Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 11:59

Efter skandalen med Johan Bakke och hans bortplockade låt från framsidan, så har jag fått ett antal frågor beträffande denna "ledningsgrupp" som till och med postar protokoll här varje vecka.

I sagda protokoll finns det endast i något enstaka fall en närvarolista, så det är för det mesta omöjligt att se vilka som deltagit i besluten.

Mitt svar till de som skriver till mig i egenskap av revisor, och undrar vad denna "ledningsgrupp" är för obskyr, hemlig sammanslutning, kan inte bli annat än att jag, trots att jag är revisor, inte har den blekaste aning. Det finns ingen info på vår hemsida, och ingen info i vårt forum.

Jag hoppas verkligen att "ledningsgruppen" inte är nyspråk för den gamla Skype-kanal vi hade 2006, men f-n vet om inte det ligger närmast till hands om jag skulle gissa.

Således: det är dags att lägga korten på bordet nu. Vad är detta för en "ledningsgrupp"? Vilka sitter med i den? Vem/vilka har bestämt vilka som sitter där? Vad har styrelsen gett den för befogenheter? Varför kan inte styrelsen (det av årsmötet beslutade, verkställande organet) fatta de beslut som nu tydligen "ledningsgruppen" fattar.

Avslutningsvis hoppas jag att en förklaring beträffande denna "ledningsgrupp" och vad det är för hemlig sammanslutning, får sig tilldelat åtminstone några rader i den verksamhetsberättelse som revisorerna fortfarande, efter mer än tre månader, väntar på.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #142719
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 19:22

Det står inget i stadgan om att det skall finnas en ledningsgrupp. Vidare så har inte styrelsen utsett en grupp till stöd för partiledaren i dess arbete att leda partiet. I praktiken motsvarar nuläget Rick Falkvinges lagda motion till årsmötet 2009 där man kan anta att partiledaren utsett en grupp som tillsammans med partiledaren leder partiet.

En total översyn av stadgarna så att dom fungerar i praktiken vore ett mål att sträva efter, inte att stadgarna skall beskriva ett arbetssätt som aldrig har existerat eller kommer att existera. Jag får rikta kritik till de som uppfinner onödigt byråkratiska tillägg i stadgarna, raka rör är ett måste, partiledaren leder partiet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
Krister Svanlund Inte uppkopplad

Krister Svanlunds avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #142760
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 21:01

Det här är ju fan illa... ska inte PP stå för öppenhet och allt sånt som Rick har pratat sig varm om... speciellt vad gällande ledningen?

[HR]

”The Internet interprets censorship as damage and routes around it” -- John Gilmore

För aktivister i Göteborg:

* Hemsida/wiki med kalender: http://gbg.piratpartiet.se

* Blog för västra-distriktet: http://vast.piratpartiet.se

* IRC-kanal: #gothenburg @ irc.piratpartiet.se
  Skicka ett meddelande via MSN till Krister Svanlund  
Svara med citat
  (#4) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #142780
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 22:03

Citat:
Krister Svanlund (2009-Apr-28)Det här är ju fan illa... ska inte PP stå för öppenhet och allt sånt som Rick har pratat sig varm om... speciellt vad gällande ledningen?
Ja, det vore onekligen olyckligt ifall styrelsen i sin iver att skapa kortast möjliga beslutsvägar har lyckats skapa sin egen lilla Bilderberg-grupp.

Låt oss hoppas att någon från styrelsen kan avvara några minuter av sin dyrbara tid för att svara oss ynkliga stackars medlemmar på denna enkla fråga.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#5) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #142793
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 23:02

Hej

Jag tror inte på kortast möjliga beslutsvägar och jag sitter i styrelsen. Partiledningen fanns innan jag blev invald i styrelsen och jag har ingen aning om vilket mandat de har öht. Jag vet inte ens vilka som ingår där riktigt. Jag tror det är Pl + vice + dl + up ordf och kanske någon mer dock.

De har möten i en skypechat som jag slarvigt brukar kalla för ledningsgruppen. Det innebär att vi andra i lednignsgruppen får vara med på mötena. Adjungerade helt enkelt.

Ledningsgruppen, dvs chaten fanns redan förra sommaren, så jag antar att det är precis den du pratar om. När jag kom dit var vi ett trettiotal. Idag - innan jag lämnade - var vi väl 60-70 pers och det kallas numera kanal för riksaktiva. Det betyder att vem som helst får vara där. Kanalen har även en egen twitter och på den kan man se en del av oss som ingår i gruppen.

Piratpartiet består av informella hierarkier som ingen vill kännas vid. Som styrelseledamot tycker jag det är pinsamt. Jag kan tillägga att jag flera gånger försökt få kanalen upplöst. Men det går inte. Och jag är inte den enda som försökt upplösa den heller.

Vårt parti bygger på informella hierarkier. Informella hierarkier kommer alltid att uppstå oavsett. Det enda som beprövat motverkar sådana är formella hierarkier och öppenhet.

Konfrontation är egentligen ingen konstruktiv metod, men om ingen säger hur det är kommer vi heller aldrig framåt. Och har man försökt med alla andra metoder ser jag faktiskt ingen annan utväg. Det här partiet måste mogna.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Länk: #142794
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-28, 23:07

skypechatten kan väl fylla sin funktion, just för att riksaktiva kan ha kontakt med varandra där. men i övrigt +1 och jag ingår förövrigt i PL som DL för norra distriktet

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #142859
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-29, 03:17

För det första, ledningsgruppen är en skype-chatt för valkretsledare (VL1) och över, samt endel med speciell kompetens som kan behövas i det dagliga arbetet. Den tar inga kollektiva beslut utan är en arena för diskussioner som behöver behandlas snabbt och handling sker genom att någon helt enkelt gör något efter diskussion eller genom tre-pirats-regeln.

För det andra är det inte ledningsgruppen som postar protokollen, det är partiledningen. Partiledningen har regelbundna möten i ledningsgruppens chatt där övriga deltagare i chatten får delta, men mötena är till för partiledningen och det är altså dom som postar protokollen.

Styrelsen har gett partiledningen uppgiften att ta hand om det dagliga operativa arbetet vilken har tagit ledningsgruppen till sin hjälp.

Sådana här nätverk behöver finnas och kommer uppstå mer eller mindre spontant även om man försöker "förbjuda" dom. Då är det mycket bättre att man klart och tydligt definierar och berättar hur och varför det ser ut som det gör.

Problemet som jag ser det, är att inte att det finns en ledningsgruppschatt, utan att denna skypechatt blivit en egen liten bubbla. Den lever ett undanskymt liv utan koppling till övriga delar av partiet, speciellt våra andra chattar på vår IRC-server.

Dessutom lider skype av att det i första han är en VoIP-klient och inte en chattklient, multipla chattar med många deltagare skalar dåligt, svårt att länka en chatt till en annan och svårt att hoppa ut och in efter dagsform.

Ner med Skype, satans apostel!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Länk: #143247
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-30, 01:18

Citat:
För det första, ledningsgruppen är en skype-chatt för valkretsledare (VL1) och över, samt endel med speciell kompetens som kan behövas i det dagliga arbetet.
Det där var väl ändå en sanning med modifikation? kanalen i sig har ju spårat ur fullständigt med hur mycket folk som helst.

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#9) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #143473
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-30, 16:50

Citat:
Falathar (2009-Apr-30)
Citat:
För det första, ledningsgruppen är en skype-chatt för valkretsledare (VL1) och över, samt endel med speciell kompetens som kan behövas i det dagliga arbetet.
Det där var väl ändå en sanning med modifikation? kanalen i sig har ju spårat ur fullständigt med hur mycket folk som helst.
Det verkar alltså vara betydligt allvarligare än vad jag, partiets revisor, först misstänkte?

Vår partiordförande är för närvarande på turné, trots att han förmodligen inte ens vill bli vald. Och han går inte att kontakta -- jag har försökt i egenskap av revisor, men får noll kontakt.

Vårt förstekryss, tja, var är han? Inte här i vårt forum i alla fall.

Av alla våra resten-kryss har en tredjedel inga bloggar, en trededel svarar inte på email eller telefonsamtal från media och en tredjedel svarar inte på telefonnumret de anger på vår publika hemsida.

Jag frågar bara helt enkelt, vad i helvete sysslar alla våra andra EUP-kandidater med?

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #143507
Standard RE: Vilka sitter i ledningsgruppen? - 2009-04-30, 19:00

Citat:
Falathar (2009-Apr-30)
Citat:
Möjligt att några enstaka inte borde bjudits in, men i mångt å mycket anser jag mig att jag har rätt i påståendet (glöm inte att läsa bisatsen).

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sitter Storebror med i alla regeringar? Dennis Nilsson PP i media 0 2007-04-01 22:14
Vilka är vi? Balder Lingegård Gamla trådar 59 2006-08-30 21:49
När våra kandidater väl sitter i regeringen... Nicklas W Bjurman Övrig diskussion 6 2006-06-12 09:27
Vilka har vi här? adler 28. Västerbottens län 29 2006-03-15 23:35
Vilka bor här? broink 3. Uppsala län, 43 2006-03-01 21:44