Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Gylfe Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2007
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-21, 23:16

Jag är distributör för Kronprinsens shoppingcenter i centrala Malmö, detta hände mig:

Det fanns en "valsedelshylla" med två våningar på väggen, på översta raden så satt de 9 riksdagspartierna (kanske någon till, kollade inte så noga) och sen två buntar av blanka röster.

Jag ville såklart att mitt parti skulle se lika mycket värt ut som de andra riksdagspartierna, så när jag skulle sätta dit sedlarna frågade jag om jag fick flytta ner en av de blanka buntarna till den nedre hyllan, så Piratpartiets skulle få plats där uppe. Detta fick jag absolut inte, och efter en kvarts diskussion gav jag upp.

En kille som anser att blanka röster är dubbelt så mycket värda som en röst på ett parti, han är rätt svår att resonera med...

Nu fick ju våra valsedlar vara ensamma på raden under, vilket enligt mig gjorde att dem syntes bättre än de andra partiernas - så jag gick därifrån rätt nöjd ändå.

(#2) Gammal
Kata Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #149957
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 11:01

Rapportera valfusk/misstänkt valfusk här:

http://wiki.piratpartiet.se/Vallokalsavvikelser

(#3) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #150003
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 13:31

Tack vare en ambitiös sympatisör i Göteborg, som oförtrutet jagat igenom kommunens telefonväxlar på jakt efter en ansvarig på kommunens valnämnd, så kan jag nu meddela att detta organiserade valfusk är organiserat från högsta nivå.

Det är ett direktiv från Valmyndigheten som ligger till grund för de kommunala valnämndernas otillbörliga verkande vid röstning.

Detta gör det naturligtvis extra allvarligt. Redan att kommunens valnämnd, genom sina politiker som sitter där, fattar beslut om att andra partiers än deras egna valsedlar skall särbehandlas, och att till och med blanka valsedlar skall framhållas för väljaren som ett bättre alternativ, är allvarligt.

Att beslutet har fattats på ännu högre nivå gör att det blir ett solklart fall av missbruk av tjänsteställning IMHO. Ergo: maxstraffet är helt plötsligt fyra års fängelse, inte sex månader som när någon sympatisör i ett utbrott av tillfällig sinnesförvirring stoppar undan ett annat partis valsedlar.

Frågan är om inte redan vissa valnämnders vägran att distribuera alla valsedlar, som beställts från valmyndigheten, är en form av mannamån. Läs gärna den märkliga motiveringen till avslaget från Göteborgs valnämnd i bifogad PDF-fil.

Bifogade filer
Filtyp: pdf TU_Piratpartiet0901.pdf (12.6 KB, 130 visningar)

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#4) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #150006
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 13:40

Så bara för att det blir "jobbigt" om alla 25 partier skulle vilja ha sina valsedlar på samma plats så ska de separeras? Här trodde jag att rättvisa val var en grundbult i demokratin. Om 25 partier har godkänts som deltagare i valet så ska de väl se till att det finns plats för 25 partier.

Är det någon som har sett valsedlar från 25 olika partier i vallokalerna?

Jag tycker definitivt att valmyndigheten/valnämnderna borde polisanmälas för valfusk.

(#5) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #150009
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 13:44

Citat:
Obrell86 (2009-May-22)Om 25 partier har godkänts som deltagare i valet så ska de väl se till att det finns plats för 25 partier.
Exakt! Har man råd och ork att beställa valsedlar från Valia, så skall baske mig distributionen ingå i kostnaden. Men de som "vill ha allting gratis" -- det vill säga gammelpolitikerna -- fattar ju inte vilken oerhörd, otillbörlig påverkan på valresultatet deras olika dekret utgör.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#6) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Länk: #150020
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 14:12

Citat:
Björn Felten (2009-May-22)Tack vare en ambitiös sympatisör i Göteborg, som oförtrutet jagat igenom kommunens telefonväxlar på jakt efter en ansvarig på kommunens valnämnd, så kan jag nu meddela att detta organiserade valfusk är organiserat från högsta nivå.

Det är ett direktiv från Valmyndigheten som ligger till grund för de kommunala valnämndernas otillbörliga verkande vid röstning.

Detta gör det naturligtvis extra allvarligt. Redan att kommunens valnämnd, genom sina politiker som sitter där, fattar beslut om att andra partiers än deras egna valsedlar skall särbehandlas, och att till och med blanka valsedlar skall framhållas för väljaren som ett bättre alternativ, är allvarligt.

Att beslutet har fattats på ännu högre nivå gör att det blir ett solklart fall av missbruk av tjänsteställning IMHO. Ergo: maxstraffet är helt plötsligt fyra års fängelse, inte sex månader som när någon sympatisör i ett utbrott av tillfällig sinnesförvirring stoppar undan ett annat partis valsedlar.

Frågan är om inte redan vissa valnämnders vägran att distribuera alla valsedlar, som beställts från valmyndigheten, är en form av mannamån. Läs gärna den märkliga motiveringen till avslaget från Göteborgs valnämnd i bifogad PDF-fil.
Så, jag antar att polisanmälan är gjord och massmedia har uppmärksammats på det?

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#7) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #150043
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 14:56

Citat:
Oldtimer (2009-May-22)Så, jag antar att polisanmälan är gjord och massmedia har uppmärksammats på det?
Jag avvaktar just nu ett samtal med Bill (som skrev utlåtandet för Gbgs valnämnd). Och till svt.se kommer jag inte fram (något strul med deras servrar?), annars tänkte jag tipsa Västnytt så fort jag kommer fram och hittar rätt nummer att ringa -- G-P är alldeles för partiska så vitt jag kunnat utröna.

Men helt klart ligger en polisanmälan nära till hands. Jag har haft några kurirer ute för att sondera läget, men ett problem därvidlag är att jag lyckades pricka in mina kurirer så olycklig att "deras" lokaler var stängda just idag.

Annars vill jag starkt rekommendera alla att ringa lokala media. Detta verkar vara en stor skandal under upprullning. Till riksdagsvalet den 19 september 2010 kanske vi rent av skulle begära observatörer från FN? Det räcker ju att CNN eller BBC tar med sig en lokal ICA-handlare till en av våra vallokaler, så att han där kan förklara vilken enorm betydelse exponeringen har...

Dagens uppdelning av partierna i ett A-lag och ett B-lag, där till och med blanka valsedlar ("rösta hellre blankt än på de andra partierna") räknas till A-laget, är ju inget annat än en demokratisk skandal!

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#8) Gammal
Obrell86 Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #150044
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 14:59

Citat:
Björn Felten (2009-May-22)
Citat:
Oldtimer (2009-May-22)Så, jag antar att polisanmälan är gjord och massmedia har uppmärksammats på det?
Jag avvaktar just nu ett samtal med Bill (som skrev utlåtandet för Gbgs valnämnd). Och till svt.se kommer jag inte fram (något strul med deras servrar?), annars tänkte jag tipsa Västnytt så fort jag kommer fram och hittar rätt nummer att ringa -- G-P är alldeles för partiska så vitt jag kunnat utröna.

Men helt klart ligger en polisanmälan nära till hands. Jag har haft några kurirer ute för att sondera läget, men ett problem därvidlag är att jag lyckades pricka in mina kurirer så olycklig att "deras" lokaler var stängda just idag.

Annars vill jag starkt rekommendera alla att ringa lokala media. Detta verkar vara en stor skandal under upprullning. Till riksdagsvalet den 19 september 2010 kanske vi rent av skulle begära observatörer från FN? Det räcker ju att CNN eller BBC tar med sig en lokal ICA-handlare till en av våra vallokaler, så att han där kan förklara vilken enorm betydelse exponeringen har...

Dagens uppdelning av partierna i ett A-lag och ett B-lag, där till och med blanka valsedlar ("rösta hellre blankt än på de andra partierna") räknas till A-laget, är ju inget annat än en demokratisk skandal!
Från SVT's hemsida:

Citat:

Har du en nyhet? Tipsa rapport!

Telefon: Ring redaktionen på tel.nr. 08-7847700.

E-post: Skicka ett mail till tipsarapport@svt.se

Mobil: Du kan också skicka ett SMS eller MMS till nummer 71010. Inled ditt SMS med "rapport (mellanslag)" och skriv sedan ditt tips. Om du skickar ett MMS, skriv "rapport" som text till ditt MMS.

Kontakta oss

Kontakta Västnytt på någon av

nedanstående adresser eller maila på

vastnytt@svt.se

Göteborg huvudredaktion

Telefon: 031-83 72 60

Fax: 031-40 57 66

Adress: Västnytt, SVT, 405 13 Göteborg

Besöksadress: Pumpgatan 2

Halland, lokalredaktion

Telefon: 0340-673936

Fax: 0752-466031

Adress: Västnytt, SVT, Kungsgatan 3, 432 40 Varberg

Uddevalla, lokalredaktion

Telefon: 0522-365 58

Fax: 0522-193 94

Adress: Västnytt, SVT, S Hamngatan 12, 451 40 Uddevalla

(#9) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #150054
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 15:16

Lovely!

Jag kom fram till Västnytt, men intresset därifrån föreföll minst sagt svagt. "Han (som bestämmer) sitter just nu i möte, men han ringer upp dig". Typ.

Med andra ord, ligg på alla ni andra. Tipsa om detta organiserade valfusk. Så här har det uppenbarligen varit i åtskilliga år, nu är det dags att rensa ut i alla dammiga korridorer och se till att nya kvastar kommer till användning!

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

(#10) Gammal
andersju Inte uppkopplad

andersjus avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #150099
Standard RE: Piratpartiets valsedlar ska stå separat? - 2009-05-22, 16:55

Se även http://henrikalexandersson.blogspot....delsmygel.html

Låt oss anta att valförrättarna förpassar våra valsedlar till avskild plats eller helt sonika slänger dem efter dagens slut. Vem/vilka bör man polisanmäla? Den enskilda valförrättaren, eller alla om det är två eller fler? Hur kan en anmälan lämpligtvis formuleras? Vad är viktigt att tänka på? Ringa 11414 som gäller? Det vore jättebra om någon kunde plita ner en praktisk liten guide på wikin, så att vi kan börja röra om ordentligt. Ser att http://wiki.piratpartiet.se/LathundVidValfusk finns, men det vore finemang om den utökades med info om nämnda frågor.

Om dussintals valförrättare börjar bli polisanmälda (något som kan kännas rätt jobbigt för den enskilde valförrättaren, inte minst om man ringer in den mitt framför ögonen) kanske det ger eko upp till Valmyndigheten, som förhoppningsvis kan komma med klarare bud till fotfolket..
  Skicka ett meddelande via MSN till andersju  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Män kvoterades in på Piratpartiets valsedlar SimonRosenqvist PP i media 0 2010-01-19 16:43
det behövs valsedlar till Centralen! många i kö för att förtidsrösta, men inga valsedlar! Arkiv 1 2009-05-28 21:10
Bilda en separat Ung Piratavdelning för Piratstudenterna? Mab Piratstudenterna i Uppsala 0 2007-12-07 06:03
Piratpartiets DNA-register Anders Espefält Integritet och privatliv 8 2007-01-27 02:30
piratpartiets ftp infinite_emma Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2006-07-11 07:25