Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Stefan Flod Inte uppkopplad
Förbundsordförande UP

Stefan Flods avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-04, 21:24

Ja

Dock vill jag ha följande protokollfört till protokollet: det är olyckligt att frågan inte har diskuterats tillräckligt i styrelsen innan vi gick till beslut. Ansvaret att styrelsen utför sitt uppdrag som de har fått i förtroende utav årsmötet och dess medlemmar ligger på alla i styrelsen. Men framförallt är det styrelseordförandens ansvar och roll att se till att denne mötesleder debatt i styrelsen om stora beslut. Sen skall Per capsulam aldrig användas till stora beslut, utan ska vi ta stora beslut så är ett styrelsemöte det minsta vi ska begära och kräva. Allt annat är ett missbruk av det förtroende vi i styrelsen ha anförtrotts.

tel:0760-18 89 18
http://stefanflod.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Stefan Flod  
Svara med citat
  (#2) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #144582
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-04, 21:39

Citat:
Rick Falkvinge (2009-May-04)Kommentar till Klara:

Det har alltså funnits avsevärt större möjligheter och tid för intresserade att vrida och vända, än vad som hade varit möjligt på ett normalt styrelsemöte.

Njae... Det beror på hur du värderar styrelsens roll. Jag tycker att det fyller en funktion att styrelsen själv sitter och diskuterar frågan i realtid. Anser du inte det, så ok, då har vi olika åsikter.

Anledningen till att jag tycker att det fyller en funktion är för att det verkliga beslutet annars har flyttat någon annanstans, till någon annan grupp som fattat det i stället. Och som sedan inte kan ställas till svars. (Det är sådant man brukar kalla för politikers bastuklubbar, dvs stället där besluten egentligen fattas.) Och det är det jag vänder mig mot, eftersom jag sitter i styrelsen och kommer att ställas till ansvar för de beslut jag tar som styrelseledamot.

Jag ville ha en sak förd till protokollet. Det handlar om mitt samvete som styrelseledamot och är inte menat att skapa debatt. Att skapa debatt när det redan är för sent verkar helt onödigt. Ville jag verkligen förhindra processen kunde jag ju röstat nej? Det här var mitt sätt att kompromissa.

Jag håller helt med om det som Stefan just skrev.

Jag visste i ärlighetens namn inte att ett per capsulam var öppet för debatt, men eftersom det jag sa var otodyligt ville jag förtydliga.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #144644
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-05, 00:18

Citat:
Stefan Flod (2009-May-04)Ansvaret att styrelsen utför sitt uppdrag som de har fått i förtroende utav årsmötet och dess medlemmar ligger på alla i styrelsen. Men framförallt är det styrelseordförandens ansvar och roll att se till att denne mötesleder debatt i styrelsen om stora beslut.

Rick skickade ju ut ett mail där han frågade om åsikter, mig veterligen var jag den ende som svarade på det, om det fanns så mycket åsikter och tankar, varför denna tystnad?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #144676
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-05, 05:29

Jag finner att beslutet är taget.

Svara med citat
  (#5) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #144677
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-05, 05:31

Sedan bör vi fundera över våra arbetsformer, också. Jag tyckte personligen att både en öppen mailtråd och en öppen chat gav väsentligt större möjligheter till diskussion än ett kallat möte, där diskussionerna skulle behöva komprimeras till en timme eller så.

Ingen var ju intresserad av att diskutera frågan, trots upprepade påstötningar. Då tycker jag det är lite märkligt att klaga på att frågan inte har kunnat diskuteras.

Vi hade kunnat kalla till ett styrelsemöte också med kort varsel (någon dags varsel) -- ett per-capsulam är en betydligt svagare (läs beslutssäkrare) form, eftersom en enda ledamot kan blockera beslutet. På ett reguljärt styrelsemöte räcker det att mötet kallas med, säg, femton minuters varsel, kanske fem personer dyker upp, och tre röstar för och två mot, för att beslutet ska gå igenom.

Svara med citat
  (#6) Gammal
klara Inte uppkopplad

klaras avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #144761
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-05, 13:10

Citat:
Rick Falkvinge (2009-May-05)Sedan bör vi fundera över våra arbetsformer, också. Jag tyckte personligen att både en öppen mailtråd och en öppen chat gav väsentligt större möjligheter till diskussion än ett kallat möte, där diskussionerna skulle behöva komprimeras till en timme eller så.

Jag håller återigen inte med. Det finns inget som säger att ett styrelsemöte måste begränsas till en timme. Sitter man i styrelsen för ett parti så är man självklart beredd att lägga tid och energi på styrelsearbete. Det handlar om att ta ansvar för det förtroende man fått att förvalta från medlemmarna.

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #144949
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-05, 23:24

Citat:
Rick Falkvinge (2009-May-05)På ett reguljärt styrelsemöte räcker det att mötet kallas med, säg, femton minuters varsel, kanske fem personer dyker upp, och tre röstar för och två mot, för att beslutet ska gå igenom.

Ursäkta mig, men eftersom själva beslutet är fattat lägger jag mig i tråden.

Rick, det ovanstående gör mig riktigt orolig. Det finns INGEN RIMLIGHET i att kalla till ett möte med bara femton minuters varsel. En stor del av årsmötet gällde just kuppskydd och din kommentar ovan ger mig skäl att tro att vi behöver se över även styrelsens arbete.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #145025
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-06, 10:48

Citat:
Daniel Svensson (2009-May-05)Rick, det ovanstående gör mig riktigt orolig. Det finns INGEN RIMLIGHET i att kalla till ett möte med bara femton minuters varsel. En stor del av årsmötet gällde just kuppskydd och din kommentar ovan ger mig skäl att tro att vi behöver se över även styrelsens arbete.

Jag ser inget formellt hinder för det. Det finns flera scenarion där det skulle kunna inträffa utan några negativa konsekvenser, t.ex. om partiet är på kryssning tillsammans och vi redan är samlade.

Tidigare har vi ofta arbetat med kort varsel -- styrelsemöten har kallats timmar i förväg, och vi har fattat bra och produktiva beslut. Men då har jag också sett till att alla har fått reda på att mötet äger rum, och att alla kan närvara, vill jag lägga till.

Svara med citat
  (#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #145073
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-06, 13:17

Citat:
Rick Falkvinge (2009-May-06)

Jag ser inget formellt hinder för det. Det finns flera scenarion där det skulle kunna inträffa utan några negativa konsekvenser, t.ex. om partiet är på kryssning tillsammans och vi redan är samlade.

Tidigare har vi ofta arbetat med kort varsel -- styrelsemöten har kallats timmar i förväg, och vi har fattat bra och produktiva beslut. Men då har jag också sett till att alla har fått reda på att mötet äger rum, och att alla kan närvara, vill jag lägga till.

Tillfällen då styrelsen redan är samlad skulle givetvis kunna vara undantag, men det beror helt på vad som skall avhandlas. Alla måste få en chans att sätta sig i de aktuella frågorna.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Länk: #145235
Standard RE: 2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen - 2009-05-06, 20:26

Citat:
klara (2009-May-05)Sitter man i styrelsen för ett parti så är man självklart beredd att lägga tid och energi på styrelsearbete.

Men inte att lägga tid och energi att svara på ett mail?

Konstigt och bakvänt resonemang imho...

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
2009-10-18: Per-capsulam-beslut styrelsen 2008 Mårten Fjällström Styrelsens protokoll 10 2009-11-19 13:09
Beslut per capsulam SimonRosenqvist Piratstudenterna i Lund 0 2009-10-11 15:24
2009-09-04: Per-capsulam-beslut styrelsen 2008 Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 5 2009-09-05 04:35
2009-04-16: Per-capsulam-beslut styrelsen Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 10 2009-04-16 21:29
2009-03-05: Per-capsulam-beslut, styrelsen Rick Falkvinge Styrelsens protokoll 7 2009-03-05 20:43