Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Snild Dolkow Inte uppkopplad

Snild Dolkows avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:29

Citat:
HR (2009-Mar-08)Fungerar inte.

Förklarar du inte varför lär jag inte byta åsikt.

Snild Dolkow
  Skicka ett meddelande via ICQ till Snild Dolkow Skicka ett meddelande via MSN till Snild Dolkow  
Svara med citat
  (#2) Gammal
tino Inte uppkopplad

tinos avatar

Reg.datum: Jul 2008

Länk: #132288

Det här var mitt första möte också. Jag har tyvärr mest haft utrymme att läsa motioner + diskussion i förhand, och idag komma in så jag hann titta på vad årsmötet sagt och sedan rösta. Men även så var det minst sagt lite rörigt. Grymt bra jobbat av ordförande och funktionärer, dock.

Ett problem verkade vara att det kom in en del ändringar mm. på lördagen som kanske egentligen hade varit bättre lämpade som diskussioner under tiden motionerna låg uppe före mötet.

Kommer någon självnominerad arbetsgrupp göra något slags post-mortem på mötet och fundera om man kan föreslå ändringar i mötesförfarande och praxis som gör att det flyter bättre nästa gång?

Blogg: http://tino.piratvideo.se/

Piratpartiet toolbar för Firefox: http://toolbar.piratvideo.se/

Svara med citat
  (#3) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132289

Citat:
Ahruman (2009-Mar-08)
Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)

Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…

var det ett Ja eller ett Nej på min fråga?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #132287

Jag missade majoriteten av omröstningar pga av att jag var tvungen att åka bort en sväng,

Jag yrkar på att hela årsmötet görs om... ;P
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132286

Citat:
HR (2009-Mar-08)
Citat:
Förslag på omröstningsmodell till nästa gång:

1. Alla omröstningar läggs upp i förväg, men går inte att rösta i tills vidare.

2. Mellan 11 och 13 kan man lägga ordningsfrågor och sånt, som då går till omröstning direkt.

3. Efter 13 öppnas de "riktiga" omröstningarna. Och är öppna länge.

Fungerar inte.

"Fungerar inte", Fungerar inte som arument för vad det är som inte fungerar. (hihi)

hur menar du? jag tycker det är en bra ide, var ligger bristerna?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132290
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:30

Som Simon noterade igår (någonstans): Vi bör ha ett mötespresidium som är separat från partipresidiet och förbereder mötet i förväg, samt bara ägnar sig åt mötesformalian och det där under mötets gång. Det är så andra stora organisationer gör.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#7) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #132291
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:31

Jag skulle vilja ta upp frågan att mötet stängdes utan att vi hade någon punkt övriga frågor. Det pågick en ganska så relevant diskussion under reservationstråden som mötet inte hade någon chans att ta ställning till eftersom mötesordförande stängde mötet utan att kolla om diskussioner relevanta för mötet fortfarande pågick.

Jag har en viss förståelse för att det hände, men vi måste ändra förfarandet till nästa möte så att det inte kan hända igen - kanske just genom att lägga in en punkt övriga frågor på dagordningen innan mötet stängs, för att ge mötet en möjlighet att hålla mötet öppet om det finns någon fråga som bör behandlas färdigt.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Andreas Bjärnemalm Inte uppkopplad

Andreas Bjärnemalms avatar

Reg.datum: Jan 2009

Länk: #132295
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:32

Citat:
larsl (2009-Mar-08)Några förslag på förbättringar till nästa årsmöte:

• 2. En deadline för ändringar i motioner, helst en eller två veckor innan årsmötet. Jag har ingen erfarenhet av hur det funkar i traditionella möten men jag blev förvånad när folk fortsatte att lägga tilläggsyrkanden och ändra i motioner efter att deadlinen för motioner hade passerat, och nästan hela vägen fram till voteringen - jag utgick ifrån att motionerna inte _fick_ ändras efter deadline så att mötesdeltagare skulle kunna få en chans att läsa igenom och analysera all text i god tid innan omröstningen. Jag inser att det behövs tid efter deadline för inlämning av motioner till att göra tilläggsyrkanden och jämkningar, men det måste finnas en deadline för det också. Stadgarna verkar inte säga något om det så jag föreslår att nästa årsmöte har en sådan deadline någon vecka efter deadline för inlämning av motioner. Det skulle dessutom leda till att det blir mer tid till att planera dagordningen vilket borde ge ett mindre kaotiskt möte.

• 3. Jag tycker fortfarande att man inte bör kunna se resultaten för en votering innan den är avslutad.
  • [/ul]

Ang.2: Praxis inom mötesteknik är att ändringsyrkanden och tilläggsyrkanden kan göras fram tills det är dags med votering. Ditt förfarande med en deadline långt innan mötet ens har börjat tycker jag är helt förkastligt och det vill jag ABSOLUT inte se.

Ang.3: Jag håller inte med dig på den här punkten. På vanliga AFK-möten kan man relativt lätt känna av hur landet ligger i röstningen (genom acklamation och testvotering), det är inte lika lätt när mötet är förlagt online. Därför tycker jag att det är BRA att man kan se resultaten för en votering innan man röstar.

Svara med citat
      (#9) Gammal
    Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #132294

Citat:
    Rick Falkvinge (2009-Mar-08)Jag misstänker att det berodde på de många ordningsfrågorna -- det här är första gången vi behövt votera om ordningsfrågor öht. Vi måste hitta ett bättre sätt att hantera ordningsfrågor till nästa årsmöte, det här var bara inte hållbart.

Kan det inte fungera så att folk själva kan posta ordningsfrågor med polls i tex ett underforum? Om ordningsfrågan får tillräckligt med medhåll [tex 20 "ja"-röster] så tar du upp frågan på det "egentliga" mötet?

Skulle iaf ta och rensa bort spam-frågor som ändå skulle röstas ner..

Sedan vore det väldigt skönt om vi kunde ha ett par fasta tider att ta upp ordningsfrågor på så dom inte poppade upp lite slumpmässigt. Exempelvis en paus på en halvtimme varannan fråga där det bara diskuterades ordningsfrågor.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
      (#10) Gammal
    TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132293

Citat:
    Rick Falkvinge (2009-Mar-08)Jag tror helt enkelt inte att fler än så här är intresserade av mötesformalia, utan fungerar som svärmen fungerar -- de som är intresserade av mötesfrågorna tar hand om dem. De som är intresserade av aktivism ägnar sig åt det i stället.

En sån fruktansvärd onödig pik. De som har varit här och deltagit idag är i de flesta fall mycket aktivistiska piratpartister som gör massor för partiet.

På motsvarande sätt är den övervägande majoriteten av medlemmar som inte varit här idag inte ett dugg aktiva.

Bu åt pikar.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
    spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
    Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 19:15
    98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 20:40
    Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 01:56
    Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 10:22
    Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 20:09