Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 09:04

Så länge de inte fuskar med rösträkningen så...

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

(#2) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #147332
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 12:29

Jag tycker inte vi ska göra för stor sak av det här. Visst, lite tortyr är det väl att sitta och inte veta säkert de där dagarna (särskilt då om "övriga"-kategorin ligger på gränsen mellan hur många mandat vi får), men i slutändan är det väl rätt harmlöst. Det rör sig trotts allt om en mycket kort tid, och det lär ju inte precis sabba vårt opinionsstöd (valet har ju redan varit då, liksom).

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

(#3) Gammal
Jowan Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #147343
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 13:40

Citat:
Miles (2009-May-13)Jag tycker inte vi ska göra för stor sak av det här. Visst, lite tortyr är det väl att sitta och inte veta säkert de där dagarna (särskilt då om "övriga"-kategorin ligger på gränsen mellan hur många mandat vi får), men i slutändan är det väl rätt harmlöst. Det rör sig trotts allt om en mycket kort tid, och det lär ju inte precis sabba vårt opinionsstöd (valet har ju redan varit då, liksom).

Helt rätt. Jag ville bara tala om det så att inte alla satt och hade för mycket förväntningar på valkvällen.

Resultatet blir detsamma och det är ju det viktigaste!

Sen finns ju medias undersökningar som ett förhandstips om resultatet...

(#4) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #147349
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 13:46

Lite tråkigt ändå eftersom jag hade räknat med en underbar valvaka med spännande uppdateringar under kvällen/natten som kan avslutas med champagne och fest. Nu får man väl hålla koll på "Övriga" istället och hoppas på att F! inte får så många röster.

(#5) Gammal
Jowan Inte uppkopplad

Länk: #147362
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 15:50

Det känns trist att behöva erkänna att jag verkar ha haft fel... Valnämnden i min kommun gav helt fel information vid utbildningen.

De partier som kommer att räknas den 7'e är de partier som uppfyller 1% kravet vid de senaste två valen SAMT även de partier som inte uppfyller 1% men som kan tänkas ta mandat i valet.

Det var på det sättet som Junilistan kom med i räkningen utan att ha uppfyllt 1% kravet.

Sorry, för att jag var felinformerad....

Vilka partier som ska räknas bestäms av en nämnd på Valmyndigheten. Detta sker förmodligen just idag på eftermiddagen.

Så det finns fortfarande hopp!

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #147366
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 16:11

Enligt http://www.val.se/val/ep2009/valnatt/rike/index.html så räknas även Fi i exemplet för valnatten.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #147369
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 16:17

Citat:
Jowan (2009-May-13)Det känns trist att behöva erkänna att jag verkar ha haft fel... Valnämnden i min kommun gav helt fel information vid utbildningen.

De partier som kommer att räknas den 7'e är de partier som uppfyller 1% kravet vid de senaste två valen SAMT även de partier som inte uppfyller 1% men som kan tänkas ta mandat i valet.

Det var på det sättet som Junilistan kom med i räkningen utan att ha uppfyllt 1% kravet.

Sorry, för att jag var felinformerad....

Vilka partier som ska räknas bestäms av en nämnd på Valmyndigheten. Detta sker förmodligen just idag på eftermiddagen.

Så det finns fortfarande hopp!
Eftersom valmyndigheten just nu uppskattar att vi får 5% i valet så hoppas vi på att våra röster räknas direkt. (Dags att börja planera världens fest till valvakan!!)

(#8) Gammal
Captain Rage Inte uppkopplad

Captain Rages avatar

Länk: #147488
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-13, 23:35

Det låter bra, då behöver man inte vänta alltför lång tid på resultaten. Detta ska bli skojigt!

(#9) Gammal
Mexs Inte uppkopplad

Länk: #149509
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-20, 21:45

Piratpartiet kommer att räknas med om jag fattat det rätt. Kollade runt lite på valmyndighetens hemsida. Klickade mig vidare till infon som handlar om hur man via .xml kan tanka ner valresultatet löpande (om man vill skriva en egen applikation för att följa valet). Dom hade lagt upp exempel på hur .xmlfilen kommer att se ut under valdagen. Piratpartiet finns med, så det borde betyda att våra röster också kommer redovisas?

mer info: http://www.val.se/om_oss/media/tekni...ion/index.html

(#10) Gammal
SBJ Inte uppkopplad

SBJs avatar

Länk: #149603
Standard RE: Rösträkning den 7'e - 2009-05-21, 02:50

Citat:
Mexs (2009-May-20)Piratpartiet kommer att räknas med om jag fattat det rätt. Kollade runt lite på valmyndighetens hemsida. Klickade mig vidare till infon som handlar om hur man via .xml kan tanka ner valresultatet löpande (om man vill skriva en egen applikation för att följa valet). Dom hade lagt upp exempel på hur .xmlfilen kommer att se ut under valdagen. Piratpartiet finns med, så det borde betyda att våra röster också kommer redovisas?

mer info: http://www.val.se/om_oss/media/tekni...ion/index.html

Aww, där sövde du ner konspirationsteoretikern i mig igen, den som just att börjat känna lukten av en gravad hund.

Alea Iacta Est

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rösträkning Yellonet Europaparlamentsval 2009 3 2009-06-07 22:10
Statistik för slutgiltig rösträkning Hexagon 26. Västernorrlands län 0 2006-09-19 10:01