Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
andreasma Inte uppkopplad

andreasmas avatar

Reg.datum: May 2009
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 21:43

Citat:
Calero (2009-May-20)En liten fråga angående detta.. Hur säkra är ni att det är så lagen ska tolkas? Jag är verkligen inte bevandrad i lagtexter så jag har lite svårt att förstå vad paragrafen säger. Så här står det i Vallagen 8 Kap 2 §:

Citat:
2 § I anslutning till ett röstmottagningsställe skall det ordnas en lämplig plats där valsedlar kan läggas ut. Om detta inte är möjligt får en sådan plats i stället ordnas inne i lokalen. På denna plats skall väljarna ha tillgång till

1. valsedlar med enbart valbeteckning,

2. valsedlar med parti- och valbeteckning

a) för val till riksdagen samt landstings- och kommunfullmäktige för varje parti som vid något av de två senaste riksdagsvalen har fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet,

b) för val till landstings- och kommunfullmäktige för varje parti som redan är representerat där och som inte uppfyller kraven i a ovan, när det gäller röstmottagningsställen inom det landsting eller den kommun där partiet är representerat,

3. valsedlar med parti- och valbeteckning för val till Europaparlamentet för varje parti som vid något av de två senaste valen till Europaparlamentet har fått mer än 1 procent av rösterna i hela landet eller valsedlar med parti- och valbeteckning samt uppgifter om kandidater om ett sådant parti deltar med endast en valsedel.

De partier som deltar i valen skall också kunna lägga ut sina valsedlar på denna plats.

Vad som sägs i första stycket 2 och 3 gäller endast under förutsättning att partiet har gjort en begäran enligt 6 kap. 7 §.

Gissar att meningen som syftar på att alla valsedlar ska vara på samma plats är "De partier som deltar i valen skall också kunna lägga ut sina valsedlar på denna plats.". Hittar annars inget annat som antyder på att valsedlarna inte får placeras på avskilda platser.

Vill bara vara på den säkra sidan innan vi börjar polisanmäla valnämnder...

//

Precis min uppfattning att meningen "De partier som deltar i valen skall också kunna lägga ut sina valsedlar på denna plats." avser att valsedlarna inte får placeras på avskilda platser.

Därmed bryter de mot vallagen och det är straffbart!

--------------------------------------------------------------

GULDPIRAT sedan mars 2009

"Be the change you want to see!"

/ Andreas Magnusson,

Gårdsten,

Göteborg..................

(#2) Gammal
Kålan Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2008

Länk: #149512
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 21:51

Jag kontaktade valmyndigheterna efter förra riksdagsvalet eftersom det hade förekommit en massa konstigheter runt Piratpartiets valsedlar och funktionärer. Min fråga var om det fanns någon statistik över valfusk och andra problem runt valet. De berättade att inget valfusk hade förekommit eftersom inga polisanmälningar hade kommit in någonstans i landet. Tyvärr har jag inte kvar email-konversationen.

En kompis till mig är valförättare, och han berättade hur valsedlarna hela tiden flyttades av funktionärerna i de olika partierna och hur han vid ett tillfälle hittade alla SD:s valsedlar i papperskorgen.

(#3) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #149517
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 22:11

Citat:
Kålan (2009-May-20)De berättade att inget valfusk hade förekommit eftersom inga polisanmälningar hade kommit in någonstans i landet.
Exakt! Man får inte tveka att polisanmäla. Om ingen anmäler, har det per definition inte förekommit några oegentligheter.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#4) Gammal
Slackerguy Inte uppkopplad

Länk: #149521
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 22:19

Jag tror inte att det är otillåtet att samla de valsedlar som inte tillhör de lagförda 9 vid sidan om, så länge de är fullt synliga och är direkt anslutning till övriga valsedlar. Det skulle teoretiskt sett kunna finnas 100 partier som lägger ut sina valsedlar själva, alla får av naturliga skäl inte plats i facken. Det underlättar även för funktionärerna om endast de 9 som enligt lag måste finnas står i facken, eftersom de skall fylla på valsedlar för dessa partier efter behov, och det då inte blir någraq missförstånd över vilka som de har ansvar över och vilka de inte har ansvar över.

Det skulle kanske se misstänkt ut för allmänheten om de gick och fyllde på för samtliga partier, men sket i PP, F! & Ai. DET skulle då kunna leda till misstankar om otillbörligt gynnande, eller missgynnande osv.

Hur som hällst var bibliotikarien som var väldigt noga att allt skulle gå enligt konstens alla regler, väldigt tydlig med att inga av vi andra fick lägga våra sedlar i facken, det var de instruktioner han fått, och ärligt talat tror jag inte att det spelar det minsta roll.

SÅLÄNGE! med stora bokstäver! Sålänge det inte innebär att PP's valsedlar hamnar i skymundan på något sätt och kan missas av de som röstar. I gamlestadens bibliotek i Gbg är det inte något problem. Jag såg både en Agda 95 och en Gunnar 44 ta en av PP's sedlar innan de gick in i båset. (tillsammans med samtliga andra valsedlar, men ändå)

(#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #149529
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 22:39

Citat:
Calero (2009-May-20)En liten fråga angående detta.. Hur säkra är ni att det är så lagen ska tolkas? Jag är verkligen inte bevandrad i lagtexter så jag har lite svårt att förstå vad paragrafen säger.
Tämligen säkra. Och det inte vallagen som är den viktigaste lagtexten i detta fall, utan brottsbalkens 17 Kap 8 §:

Citat:
Den som vid val till allmän befattning eller vid annan utövning av rösträtt i allmänt ärende söker hindra omröstningen eller förvanska dess utgång eller eljest otillbörligen inverka på omröstningen, dömes för otillbörligt verkande vid röstning till böter eller fängelse i högst sex månader.

Är brottet grovt, skall dömas till fängelse i högst fyra år.

Att ge vissa valsedlar en mindre synlig placering torde utgöra en uppenbart "otillbörlig inverkan på omröstningen".

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#6) Gammal
Grelber Inte uppkopplad

Grelbers avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #149563
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-20, 23:51

Jag röstade idag på Blå Stället Angered centrum. Det fanns inga valsedlar för Piratpartiet så jag skrev på en blank.

Har det missats att lägga ut eller inte hunnits med? Lite sent att ringa tel numret ang avsaknad av valsedlar kan jag tro, kan ringa imorgon.

(#7) Gammal
DanielN Inte uppkopplad

DanielNs avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #149577
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-21, 00:30

Rapport från KL Botkyrka om försök till valfusk/valfusk:

Den bussburna valstationen som håller till i livsmedelsaffärer runt om i komunen lät meddela att om han lämnade kvar valsedlar efter de stängt skulle de slänga dom.

Han fick inte heller placera valsedlarna vid de andra i för det ändamålet uppställda behållare, utan fick lägga PP-valsedlarna på bordet bredvid.

På Fredag 10:00 öppnar den lokalen igen och då ska jag (D Nyström) stå där och förklara det demokratiska systemet för dem, och se om de förstår. Gör de inte det så får man väl polisanmäla dom för brott mot grundlagen på plats. Skall spela in det samtalet på mobilen också.

Tar fram tipstelefon till de större tidningarna också

(#8) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #149588
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-21, 00:54

Citat:
DanielN (2009-May-21)Gör de inte det så får man väl polisanmäla dom för brott mot grundlagen på plats.
Nja, inte grundlagen men väl brottsbalken.

Men bra rutet Daniel! Vi måste visa att vi minsann inte stillatigande tar emot hur mycket diskriminering som helst. Demokratiska rättigheter är ju trots allt ett av våra specialområden, låt oss visa dem rent praktiskt att det inte bara är snack utan lika mycket verkstad!

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#9) Gammal
Slackerguy Inte uppkopplad

Länk: #149613
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-21, 04:25

att de påstår sig slänga våra valsedlar efter avslutad dag i de bussburnaröstlokalerna är förfärligt och ett uppenbart brott mot vallagen! det skall utan tvekan bestridar, anmälas och uppmärksammas!

(#10) Gammal
andreasma Inte uppkopplad

andreasmas avatar

Länk: #149813
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-21, 22:18

Citat:
Grelber (2009-May-20)Jag röstade idag på Blå Stället Angered centrum. Det fanns inga valsedlar för Piratpartiet så jag skrev på en blank.

Har det missats att lägga ut eller inte hunnits med? Lite sent att ringa tel numret ang avsaknad av valsedlar kan jag tro, kan ringa imorgon.

Ok, jag kan vika förbi Angered Centrum/Blå Stället i morgon fredag på väg hem från jobbet och lägga dit en del valsedlar...

Det är ju på vägen hemåt till Gårdsten för mig :-)!

GULDPIRAT sedan mars 2009

"Be the change you want to see!"

/ Andreas Magnusson,

Gårdsten,

Göteborg..................

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Män kvoterades in på Piratpartiets valsedlar SimonRosenqvist PP i media 0 2010-01-19 16:43
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 21:10
Bilda en separat Ung Piratavdelning för Piratstudenterna? Mab Piratstudenterna i Uppsala 0 2007-12-07 06:03
Piratpartiets DNA-register Anders Espefält Integritet och privatliv 8 2007-01-27 02:30
piratpartiets ftp infinite_emma Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2006-07-11 07:25