Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-14, 11:42

Lite oroande för oss är att unga har lågt intresse av att rösta.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2759324

Citat:
Två av tre svenskar är ointresserade av valet till EU-parlamentet i juni. Det ser ut att bli repris på det extremt låga valdeltagandet från förra EU-valet. Det visar en undersökning som Sifo gjort för Sveriges Radio.

Citat:
Det är mindre än två månader till EU-valet i juni och intresset bland väljarna är minst sagt svalt. 64 procent svarar att de är helt eller ganska ointresserade av valet.

Valforskaren Henrik Oscarsson vid Göteborgs universitet säger att intresset för EU-valet faller generellt i Europa.

– Den politiska legitimiteten hos Europaparlamentet skadas av att det är så lågt intresse och lågt valdeltagande, det blir svårare för europaparlamentariker och svårare för Europaparlamentet att fatta viktiga beslut. Man har en minoritet av röstberättigade väljare bakom sig när man fattar många beslut, säger han.

http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isi...es/83/6259.pdf

http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isi...es/83/6258.pdf

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#2) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #137658
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-14, 13:26

Överlag är det ganska illa att det är så lågt valdeltagande. Det ger signaler till de valda partierna att de kan bära sig åt hur som helst, ingen bryr sig egentligen.

Däremot tror jag att det kan vara till Piratpartiets fördel, om vi bara lyckas få piratsympatisörerna att gå och rösta.

Det är dock inte så jag skulle vilja att Piratpartiet fick en plats i EU, för att folk inte bryr sig. Jag vill att Piratpartiet ska komma in för att folk förstått att fundamentala rättigheter hänger på att dess frågor tas på allvar.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

(#3) Gammal
kinson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #137667
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-14, 14:30

Helt illa kan det inte vara jämför förra riksdagsvalet antal röster, kolla skillnaden på medlemsantal, och kolla skillnaden på PP hur PP syns i media, med mera, lågt valdeltagande är "tyvärr" det som gör att vi kommer in i EU parlamentet.

För övrigt, utan att vara särskillt aktiv har jag fått minst 5 personer som tidigare aldrig röstade att rösta på PP.

Tyvärr har jag dock även märkt att många äldre fortfarande skrattar och avfärdar en som tramsig, och kör den klassiska repliken, "äsch bara för du vill kunna ladda hem saker gratis"... Trots att jag har fått samma svar dussintals gånger blir jag lika upprörd och irriterad, varför i helvete kan inte folk bara öppna ögonen spendera några minuter varje dag och själv ta reda på fakta.

Men våra politiker är smarta, dom har sett till att folk har för mkt saker att göra, för mycket jobb, papper som ska fyllas i rätt, och skickas fram och tillbaka. Det finns helt enkelt dåligt med tid för folk att engagera på politik, och sålänge politikerna sköter det mesta som får medelsvensson glad, så blundar man för de andra katastrofala besluten, man har ju så mkt annat bry och problem att ta hand om.

- Va, kostar det pengar?
  Skicka ett meddelande via MSN till kinson  
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #137670
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-14, 14:39

Citat:
kinson (2009-Apr-14)Helt illa kan det inte vara jämför förra riksdagsvalet antal röster, kolla skillnaden på medlemsantal, och kolla skillnaden på PP hur PP syns i media, med mera, lågt valdeltagande är "tyvärr" det som gör att vi kommer in i EU parlamentet.
Om vi kommer in tack vare lågt valdeltagande, så har vi ett fixt antal röster, inte en procentandel av väljarna.

Vid riksdagsval är det viktigare att ha ett procentuellt stöd av väljarkåren som är högre än fyra, inte si och så många röster. Det är lätt att bli blind på ett uppskattat antal röster. Om vi inte börjar synas i mätningarna efter att ha kommit in i EP, så är det inte bra inför 2010.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
EternalNightmare Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #139070
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-19, 15:37

Att folk inte bryr sig särskilt mycket om eu valet e inget nytt men något som jag märkt på sistone e när jag talat med folk om valet och de säjer att de inte kommer rösta på PP även som de stöjer vår sak för att de e rädda, ni läste rätt rädda. Det e något man borde fundera mer över en lågt val deltagande ???

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown.

(#6) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #139073
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-19, 15:41

Vad är de rädda för?
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
  (#7) Gammal
EternalNightmare Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #139079
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-19, 15:49

Staten, regeringen det vanliga. Själv tycker jag nog att de e lite paranoida men man måste endå fråga sig hur och varför ???

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The oldest and strongest emotion of mankind is fear, and the oldest and strongest kind of fear is fear of the unknown.

(#8) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #139093
Standard RE: Svenskar struntar i EU-valet - 2009-04-19, 16:22

Ja, vad svarar man någon som är rädd för att rösta som en vill? Kan ju alltid försöka resonera med att det är just därför de måste rösta PP nu, innan det är för sent. Alternativt köra med att dagens problem inte är att politiker uppfattar pirater som ett hot, utan att de inte gör det (politiskt sett).

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
”Tre av fyra struntar i lagen mot fildelning” piratcensur PP i media 3 2010-01-04 11:48
Många struntar i ipred-lagen Greyman PP i media 2 2009-09-30 15:16
”Tre av fyra struntar i lagen mot fildelning” Alexander F PP i media 1 2009-02-23 07:54
Bahnhof till Länsrätten: Skatteverket struntar i PTS Christian Engström PP i media 0 2007-11-03 13:05
Riksdagen struntar i ditt privatliv Christian Engström PP i media 0 2007-03-30 10:46