

Citat:
    Än så länge vet jag ju inte vad Skatteverket säger, men jag kommer att redovisa varje donation till dem. Innan de har tagit ett slutligt beslut är det för tidigt att säga, även om jag har en inspelning där de säger att sådana privata gåvor är skattefria. Jag betalar tillbaka lån i den takt som krävs av kreditorerna, inte mer, och då har jag iaf pengar att betala mat och hyra.

Bra att du klarar dig! Blir det tomt i skafferiet ngn dag får du lifta hit till Västerås så kan jag laga ngt gott )

Skatteverket säger:

"Skatteverket vill fästa uppmärksamheten på att arvs- och gåvoskatten har slopats fr.o.m. den 1 januari 2005.

För gåvoskattens vidkommande innebär det att vid gåvotransaktioner behöver gåvotagaren inte upprätta någon gåvodeklaration. Då en gåvohandling upprättas fr.o.m. den 1 januari 2005 ska gåvohandlingen inte skickas till Skatteverket för registrering. Skatteverket för inte något register över gåvohandlingar."

http://www.skatteverket.se/skatter/g...c80002727.html

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
    valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
    lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
    Läs gärna min blogg!
      Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
    Svara med citat
      (#6) Gammal
    Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131804
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:25

Citat:

Vart drar man gränsen för vad som ska ersättas och vad som inte ska ersättas.

Vart drar man gränsen mellan ideellt arbete och arbete som kräver ersättning.

Det var precis det här jag menade tidigare....var drar man gränsen? Vem avgör det här? Är det en engångsföreteelse lr kommer det bli praxis?

Mycket finns att fundera över innan vi tar tag i det här ordentligt

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
    valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
    lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
    Läs gärna min blogg!
      Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
    Svara med citat
      (#7) Gammal
    Fuwalu Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #131806
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:27

Jag tänker rösta på avslag av samma skäl som flera andra, bland andra Ung Pirats förbundsstyrelse. Det är helt enkelt för luddigt och sätter inga gränser. Det finns heller ingen anledning att besluta om detta ungefär två år innan det blir aktuellt.

Svara med citat
      (#8) Gammal
    pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Länk: #131809
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:37

Efter att ha funderat lite så kommer jag inte ställa mig bakom något yrkande enligt min yrkandemall ovan. Det är för både för tidigt (det är för tidigt att börja besluta om sånt här på det här mötet) och för sent (det är för sent att komma med vettiga underbyggda siffror för rimliga begränsningar under det här mötet) för mötet att ta ställning på det här.

Avslag.

Svara med citat
      (#9) Gammal
    Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Länk: #131816
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:52

Mitt tidigare inlägg var mer till för att sondera intresse och ge en ide för diskussion.

Men då jag anser att det är viktigt att låta Rick känna en viss trygghet inför framtiden tycker jag att ett beslut bör tas nu, även om vi kanske måste ändra på det senare. Samtidigt behöver vi låsa beloppet så att vi alla vet vad som kommer.

Jag lägger därför följande tilläggsyrkande och yrkar avslag på det ursprungliga yrkandet med övriga tilläggsyrkanden.

att årsmötet 2009 beslutar att Piratpartiet, mars 2011, retroaktivt arvoderar Rick Falkvinge för det arbete han utfört som partiledare från 2006 till 2011 med ett belopp om totalt 650 000 kronor, betalat över 12 månader utöver den eventuella lön som beslutats för arbete efter 1a jan 2011, förutsatt att partistödet efter riksdagsvalet 2010 överstiger detta belopp summerat med övriga för partiet nödvändiga kostnader. Detta beslut skall inte ses som någon riktlinje för andra liknande krav eller önskemål framgent utan dessa skall beslutas på egna meriter och som egna motioner på kommande årsmöten.

jag har då räknat med att skattemyndigheten kommer att dra 50% i skatt.

// Gert Löwenhamn<br>
    gert@lowenhamn.nu<br>
    070-310 44 98

Svara med citat
      (#10) Gammal
    Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #131820
    Standard RE: 31. Diskussion om motion 06 - 2009-03-07, 18:53

Ett tilläggsyrkande är lagt.

Svara med citat
    Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 10:54
    26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 10:32
    24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 10:31
    25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 10:21
    11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 13:16