Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Adam Eltér Inte uppkopplad

Adam Eltérs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Standard Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-16, 12:41

Jag skulle behöva länkar till 27 bloggar på engelska, en från varje EU-land, som skriver om integriteten och fildelningen i landet eller om deras motsvarighet till Piratpartiet.

Fyller på listan allt eftersom jag får in förslag:

Belgien -

Bulgarien -

Cypern

Danmark -

Estland -

Finland -

Frankrike - http://www.laquadrature.net/en - Tack till Infol!

Grekland -

Italien - http://www.beppegrillo.it/en/ - Tack till SM5POR!

Irland -

Lettland -

Litauen -

Luxemburg -

Malta -

Nederländerna -

Polen -

Portugal -

Rumänien -

Slovakien -

Slovenien -

Spanien -

Storbritannien -

Sverige - http://www.icmpecho.com/ - Tack till SM5POR!

Tjeckien -

Tyskland -

Ungern -

Österrike -

Tänkte att det kunde vara intressant att veta hur de har det nu innan EU-valet (lokala partier som har samma politik som vi, etc.)

Ordförande för Ung Pirat Västra distriktet
Ordförande för Ung Pirat Halmstad

Mail: adam.elter [at] piratpartiet.se
Twitter: adamelter

(#2) Gammal
Infol Inte uppkopplad

Infols avatar

Reg.datum: Jul 2006

Länk: #148203
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-16, 20:51

Rakt upp och ner kan jag direkt ge dig:

Frankrike, http://www.laquadrature.net/en

Måsteläsning även för oss i Sverige. Kolla annars med Anaïs eller Intensifier; de verkar ha hyfsade internationella kontakter inom den franska respektive europeiska piratrörelsen. Dessutom är Google din vän

<br>
_______________________________________________<br>
'Tis a Brave New World

(#3) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #148271
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-17, 03:47

Citat:
Adam Eltér (2009-May-16)Jag skulle behöva länkar till 27 bloggar på engelska, en från varje EU-land, som skriver om integriteten och fildelningen i landet eller om deras motsvarighet till Piratpartiet.
Jag tror du ställer för höga krav här. Det finns säkert en och annan blogg som skulle platsa i din lista, men vi som läser din förfrågan känner knappast till dem. Du behöver nog kasta ut flera metrevar (gärna 27 stycken) åt olika håll om du skall få napp.

Jag kan möjligen bidra med ett tips om en estnisk bloggare som skriver på estniska, och inte sällan om The Pirate Bay och Piratpartiet i Sverige. Larko behärskar även engelska och svenska, och tycks följa flera svenska bloggar (jag lade märke till honom när han fanns bland kommentarlänkarna på Rick Falkvinges blogg).

Han kanske inte uppfyller de kriterier du anger (eller ens sympatiserar med piratrörelsen; jag vet inte eftersom jag inte förstår estniska), men han borde kunna ge dig tips om andra bloggar i Estland som tar upp dessa ämnen.

Anders Andersson

(#4) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #148344
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-17, 14:33

Vad beträffar Sverige vill jag föreslå ICMPECHO av Daniel Nyström, en av partiets egna kandidater i europaparlamentsvalet. Såvitt jag vet är han den av kandidaterna som i störst utsträckning bloggar på engelska.

Jag har letat som hastigast på de tyska och italienska piratpartiernas webbsidor efter engelskspråkiga bloggar, men inte hittat någon (tyskarna deltar i valet med tio egna kandidater, medan det italienska piratpartiet stödjer en enskild kandidat, Alessandro Bottoni "Un hacktivist al parlamento europeo", vars partipolitiska hemvist är något oklar för mig). I Italien finns dock bloggaren Beppe Grillo som bland annat kampanjar för rätten att yttra sig på Internet utan registrering och liknande.

Anders Andersson

(#5) Gammal

Adam Eltérs avatar

Länk: #148505
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-17, 22:55

Citat:
SM5POR (2009-May-17)
Citat:
Adam Eltér (2009-May-16)Jag skulle behöva länkar till 27 bloggar på engelska, en från varje EU-land, som skriver om integriteten och fildelningen i landet eller om deras motsvarighet till Piratpartiet.

Jag tror du ställer för höga krav här. Det finns säkert en och annan blogg som skulle platsa i din lista, men vi som läser din förfrågan känner knappast till dem. Du behöver nog kasta ut flera metrevar (gärna 27 stycken) åt olika håll om du skall få napp.

Jag kan möjligen bidra med ett tips om en estnisk bloggare som skriver på estniska, och inte sällan om The Pirate Bay och Piratpartiet i Sverige. Larko behärskar även engelska och svenska, och tycks följa flera svenska bloggar (jag lade märke till honom när han fanns bland kommentarlänkarna på Rick Falkvinges blogg).

Han kanske inte uppfyller de kriterier du anger (eller ens sympatiserar med piratrörelsen; jag vet inte eftersom jag inte förstår estniska), men han borde kunna ge dig tips om andra bloggar i Estland som tar upp dessa ämnen.

Ja, jag vet att jag ställer höga krav. Jag vet att det kommer bli svårt att hitta 27 st, men jag tänkte ändå fråga så jag har något att utgå från. Tack för tipset om den estniske bloggaren, ska försöka få kontakt med honom. Beppe Grillo och Nyström platsar absolut i listan, så tack för de länkarna med!

(#6) Gammal
Mats Eriksson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #148517
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-17, 23:51

Om Litauen: Känner inte till någon i Litauen som bloggar på engelska om Piratpartiet, men en som bloggar om Litauen på engelska är amerikanen Nathan Greenhalgh, http://web.me.com/anewsense/Site/Euroblog/Euroblog.html . Piratpartiet kallas "Piratu partija" på litauiska, men det mesta jag hittat verkar vara "rewrites" på annan press, du kanske kan hitta något på Google. http://www.balsas.lt/ - Balsas betyder "Röst" på litauiska (både röst i avseende på politisk röst, men även röst "från halsen"), kontakta dem, de kanske kan hjälpa dig vidare.

//Mats Eriksson

(#7) Gammal
larko Inte uppkopplad

larkos avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #148550
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-18, 05:37

Tack för uppmärksamhet, Anders. Beträffande Estland kan jag upplysa att det inte finns något organiserat piratverksamhet men intresset är i och för sig stort. Då jag livebloggade om TPB-rättegången flerdubblades besöksstatistiken i min blogg och gensvaret var enormt.

Vad mina eventuella sympatier eller antipatier beträffar, är jag politiskt obunden och väljer olika partier i olika val utgående av sakfrågor. Bosatt i Finland som jag är, skulle jag ha valt Piratpartiet i EU-valet om de hade lyckats ställa upp. Enär så inte blev fallet, tar jag det nästbästa alternativet genom att rösta på den gröne riksdagsledamoten Jyrki Kasvi som är en av de få finska politiker som över huvudtaget förstår vad Internet är för ett djur.

Jag undertecknade det finska Piratpartiets anhängarkort för att jag ville få det alternativet vid EU-val. Detta innebär emellertid inte att jag nödvändigtvis kommer att stödja pirater i kommande val. Men som det ligger till f.n. tycks det inte finnas bättre alternativ heller. Jag hoppas verkligen att partiet kommer att vara registrerad till riksdagsval 2011 och kan ställa kandidater därvid.

(#8) Gammal

Adam Eltérs avatar

Länk: #150346
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-05-23, 11:50

Citat:
larko (2009-May-18)Tack för uppmärksamhet, Anders. Beträffande Estland kan jag upplysa att det inte finns något organiserat piratverksamhet men intresset är i och för sig stort. Då jag livebloggade om TPB-rättegången flerdubblades besöksstatistiken i min blogg och gensvaret var enormt.

Vad mina eventuella sympatier eller antipatier beträffar, är jag politiskt obunden och väljer olika partier i olika val utgående av sakfrågor. Bosatt i Finland som jag är, skulle jag ha valt Piratpartiet i EU-valet om de hade lyckats ställa upp. Enär så inte blev fallet, tar jag det nästbästa alternativet genom att rösta på den gröne riksdagsledamoten Jyrki Kasvi som är en av de få finska politiker som över huvudtaget förstår vad Internet är för ett djur.

Jag undertecknade det finska Piratpartiets anhängarkort för att jag ville få det alternativet vid EU-val. Detta innebär emellertid inte att jag nödvändigtvis kommer att stödja pirater i kommande val. Men som det ligger till f.n. tycks det inte finnas bättre alternativ heller. Jag hoppas verkligen att partiet kommer att vara registrerad till riksdagsval 2011 och kan ställa kandidater därvid.

Ok, du vet inte någon bra estländsk piratbloggare som skriver på engelska?

(#9) Gammal
larko Inte uppkopplad

larkos avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #153010
Standard RE: Bloggar i andra EU-länder - 2009-06-01, 22:47

Nja, det beror på definitioner. Pirat som ett politiskt begrepp existerar föga i Estland. Visst finns det flera som kan tänkas sympatisera pirater på ett eller annat sätt men de flesta uppfattar det nog inte som ett politiskt ställningstagande och kan t.o.m vara mer eller mindre aktiva inom de etablerade partierna. Dessutom är det ytterst typiskt för ester att anse sig vara individualister som inte vill låta sig kategoriseras. Vilket f.ö. inte är ett dugg dumt.

De flesta estniska bloggare som skriver på engelska (som jag sådär hastigt kan komma i håg) har anknytningar till IT-branschen. En del av dessa kan mycket väl ha privata piratsympatier men det vore väl att ta i att kalla dom för piratbloggare.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Common Purpose infiltrerar England och andra länder megaman Övrig diskussion 4 2009-03-28 19:42
"Andra länder har liknande lagstiftning" NineK PP i media 2 2008-06-15 22:36
MPAA fortsätter ge sig på politik och lagar i andra länder. svanstrom PP i media 45 2006-06-10 12:36
Licenstjafset och andra länder Sunnan Kultur och upphovsrätt 10 2006-01-06 14:49