Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Nandi Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-04-21, 22:39

"Sedan ska vi samtala. Vi ska prata och vi ska lyssna. Vi ska nå beslut. De besluten ska vara fattade med förstånd och åtanke på vad lagar gör mot individens rättigheter och friheter, inte några fullösningar för att skapa en falsk känsla av trygghet."

Härligt att du lyssnar på vår konstruktiva kritik utan att känna dig angripen som person! Och cred till alla som framför kritiken på ett trevligt sätt också!

Ett litet sista pet Ändrar du individens rättigheter och friheter mot medborgarnas rättigheter och friheter så blir jag glad. Det kan nog vara ganska bra för alla Pirater att försöka använda ordet medborgare mer. Rick pushar ju för att man ska säga medborgare istället för väljare (har jag för mig), vilket jag tycker är sympatiskt. Det understryker att vi kämpar för medborgarrätt

Jag tycker det är nyttigt för alla oss att vi diskuterar ordval och retorik. Det gynnar ju oss alla om vi blir bättre på att uttrycka oss politiskt "neutralt", så att vi inte utan avsikt avskräcker andra från att bli Pirater bara för att man som f.d. liberal råkar säga individen för mycket, eller om man som vänster pratar om klasser eller något annat.

"If we don't believe in freedom of expression for people we despise, we don't believe in it at all.” - Avram Noam Chomsky

(#2) Gammal
Mahriman Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #140417
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-04-21, 22:50

Citat:
Nandi (2009-Apr-21)Härligt att du lyssnar på vår konstruktiva kritik utan att känna dig angripen som person! Och cred till alla som framför kritiken på ett trevligt sätt också!

Konstruktiv kritik får konstruktiv återkoppling.

Citat:
Ett litet sista pet Ändrar du individens rättigheter och friheter mot medborgarnas rättigheter och friheter så blir jag glad. Det kan nog vara ganska bra för alla Pirater att försöka använda ordet medborgare mer. Rick pushar ju för att man ska säga medborgare istället för väljare (har jag för mig), vilket jag tycker är sympatiskt. Det understryker att vi kämpar för medborgarrätt

Håller inte med, anser själv att order medborgare är grovt överanvänt i just politiska tal och debatter, IMO är det en förlegad term för stats- och ansvarsförpliktade människor som tar ett aktivt val att vara en del av samhället, politiken, röstning eller whatever. Människor är IMO betydligt bättre (håller däremot med dig om att individer lätt kan bli liberalstämplat). Har ändrat ändå eftersom jag är ny här, i PPs "sätt" och utgår från att du tänkt genom detta mer än mig.

Citat:
Jag tycker det är nyttigt för alla oss att vi diskuterar ordval och retorik. Det gynnar ju oss alla om vi blir bättre på att uttrycka oss politiskt "neutralt", så att vi inte utan avsikt avskräcker andra från att bli Pirater bara för att man som f.d. liberal råkar säga individen för mycket, eller om man som vänster pratar om klasser eller något annat.

Håller med om att det är nyttigt att hålla gemensamt vokabulär i vissa frågor, retorik anser jag däremot är en styrka från talare till talare (eller talskrivare till talskrivare, debattör till debattör......) om det finns variation. Om alla tal formuleras som en krigsförklaring eller något i stil med The Mentor's Hacker Manifesto blir det lätt uttjatat och grått.

Håller däremot helt med om att man bör undvika värdeförknippade ord (som dina exempel om individ, klasser etc).

(#3) Gammal
Nandi Inte uppkopplad

Länk: #140421
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-04-21, 22:55

"Har ändrat ändå eftersom jag är ny här, i PPs "sätt" och utgår från att du tänkt genom detta mer än mig."

Bra med lite mothugg! Känner du att du inte vill ändra dig så behöver du inte. Jag ser mig inte som mer eller mindre Pirat än någon annan. Varför skulle mitt ord vara värt mer än ditt? I vilket fall som helst är det ju helt upp till var och en om och hur dom kommer använda dessa tal. Väljer jag att hålla ditt tal så säger jag inte individen. Väljer du att hålla mitt tal ändrar du förmodligen på något också. Går och lägger mig nu men lägger upp ditt tal imorgon.

Godnatt!

"If we don't believe in freedom of expression for people we despise, we don't believe in it at all.” - Avram Noam Chomsky

(#4) Gammal
nadkin Inte uppkopplad

Länk: #141375
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-04-24, 13:15

"Deus har skapat ett musikaliskt stycke text som mycket väl skulle kunna vara ett "I Have A Dream" för oss som är Internet. Versioner på engelska och franska återfinns längre ner i tråden."

Jag vill vurma för det tredje talet, i det första inlägget i tråden. Det var mycket bra tycker jag. Härligt med lite ilskna tal. Snälla, kan ingen läsa upp det nånstans?

(#5) Gammal
Nandi Inte uppkopplad

Länk: #147531
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-05-14, 10:10

Det skulle vara väldigt mäktigt om någon kunde hålla Deus tal på demonstrationen den 30:e! Då skulle det kunna filmas och läggas upp på Youtube när det hålls IRL inför publik, istället för att det spelas in hemma på kammaren i ett headset.

(#6) Gammal
meandi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #149451
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-05-20, 19:13

Har inte läst hela tråden men rubriken får mig att be om hjälp här också istället för att starta en ny tråd.

Jag ska utforma en text som ska publiceras i ett fildelningsforum som handlar om vikten att gå att rösta. Hur pro PP den ska vara vet jag inte nu men eftersom det säkerligen finns många som är bättre än mig på att skriva texter tänkte jag be om hjälp här.

Kan ge lite mer riktlinjer senare om det dyker upp någon som vill hjälpa till. Mina tankar är att trycka på att integriteten, demokratin och rättsväsendet faktiskt är hotat. TPB väcker med rätta starka känslor med allt från mutade polisutredare till jäviga domare och politiker som går lobbygruppers ärenden mot folkets vilja.

Många gånger i historien är det de unga, inte minst studenter som gått i första ledet till försvar för de grundläggande demokratiska rättigheterna och det behövs faktiskt nu också i Sverige.

(#7) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Länk: #149486
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-05-20, 20:41

Citat:
meandi (2009-May-20)Jag ska utforma en text som ska publiceras i ett fildelningsforum som handlar om vikten att gå att rösta. Hur pro PP den ska vara vet jag inte nu men eftersom det säkerligen finns många som är bättre än mig på att skriva texter tänkte jag be om hjälp här.

Jag skrev en text liknande det brandtal som du söker på min blogg häromdagen. Sprunget ur desperation som bottnar i det som du beskriver, kopiera, skriv om, inspireras eller förkasta som du önskar:

http://piratpartist.wordpress.com/20...dar-gor-nagot/

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#8) Gammal
meandi Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #149489
Standard RE: Talskrivare efterlyses - 2009-05-20, 20:57

Citat:
JohanL (2009-May-20)
Citat:
meandi (2009-May-20)Jag ska utforma en text som ska publiceras i ett fildelningsforum som handlar om vikten att gå att rösta. Hur pro PP den ska vara vet jag inte nu men eftersom det säkerligen finns många som är bättre än mig på att skriva texter tänkte jag be om hjälp här.

Jag skrev en text liknande det brandtal som du söker på min blogg häromdagen. Sprunget ur desperation som bottnar i det som du beskriver, kopiera, skriv om, inspireras eller förkasta som du önskar:

http://piratpartist.wordpress.com/20...dar-gor-nagot/

Ja det gav inspiration, jag riskerar att bli lite tråkig när jag skriver men du fick med en del som kan få upp folk ur sofforna och faktiskt gå och rösta. Tror det är viktigt och att få folk att känna att man kan vara med och skriva historia.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är