Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-07, 20:52

Citat:
Tommten (2009-Mar-07)Varför har vissa på forumet "Guldpirat" loggor om det ligger till på det viset?

Jag trodde det var för att de donerar pengar, men jag kanske missuppfattat något.

Ja, det är personerna själva som påstår att de donerar. Partiet bekräftar eller dementerar det aldrig.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #131872
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-07, 20:54

Citat:
Tommten (2009-Mar-07)

Varför har vissa på forumet "Guldpirat" loggor om det ligger till på det viset?

Jag trodde det var för att de donerar pengar, men jag kanske missuppfattat något.

Det är inte forumet som lagt till loggan utan det är personen själv som valt det.

Även om partiet inte talar om vilka som donerat pengar så hindrar det inte att en person själv redovisar för vad denne gör.

Eller har jag själv missuppfattat något?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #131981
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 09:31

Var det rätt uppfattat att styrelsen vill avslå även den jämkade motionen?

För mig är det lite en fråga om folk sitter på partiets mandat eller om de sitter på personliga mandat. Vem har bekostad deras platser? I tid, resurser och pengar. Det handlar egentligen inte om pengar, utan om en vilja att erkänna och tacka för det jobb som görs i organisationen genom att ge saker tillbaka. Om det sen rör sig om pengar, studieresor till EU eller besök av personerna ute i organisationen och vilka eventuella %-satser kan diskuteras. För att inte systemet ska spåra ur anser jag det jämkade förslaget vara en riktlinje att stödja sig på.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #132000
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 10:17

Innebär inte den här motionen att man misstror våra kandidater och deras vilja att arbeta för partiets bästa?

Är det alltså någon som tror att våra framtida EP- och RD-kandidater, efter att de blivit invalda i respektive parlament, inte kommer att bli guldpirater upphöjt till 100 eller så? Själv skulle jag inte tveka ett ögonblick att frivilligt donera 10.000:- per månad om jag fick en så fet lön som alla EP- och RD-ledamöter har.

Om det däremot fanns ett krav på att jag skulle donera X antal % (med ty åtföljande kontroll av att jag donerat rätt summa) så hade jag förmodligen lagt mig exakt på den procenten och inte gett ett öre mer. Ni vet, ungefär som att pirater vägrar att betala 169:- för en liten plastbit, men utan att tveka skickar en blomkvast för 1000:- till en professor de aldrig träffat.

Kort sagt, jag kommer att rösta avslag på motionen.

--

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132007
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 10:22

@Anders: Jag håller med dig. När man valts på grund av sina partikamraters svett och blod sitter man rimligtvis på ett partis mandat, och inte på sitt eget personliga.

I Piratrörelsen finns dock en tendens att företrädestolka mandat som personliga. I FRA-frågan rörde sig många idéer om helt personbaserade valsystem, t ex.

I diskussionen från den tidigare tråden, och i motion 06, kan ser man också exempel på att vissa kandidater tänker sig att "de har avstått från x antal pengar" under tiden de varit aktiva under partiet. De tänker sig alltså att parlamentarikerlön ska ges som kompensation för att de inte gör något annat de tjänat mer pengar på, istället för belöning för att de fått förtroende från väljarna.

Personligen ser jag en parlamentarikerpost som någonting partiet uppnår gemensamt, och då blir det konstigt att när partiet behöver pengar i övrigt inte dra in lite från parlamentarikerposterna.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#6) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #132012
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 10:27

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-07)
Citat:
Tommten (2009-Mar-07)Varför har vissa på forumet "Guldpirat" loggor om det ligger till på det viset?

Ja, det är personerna själva som påstår att de donerar. Partiet bekräftar eller dementerar det aldrig.

Det kan vara intressant att veta att partiet normalt inte kan bekräfta eftersom donationer över bank inte i sig lämnar öppet läsbar avsändare, bara transaktionslöpnummer.

/ Bo -- kassör

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132035
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 10:50

Voteringsordningen här blir lite komplicerad.

Jag läser att-sats 1 i ändringsyrkande 2 som att det ersätter huvudmotionens att-sats. De andra två att-satserna i ändringsyrkandena är fristående tillägg.

Jag föreslår därför följande voteringsordning:

I en första voteringsrunda ställer vi att-sats 1 i ändringsyrkande 2 mot motionens huvudyrkande, och voterar om de övriga två tilläggsyrkade attsatserna var för sig i tre parallella voteringar 1100-1200. Därefter har vi en omskriven motion. Denna ställs mot avslag i en andra votering 1200-1300.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #132037
Standard RE: 37. Diskussion om motion 11 - 2009-03-08, 10:52

Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)

Personligen ser jag en parlamentarikerpost som någonting partiet uppnår gemensamt, och då blir det konstigt att när partiet behöver pengar i övrigt inte dra in lite från parlamentarikerposterna.

Jag tycker det blir otroligt konstigt om partiet ska börja kräva/uppmana folk att avstå från ett tionde av sin lön. Att bli parlamentariker är ett förtroende som man ska vara stolt och tacksam över, men partiet ska också vara stolt och tacksamt för att folk är beredda att axla ett så tungt ansvar, Ett ansvar som går långt utöver vad ett vanligt jobb gör. Det påverkar inte bara en själv, utan även ens familj högst betänkligt. Därför ska ansvaret varken tas lätt av den som axlar det eller av partiet och det ska defenitivt inte åtföljas av ett tionde till partiet.

Att partiet skulle få uppmana sina förtroendevalda att betala tionde (även om det nu fint ska kalas för "present") och dessutom öppet redovisa vem som gör det eller inte är oacceptabelt av många anledningar, men jag väljer de som jag anser viktigast:

1. Öppen redovisning av donationer kan påverka tex röstningar. Det finns en uppenbar risk att folk väljer att rösta på den som varit mest givmild. Och väljer man att inte visa sin donation öppet, ser man ut som en snål typ och förlorar röster.

2. Partiet måste lita på att de som representerar partiet vill partiets bästa och därmed donerar så mycket eller lite pengar som man känner att man har råd med, utan påtryckningar och offentlig donationsredovisning.

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
27. Diskussion om motion 04 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 32 2009-03-08 10:54
26. Diskussion om motion 03 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 25 2009-03-08 10:32
24. Diskussion om motion 01 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 30 2009-03-08 10:31
25. Diskussion om motion 02 Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 24 2009-03-08 10:21
11. Motion 09, diskussion Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 65 2009-03-07 13:16