Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Ny SIFO! - 2009-04-06, 00:41

En ny Sifo i början på maj efterfrågas. Vecka 19.

Förslag på vår fråga 1: Tänker ni rösta på Piratpartiet i valet till Europaparlamentet den 7 juni? (Ja - Ja, kanske - Nej)

Förslag på vår fråga 2: Tänker ni rösta på ett annat parti? (Ja - Nej)

Fråga 2 ställs om svaret på fråga 1 blir Nej.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#2) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #136323
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 06:49

Anser detta lite intressant då sossarna tappat enl senaste mätning.

Själv är jag ursprungen från vänsterblocket men likväl kan jag inget annat än rösta på just det som vi strävar för..

Vill såklart ha bort Reinfeldt med anhang,, o andra sidan vill jag ej heller ha Bodström med sitt otyg ;-?

Att rösta mittemellan typ miljöliga partiet finner jag ingen glädje i heller..

Visst, morötter är gott och det är även viktigt att a-kassans nivå motsvarar ett drägligt liv..

Att jag/man blir en PIRATPARTIST handlar om annat, man är flyförbannad på skitande styre..

Förbannad på deras förmåga att hela tiden genomföra lagar o förordningar som majoriteten

INTE vill ha!

De döljer dessa nerköp med typ, "miljön" "ekonomisk kris" o fred i världen..

Ärligt, vem fan vill inte det samma?

Dessa övervakningslagar handlar ju bara över INTERNET,heter det..

Några av mina absolut bästa vänner bor i; Finland,Frankrike,Kanada,Malawia,Grönland o Pakistan.

Se själva omöjligheten i detta.

Fan ta riksdag o EU.. Nu kommer vi.. http://www.piratpartiet.se/

(#3) Gammal
LIGIZT Inte uppkopplad

LIGIZTs avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #136324
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 06:58

Svarar.. Tänker rösta på PIRATPARTIET inför EU valet..

Liksom riksdagsvalet o ett drygt år..

För att vara lite on topic

(#4) Gammal
npc_otyg Inte uppkopplad

npc_otygs avatar

Reg.datum: Sep 2008

Länk: #136368
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 12:21

Mitt förslag är

FRÅGA 1: Planerar du att rösta i valet till EU-parlamentet? Ja/Nej

FRÅGA 2: (vid ett ja på fråga 1)Kommer du att rösta på Piratpartiet i valet till EU-parlamentet Ja/Nej

FRÅGA 3: (vid ett vet ej på fråga 1) Ser du Piratpartiet som ett tänkbart alternativ om du skulle rösta i valet till EU-parlamentet. Ja/Nej

Är lite kluven till fråga två, den känns lite för direkt, men å andra sidan så får vi resultat på hur många av de tillfrågade som sannolikt kommer lägga rösten på PP.

Fråga tre är också ganska svår att formulera, men vi borde ha en följdfråga för dom som svarar vet ej på första frågan (även om alternativet aldrig uttalas så är det folk som svarar det reflexmässigt).

-------------------------
Martin Vesterlund

Det här är mitt liv, det här är min kropp, det här är min röst, det här är min sång...
Det här är mitt långfinger!
  Skicka ett meddelande via ICQ till npc_otyg Skicka ett meddelande via MSN till npc_otyg  
  (#5) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #136376
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 12:52

Varje fråga kostar ~12kkr om det är Sifo, ~5kkr om det är billigare konkurrent. Det är ganska många flyers och vi behöver flyers.

Så jag anser inte att vi bör ställa frågor bara för att det vore kul att veta. Vilka handlingsalternativ är det vi överväger som skulle göra det så värdefullt att få svar på dessa frågor? Eller är det andra effekter som eftersträvas?

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #136381
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 13:45

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Apr-06)Varje fråga kostar ~12kkr om det är Sifo, ~5kkr om det är billigare konkurrent. Det är ganska många flyers och vi behöver flyers.

Så jag anser inte att vi bör ställa frågor bara för att det vore kul att veta. Vilka handlingsalternativ är det vi överväger som skulle göra det så värdefullt att få svar på dessa frågor? Eller är det andra effekter som eftersträvas?
Det är priset som är kruxet. Jag kunde ha villkorat det med en enorm medlemstillväxt från den 17 april och framåt, men anser inte det är så viktigt, trots allt. Flyers är viktigare isåfall, vi lär få se mätningar från den 17 maj och framåt angående euvalet.

Får vi enorm medlemstillväxt, så kan man gissa sig till att valresultatet blir högre.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Länk: #136450
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-06, 18:52

Citat:
Mårten Fjällström (2009-Apr-06)Så jag anser inte att vi bör ställa frågor bara för att det vore kul att veta. Vilka handlingsalternativ är det vi överväger som skulle göra det så värdefullt att få svar på dessa frågor? Eller är det andra effekter som eftersträvas?
Har det gjorts någon närmare analys av de svar vi fick i vår förra undersökning, den i december 2008? Då menar jag inte hur många procent vi totalt kanske kan få i valet, utan hur våra sympatisörer fördelar sig demografiskt (kön, ålder, ort, arbete, tidigare parti osv).

Den analysen skulle vara av betydligt större intresse för oss än ny mätning för att få en siffra på en höft, särskilt som den ställda frågan endast nämner Piratpartiet. Om vi vill veta vilken förändring som skett i opinionen sedan i december, då bör vi ställa exakt samma fråga som då. Att godtyckligt formulera nya frågor till varje mätning innebär främst att man blandar in fler variabler som gör svaren mer svårtolkade.

Här är ett delvis hypotetiskt exempel för att illustrera:

December 2008: "PP är mot FRA. Kan du tänka dig att rösta på PP?" ger 7 procent ja.

Maj 2009: "PP ställer upp i EU-valet. Kommer du att rösta på PP?" ger 5 procent ja.

Vad beror minskningen med två procentenheter på? Att vi nämner EU, att vi inte nämner FRA, att vi formulerar en mer direkt fråga, att det har gått fem månader eller att det är en slumpmässig förändring som på grund av låg svarsfrekvens inte är statistiskt säkerställd?

Sedan får vi tre procent i det faktiska valet. Eller tio procent. Spelar mätningen någon roll för oss i endera fallet? Opinionsmätningar gör man för att själv få ett hum om hur man ligger till, inte för att få en optimistisk siffra med SIFO:s namn under att skicka ut ett pressmeddelande om. Om vi i valrörelsens slutspurt lyckas få allmänheten och massmedia att alls diskutera vår möjliga entré i Europaparlamentet, då vill vi injicera våra sakfrågor i den diskussionen, inte en massa statistik och sifferexercis.

Jag hoppas att ingen fortfarande sitter och extrapolerar röstsiffror utifrån vårt medlemstal, vilket gjordes till förtvivlan i riksdagsvalet 2006 (med besvikelse som resultat). Det är nog lönsammare att förutsäga aktiekurserna på börsen med den metoden...

Jag ser gärna att vi gör fler opinionsmätningar i framtiden, men frågorna måste formuleras med omsorg, och sedan förbli desamma mellan flera mätningar för att vi skall kunna dra några slutsatser av svaren. 2008 års mätning ser jag som en engångsgrej, ett sätt att gå vid sidan om etablissemangets vanliga mätningar för att väcka uppmärksamhet och samtidigt få en smula fakta att gå på. För att vara meningsfulla och ekonomiskt effektiva måste de planeras på något längre sikt, och inte kastas in som ett hugskott två månader före ett val när vi har fullt upp med annat.

Anders Andersson

(#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Länk: #136647
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-07, 15:42

Citat:
SM5POR (2009-Apr-06)
Citat:
Mårten Fjällström (2009-Apr-06)Så jag anser inte att vi bör ställa frågor bara för att det vore kul att veta. Vilka handlingsalternativ är det vi överväger som skulle göra det så värdefullt att få svar på dessa frågor? Eller är det andra effekter som eftersträvas?

Har det gjorts någon närmare analys av de svar vi fick i vår förra undersökning, den i december 2008? Då menar jag inte hur många procent vi totalt kanske kan få i valet, utan hur våra sympatisörer fördelar sig demografiskt (kön, ålder, ort, arbete, tidigare parti osv).

Siffrorna finns i pdf:en. Vi är starkare bland män än bland kvinnor, bland unga än bland gamla, bland vänsterväljare än bland högerväljare. Så långt är det rätt stora grupper och ganska stora skillnader, men om man tittar på mindre grupper än så - c-väljare, olika städer, olika yrken - så bör man göra signifikanstest för att se om man har någon relevant information. Jag tror ingen har gått igenom systematiskt och kollat vilka skillnader som är signifikanta.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

(#9) Gammal
Lars Nordin Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #138567
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-18, 00:05

Ett billigare alternativ?: http://www.ibimri.se/omni/

Projektledare: michaela.klenkar@ibimri.se

//Lars

(#10) Gammal
Xaros Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #138906
Standard RE: Ny SIFO! - 2009-04-19, 00:07

Hej!

Jag är ledsen om jag låter väldigt kritisk i mitt inlägg, men jag ser vissa problem som jag tycker det är bäst att undvika.

Då syftet med en tvärsnittsstudie är att kunna uttala sig om en större population, så är det väldigt viktigt att personerna i stickprovet är så opåverkade som möjligt när de svarar. Om de får specifik information innan de svarar eller blir frågade riktade frågor, så kan det hända att de kommer fram till insikter eller bestämmer sig för saker som inte överensstämmer med hur personerna i den större populationen kommer att agera.

Jag tar förra SIFO-undersökningen som exempel:

"Om ett halvår är det val till EU-parlamentet. Piratpartiet är ett politiskt

parti i Sverige som arbetar för att förhindra nya övervakningslagar som Ipred och

FRA-lagen. Skulle du kunna tänka dig att rösta på Piratpartiet i EU-valet?"

Givet att man vill få en idé om hur många som faktiskt kommer att rösta på piratpartiet i valet (även om det kanske inte var syftet i just den här undersökningen) så ser jag följande problem:

För det första, hur särskiljer ni personer som tänkt rösta från de som inte tänkt rösta? Det finns ingen garanti för att dessa två grupper svarar på samma sätt, dessutom är ni ju förmodligen bara intresserade av de första ändå. Det framgår åtminstone inte i PDF-en om/hur ni kan skilja dessa åt (det kanske är ett krav för att få vara med?).

För det andra, det faktum att endast Piratpartiet nämns kan påverka svaren. En person som är osäker på vem han/hon ska rösta på är exempel på en grupp som troligtvis är lättpåverkad av sådan information.

För det tredje, riktade frågor sätter ord i munnen på den tillfrågade. Om du frågar ett antal personer om de gillar jordgubbsglass, bara för att ta ett exempel, så är det troligt att du får fler svar som är positiva till jordgubbsglass än om du bara hade frågat dem vilken glass de gillar mest. En anledning är att du fick dem att tänka på jordgubbsglass, vilket de kanske inte hade gjort om du inte nämnt det. En annan är att många personer svarar ja helt enkelt för att de vill vara dig till lags. Det finns troligtvis tonvis med forskning som talar för att man inte bör använda riktade frågor. Faktum är att jag är förvånad att seriösa marknadsundersökningsföretag inte rekommenderar emot att använda sådana frågor.

Tolka nu inte detta som att jag anklagar undersökningen för att vara manipulativ på något sätt, det första problemet kan exempelvis leda till en för låg procent till Piratpartiet eftersom jag kan tänka mig att piratpartister är mer sugna på att rösta än den allmänna populationen. Problemet är bara det att frågans formulering ger upphov till systematiska skillnader mellan stickprovet och populationen, som mycket väl kan leda till missvisande resultat.

Jag är medveten om att det är oerhört svårt att göra perfekta frågor, men mitt förslag är ni formulerar frågan "Vilket parti tänker ni rösta på (...)?" istället för "Tänker ni rösta på Piratpartiet (...)?".

Notera att ni får exakt samma information som ni skulle ha fått från de två frågor som föreslagits i denna tråd, nämligen:

1. Hur många uppger att de tänker rösta på Piratpartiet

2. Hur många uppger att de tänker rösta på annat parti

Slutligen har jag en fråga angående val av marknadsundersökningsföretag. Finns det en anledning till att välja SIFO framför billigare konkurrenter, annat än att SIFO kan tänkas ha större pondus i nyhetsmedierna?

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är