Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Statistik över vallokaler - 2009-05-08, 11:01

Finns det någon översiktlig statistik över hur många röstberättigade det finns i varje vallokal?

Det borde väl teoretiskt vara bättre att täcka "stora" vallokaler med värdar om man måste välja bort vissa lokaler. Jag vet att den lokal jag stod värd vid vid riksdagsvalet fick över genomsnitt, kanske 1.7% eller så och jag inbillar mig ju att det var jag som gjorde en viss skillnad bara genom att synas.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
  (#2) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #145799
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-08, 11:03

Oj, det var ju hur lätt som helst att hitta.

Tex. http://www.val.se/val/val2010/rostst...stat_1980.html

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  Skicka ett meddelande via ICQ till sandos Skicka ett meddelande via MSN till sandos  
  (#3) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #147093
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-12, 20:36

Jag har gjort ett litet script som samlar ihop statistik från valet 2006, jag är framförallt intresserad av var i vi hade flest röster då. Även antal rösrberättigade och procent som PP fick är med. Skrev detta i en excel-fil. Det är lite omständigt att hitta rätt flik tyvärr men så får det vara.

http://sandos.se/~sandos/pp.xls

Här är också källkoden för intresserade:

http://pastebin.com/f5b84377

En xml-fil är från val.se med antal röstberättigade, och sedan har jag en mapp med nedladdad rådata från valet 2006.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  (#4) Gammal
Kaysow Inte uppkopplad

Kaysows avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #147121
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-12, 21:13

Inget fan av Excel, men det kan bli intressant att jämföra med senare.

-------------------------------------------------------------------

"Ungdomar är en svår grupp att nå."

-Fredrik Reinfeldt, Maj 2009

(#5) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #147255
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-13, 06:33

Försökte lägga upp det some ett google doc, men den ville inte importera denna fil tyvärr.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  (#6) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #147750
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-15, 09:17

Finns någon mappning tillgänglig från distrikt till vallokal? Jag förstår att det inte alltid finns en lokal per distrikt.

---<br>
sandos / John Bäckstrand
  (#7) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #147769
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-05-15, 11:12

Citat:
sandos (2009-May-15)Finns någon mappning tillgänglig från distrikt till vallokal? Jag förstår att det inte alltid finns en lokal per distrikt.
Det beror på vad du menar med "lokal". Varje valdistrikt har exakt en vallokal utsedd - varken mer eller mindre. Men om du däremot menar fysisk plats, så kan flera vallokaler befinna sig på samma fysiska plats, till exempel olika salar i samma skola.

Och svaret är egentligen nej - det finns ingen mappning från valdistrikt till fysisk plats. Om den utsedda vallokalen har exakt samma benämning, går det ju att göra (och är visst gjort i systemet i natt), men inte annars. Så om den ena valokalen heter "Skolskolans matsal" och den andra heter "Skolskolans aula", är det svårt att mappa ihop dem med automatik. Det här är egentligen saker som kräver ett system där ansvarig funktionär (med lokal kännedom) kan gruppera ihop vallokaler som befinner sig på samma (eller nästan samma) fysiska plats.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#8) Gammal
sandos Inte uppkopplad

sandoss avatar

Länk: #153494
Standard RE: Statistik över vallokaler - 2009-06-03, 12:53

Tanken var iaf att kolla tex. på sådana grupper som företrädesvis röstar på oss, förslagsvis åldern 18-29 eller kanske gruppen "Män". Val.se har ju denna statistik men sedan måstem man hitta lokalen också...

Funderar ju på var jag ska stå värd nämligen

---<br>
sandos / John Bäckstrand

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hmm, statistik fel? sandos Europaparlamentsval 2009 5 2009-05-14 20:46
Lista över vallokaler pmanlig Meta-diskussioner för valkretsar (STÄNGD) 0 2006-08-10 13:21
Svindlande statistik: Värdet på musiktorrents för en enda månad uppgår till långt över Frankrikes BNP Daniel Brockman PP i media 3 2006-05-31 11:05
Statistik över genomsnittspriser på cd-skivor? Jeffrey Övrig piratpolitik 2 2006-04-04 13:18
Statistik över antalet besökare på förstasidan Tor Skude Piratpartiets hemsida (STÄNGD) 14 2006-03-17 19:50