Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
neocreo Inte uppkopplad

neocreos avatar

Reg.datum: Jan 2009
Standard Utländska medborgare får rösta på PP om de är bosatta i Sverige - 2009-04-17, 10:28

Min flickvän som är engelsk medborgare men bosatt i Sverige sedan ett år fick just en anmälan till röstlängden. Som medborgare i EU kan man nämligen rösta till parlamentet antingen i det land man är medborgare eller i det land man är bosatt inom EU.

Givetvis kommer vi anmäla henne till röstlängden, och jag har lovat sätta in henne i piratpartiets politik, och vad en röst på PP innebär. Se där, ytterligare en röst.

Det kan ju vara värt att meddela andra inflyttade EU medborgare som sagt "vi vill stödja piratpartiet men kan inte". Jag visste inte ens att jag fick rösta i det land jag var bosatt vid förra valet.

Jag vet inte ifall detta tagits upp tidigare, men kan vara väl värt att nämna om nu dessa inte mottagit samma blankett ännu.

Daniel

------

(#2) Gammal
Andreas Wesik Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #138244
Standard RE: Utländska medborgare får rösta på PP om de är bosatta i Sverige - 2009-04-17, 10:42

Peter Sunde brukar väl nämna att han inte är svensk medborgare (finsk?) så han kunde man ju säga till. En röst till på MP isåfall antar jag.

Får man rösta ifrån fängelset?

Andreas Wesik, Funktionär/Aktivist - Malmö

Your civilization has built the Internet wonder (+2sci, +2hap, +2com). This obsoletes the Hollywood wonder (+2hap, +1com).

(#3) Gammal
kinson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #138293
Standard RE: Utländska medborgare får rösta på PP om de är bosatta i Sverige - 2009-04-17, 12:15

Japp man får rösta i fängelset, poströsta, eller via ombud.

- Va, kostar det pengar?
  Skicka ett meddelande via MSN till kinson  
  (#4) Gammal
ManUtd4Life Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #138868
Standard RE: Utländska medborgare får rösta på PP om de är bosatta i Sverige - 2009-04-18, 22:16

bra det visste inte jag heller jag e dansk medborgare men nu vet jag och kommer rösta på PP

ManUtd4Life

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medlemskap för utländska medborgare foolip Utlandet 1 2009-10-28 21:22
Svensk medborgare som är född utomlands måste ansöka och betala för 2 st pass när denne vill bosätta sig i Sverige. nongfin Övrig diskussion 0 2009-05-19 21:50
Andra EU-medborgare kan rösta i Sverige Mårten Fjällström Europaparlamentsval 2009 4 2009-05-02 18:45
Sverige slipper ersätta utländska författare Christian Engström PP i media 0 2007-12-21 10:51
Utländska vaktbolag tillåts arbeta i Sverige Alexander F PP i media 0 2007-09-20 23:23